- Интернет гиганти на война срещу фалшивите и некоректни новини
Информацията в социалните мрежи да се филтрира, като се премахват фалшивите и некоректни новини. Тази цел са си поставили водещи световни медии и големите социални мрежи, обединявайки се в общ проект, наречен „First Draft Coalition". В него участват над 30 технологични компании и популярни имена в медийната индустрия, като New York Times, Washington Post, BuzzFeed News, France-Presse и CNN. Проектът се подкрепя от Facebook и Google, а от Twitter също изразиха желание си да се включат в него.
Наказание за статиите с „шокиращи" заглавия
Платформата за регулиране на информационната среда ще бъде представена официално през октомври. Засега обаче няма яснота как точно ще се извършва филтрирането, кой ще преценява дали една новина е достоверна или не, дали тя да бъде изтривана или не, нито как ще бъде избегнат субективният фактор при подбора на информацията.
Остава отворен и въпросът как ще бъде гарантирано персоналното управление на личните профили в социалните мрежи, след като до тях ще има достъп и възможност за коригиране на информацията. Според главния редактор на „Вашингтон пост" във времето на дигиталните технологии е много важно да има такава платформа за филтриране на информацията. Всяка една несправедливост някъде по света може да се превърне в глобална новина през смартфона, като е възможно тя да не почива на факти и да не е достоверна, коментира той.
В същото време се чуха мнения, че филтрирането на информация дава възможност за цензуриране на съдържанието. Чрез подбора на информацията редица новини може да бъдат скрити и да не стигнат до потребителите.
Неотдавна журналист, работил във Facebook разкри, че служители на компанията редовно са потискали появата в социалната мрежа на новини, свързани с консервативни политици като Мит Ромни, който през 2012 г. бе кандидатът на Републиканската партия за президент на САЩ.
Facebook държи ключа към журналистиката
Бивши служители на социалната мрежа, работили като „куратори на новини", пък заявиха, че са били инструктирани да „инжектират" определени новини в потока от съдържание.
С други думи, новинарската секция на Facebook работи като класическа медия, която пречупва новините през възгледите и пристрастията на корпорацията. Според някои от тези куратори всеки е взимал самостоятелно решение кои новини да бъдат „избутани" нагоре въз основа на личните си пристрастия и не е имало преки указания за цензура. Ако може да се говори за някаква цензура, то тя се извършва индиректно при назначаването само на журналисти, които по време на интервютата са показали предпочитания към демократите и неприязън към републиканците.