Отбелязваме празника на авиацията и ВВС
Отбелязваме празника на авиацията и ВВС / БГНЕС, архив

Днес е празникът на авиацията и Военновъздушните сили. Той ще премине с ден на отворени врати в авиобаза "Враждебна", където всеки посетител ще може да разгледа авиационна техника. В Националния военноисторически музей в София и в Музеят на авиацията в Крумово също ще отбележат празника с изложби.

На днешния ден се навършват 104 години от създаването на военната ни авиация. През далечната 1912 година на 16 октомври за пръв път се използва самолет като бойно средство. Употребяват го българските летци и поручици Продан Таракчиев и Радул Милков, демонстрирайки ударна мощ над Одрин.

След това датата се превръща в символ на най-добрите традиции във военната авиация и през 1963 г. официално се обявява за празник на авиацията и Военновъздушните сили.

По този случай днес ще има ден на отворените врати в авиобаза "Враждебна". От 12 до 17:30 ч. присъстващите ще могат да разгледат статичен показ на авиационна техника - транспортни самолети C-27J Spartan, Ан-30, L-410 и Ан-26.

Освен това хората ще бъдат на около 250 м от полосатата на Летище София, което ще им даде възможност да наблюдават ниското прелитане и кацане на най-големия пътнически самолет в света Airbus A380 на Lufthansa. Присъстващите няма да имат достъп до A380, защото машината ще бъде представена на затворено събитие, допълват още от ВВС.

В рамките на днешния ден и гостите на Националния военноисторически музей в София ще имат възможност да видят непоказвани експонати, свързани с живота на българските летци. Сред тях ще бъдат измервателен уред Авиохоризонт за самолет Л-29 и витло от самолет „Focke-Wulf Fw 189". Музеят ще изненада посетителите си и с разпънат военен парашут УП-9, конструиран от авиационния учен и летец Георги Йовчев.

Музеят на авиацията в Крумово също ще има Ден на отворени врати от 10:00 до 17:00 ч. днес. Наред с постоянната външна и вътрешна експозиция, през целия ден любознателните посетители ще имат достъп и до кабината на самолет МиГ-21 бис и възстановения салон и кабината на самолет Як-40, ползван от Правителствения авиоотряд 28 и авиокомпания Хемус Еър до 2006 година.