Правителството нехае за развитието на железницата, заяви министърът на транспорта в кабинета "Станишев" Петър Мутафчиев, предаде БГНЕС.
Според Мутафчиев железопътният транспорт е поставен в ситуация да не може да работи нормално. Бившият министър на транспорта е убеден, че министърът на финансите Симеон Дянков няма право да спира изплащането на субсидията за БДЖ, тъй като в договора, сключен между държавата и БДЖ за извършване на обществената услуга, няма заложена клауза за подобно нещо. "Ако БДЖ не плаща свои задължения, Министерство на финансите или Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията няма право да приспада тези средства", коментира той.
Мутафчиев смята, че ако продължи неизплащането на субсидията, БДЖ може да увеличи двойно билетите, за да не фалира "Пътнически превози" или по съдебен път БДЖ да си потърси средствата, които са дължими за извършване на обществената услуга.
"Дали ще се увеличат билетите е избор на самото дружеството и на министъра на транспорта, но БДЖ ще трябва да търси увеличаване на приходите и това е един от вариантите. Това е едната част от проблема. Другата част е свързана с безопасността и това с какви пари ще се ремонтират влаковете", каза още той.
Мутафчиев попита кой ръководи железопътния транспорт в България - министърът на финансите или министърът на транспорта. "Министър Дянков всеки месец трябва да плаща 1/12 от годишната субсидия в размер на 221 милиона лева", припомни Мутафчиев.
Мутафчиев коментира процедурата за приватизация на "Товарни превози". Според него провалената процедура доказва, че трябва да се изработи ясна стратегия за развитие на дружеството. "Не успяха да създадат настройката, че се купува печелившата част от железницата. Според мен целите, които се поставят, няма да доведат до ефекта, който търсим в железницата", коментира той.
"Нееднократно предупреждавахме, че не достигат над 100 вагона на ден за превоз на товари и никой нищо не направи. Милиони са загубите годишно от това, че не се ремонтират вагони", каза още Мутафчиев. И обществото и всички ние трябва да получим отговор за каква приватизация става дума и в какви ръце отива държавната собственост, убеден е той.