Лекуват ни по телефона, докато дойде линейката
Лекуват ни по телефона, докато дойде линейката / БГНЕС, архив

Специални карти с препоръки какво да се прави при различни видове травми и болести ще имат диспечерите на Бърза помощ. Те ще им служат за първоначално съветване на близките на пациента и самия него, докато пристигне линейка с екип. Това е предвидено в проекта за стандарт на спешната помощ, публикуван от здравното министерство.

На база на телефонно интервю диспечерите ще определят спешността на повикването и доколко е застрашено здравето на пациента. Така ще дават и първите съвети как да бъде поставен пострадалият, какво трябва да му се осигури и какво не трябва да се прави с него.

Таблици с въпроси ще определят спешността на пациента

В картата за спешно раждане например е записано да не се позволява на бременната да ходи до тоалетна. При престрелка или нападание от животни е включен съветът да се осигури безопасността на пострадалия. За доста ситуации има и препоръка да се подготвят лекарствата, които пациентът пие, за да ги покажат на идващия лекар.

Телефонната консултация може да продължи и след пристигането на линейката. В стандарта тя е наречена „медицински контрол”, но тук съвети вече ще получават екипи, в които няма лекар. За тези случаи също са разработени карти със съвети как се работи примерно с дефибрилатор, как се поставя инжекция, как се спира кръвотечение, посочва в. „24 часа”.

Причината да се въведе медицински контрол е, че не във всички линейки вече ще е задължително присъствието на лекар. В някои от колите ще има само парамедици, същото ще е положението и при спешните екипи на мотоциклет. В стандарта тези карти са наречени „диагностично терапевтични протоколи” и „алгоритми”. В тях са включени дори съвети как да се разпознае дали бебе изпитва болка по мимиките му.

Стандартът указва линейките в зависимост от кода на пациента да пристигат до 8 минути - за най-спешните, и до 120 минути за най-леките случаи. Документът съдържа и правила за действия на екипите на място. Например при нужда да се постави на пациента абокат за вливане на медикамент екипът може да направи до два опита на място, а след това да започне транспортирането и опитите да продължат.

До 10 минути пристигналият екип трябва да започне транспортирането до болница на най-спешните пациенти. Ако времето за придвижване до болница е над 30 минути, може да бъде извикан медицински хеликоптер.

Децата винаги най-спешни в новата система на линейките

Стандартът предвижда и времеви ограничения за извършване на преглед и лечение в спешното отделение. Например „червени” пациенти трябва да бъдат вкарани в шокова зала до минута от пристигането им в спешното отделение. За класифицираните като „зелени” случаи чакането за преглед пред лекарския кабинет не може да продължи над два часа. Правилото важи, независимо дали пациентът е докаран с линейка, или е дошъл сам.

„Зелените” пациенти трябва да бъдат предупреждавани от лекарите, че тяхното идване в болницата може да се окаже неоснователно, още преди да е започнал прегледът. Те ще минават през специална зона, наречена бърза писта за допълнителна преценка дали да бъдат лекувани по този ред. Общо престоят на пациент в спешното отделение, преди да бъде изписан или пратен за лекуване в друго отделение на болницата, не може да надхвърля 4 часа.