Формуляр за отказ от онлайн покупка може да бъде изтеглен от страницата на Комисията за защита на потребителите (КЗП). Той ще улесни клиентите, както при заявяването на желанието им да върнат несполучливи покупки, така и като доказателство, че са го направили, ако на по-късен етап възникне спор с търговеца по този въпрос.
„Правото на отказ би следвало да се касае за случаите, в които не харесвате дадено нещо, но не защото сте го установили в хода на продължителна употреба или защото зад това се крие опит за превратно упражняване на права – поносили сте го, омръзнало ви е и сега искате да си вземете парите обратно, за да си купите нещо ново.
Този принцип е възприет, защото особено когато се пазарува в интернет, независимо от онагледяването, е възможно, когато стоката пристигне при потребителя, той да установи, че тя не отговаря на очакванията”, поясни председателят на КЗП Димитър Маргаритов. Освен това, при всички случаи трябва да има някакъв документ, който да удостовери, че стоката е била закупена от дадения търговец, каква е, кога е придобита – касова бележка, гаранционна карта.
„Доста трудно е в опитите да бъде регулирана онлайн търговия и това, което е относимо към подобен тип общуване”, коментира Маргаритов. И допълни: „Обикновено предлагането на този принцип на услуги и стоки в най-разнообразна гама, се развива през т.нар. онлайн платформи.
Те се администрират от определени лица, които са известни. Тези платформи от своя страна предявяват изисквания към физическите и юридическите лица, които искат да продават през тях – да се идентифицират, за могат да бъдат открити със съответните контакти и координати”, каза още той.
Маргаритов посъветва потребителите да проучват дали действително съществува това лице и може ли да се влезе в директна комуникация с него. При неясноти - да се въздържат.
„Правото на отказ би следвало да се касае за случаите, в които не харесвате дадено нещо, но не защото сте го установили в хода на продължителна употреба или защото зад това се крие опит за превратно упражняване на права – поносили сте го, омръзнало ви е и сега искате да си вземете парите обратно, за да си купите нещо ново.
Този принцип е възприет, защото особено когато се пазарува в интернет, независимо от онагледяването, е възможно, когато стоката пристигне при потребителя, той да установи, че тя не отговаря на очакванията”, поясни председателят на КЗП Димитър Маргаритов. Освен това, при всички случаи трябва да има някакъв документ, който да удостовери, че стоката е била закупена от дадения търговец, каква е, кога е придобита – касова бележка, гаранционна карта.
„Доста трудно е в опитите да бъде регулирана онлайн търговия и това, което е относимо към подобен тип общуване”, коментира Маргаритов. И допълни: „Обикновено предлагането на този принцип на услуги и стоки в най-разнообразна гама, се развива през т.нар. онлайн платформи.
Те се администрират от определени лица, които са известни. Тези платформи от своя страна предявяват изисквания към физическите и юридическите лица, които искат да продават през тях – да се идентифицират, за могат да бъдат открити със съответните контакти и координати”, каза още той.
Маргаритов посъветва потребителите да проучват дали действително съществува това лице и може ли да се влезе в директна комуникация с него. При неясноти - да се въздържат.