Какви са предизвикателствата в образователната система в Китай, лесно ли е да си ученик в една от най-многолюдните държави в света, дава ли тя на децата умения и компетенции за бъдещото им развитие или ги превръща в специалисти по решаване на тестове, без задълбочени познания?
Тази тема представи в ефира на Дарик Югоизток китаистът Таня Филипова. Таня заминава за Китай преди седем години и в „малко“ градче с население 13 милиона, завършва бакалавър, магистър, а след това именно там преподава.
„От началото на обучението си от 6-7 годишна възраст учениците се подготвят за един основен изпит - Гакао. Той е кулминацията на положените през 12-те години усилия. А подготовката за него включва стотици тестове, които дават на децата технически умения, но не развиват способностите им за аналитично и критично мислене“, споделя Таня Филипова.
Децата са подложени на огромен стрес и натоварване, тъй като оценката от този изпит е решаваща за развитието им в професионален план. Колкото по-висока е тя, толкова по-големи са шансовете им да бъдат приети в престижен университет.
Изпитите Гаокао се провеждат само веднъж в годината и провалилите се имат две възможности – или да прекарат още една година в подготовка за повторно явяване, или да се откажат от мечтата си да получат диплома за висше образование и да започнат работа. Затова успехът или провалът на Гаокао се считат за важен фактор, който предопределя бъдещето на подрастващите.
И докато у нас, тревожната тенденция - задълбочаване на отрицателното и дори пренебрежително отношение към професията на българския учител от страна на родители, ученици и дори общественост, се засилва, то в Китай преподавателя е на почит. "Особено внмание се отделя и на връзката между учителя и родителите. А тя е от изключително значение и за образованието на детето", казва Таня Филипова.