Ирландия смята, че няколко членове на службите за сигурност са слезли от самолета на "Райънеър", след като той беше принуден да кацне в Минск, когато беларуски журналист дисидент беше задържан, каза днес външният министър Саймън Ковини, цитиран от Ройтерс.
Петима или шестима души са напуснали самолета. Само е един от тях е бил арестуван, което навежда на мисълта, че останалите са били служители на тайните служби, каза Ковини.
Главният изпълнителен директор на ирландската авиокомпания "Райънеър" Майкъл О'Лиъри също заяви, че според него на борда на отклонения от курса самолет на авиокомпанията е имало служители на беларуското КГБ, предаде РИА Новости.
О'Лиъри нарече случилото се със самолета "отвличане, извършено с подкрепата на държавата". Това беше случай на организирано от държавата отвличане, организирано от държавата пиратство, каза О`Лиъри по ирландското радио "Нюзток", цитиран от Ройтерс.
Изглежда желанието на властите е било да свалят журналист и спътничката му. Смятаме, че е имало няколко агенти на КГБ, които също са слезли на летището, каза О`Лиъри.
Литовската авиолиния "еърБалтик" (airBaltic) повече няма да използва беларуското въздушно пространство за полетите си, каза днес говорителката Алисе Бриде, предаде Ройтерс.
Председателят на британската парламентарна комисия по външните работи Том Тюгендхат окачестви като "войнствен акт" използването от Беларус на фалшив претекст за бомбена заплаха и на изтребител, който да принуди граждански самолет да се приземи.
Това беше полет между две страни членки на НАТО и на ЕС, каза той пред радио Би Би Си и допълни: Дори да не е акт на война, със сигурност е войнствен акт.
Франция предложи днес да се въведе забрана за използване на въздушното пространство на Беларус.
Държавните и правителствените ръководители на страните от ЕС се очаква да обсъдят нови санкци и срещу авторитарния режим в Минск в отговор на отклоняването на самолета, предаде Франс прес.
Около 100 високопоставени беларуски служители, сред които и президентът на Беларус Александър Лукашенко, вече са обект на европейски санкции заради нарушения на човешките права в тази бивша съветска република.
"Може да има и други мерки. Мисля си за мярка, която трябва да бъде обсъдена на европейско и международно равнище, това е забраната на въздушното пространство на Беларус, което е санкционна мярка", заяви френският държавен секретар по европейските въпроси Клеман Бон пред радио Монте Карло.
Той изтъкна, че станалото е акт на държавно въздушно пиратство, който не може да остане ненаказан.
Държавните медии в Беларус защитиха вчерашното прехващане на самолет на "Райънеър" и изтъкват, че тази реакция е била нормална, предвид "бомбената заплаха" на борда, представяйки арестувания опозиционер Роман Протасевич като "екстремист".
Беларуски изтребител МиГ-29 прехвана самолета, пътуващ от Атина за Вилнюс, на борда на която се намираше бившият главен редактор на опозиционната беларуска медия Нехта (Nexta).
По-късно самолетът пристигна в Литва след неколкочасово закъснение, но без Протасевич.
Беларуската обществена телевизия потвърди, че самолетът е кацнал в Минск заради бомбена заплаха, която се оказала фалшива и че Протасевич е предизвикал интереса на органите на реда, когато пътниците отново преминали граничен и митнически контрол.
Беларуският канал "Пул первого" в социалната мрежа "Телеграм", използван като неофициален орган на беларуското президентство, публикува съобщение, за да "разсее всички митове и спекулации".
Настоятелно защитавайки версията за бомбена заплаха, "Пул первого" подчерта, че самолетът се е намирал в беларуското въздушно пространство и че съгласно правилата, ръководителят на полета трябва да предложи на екипажа най-близкото летище в момента на получаване на съобщението, което е било летището в Минск.
И така, какви критики може да има срещу Беларус, която е научила за бомбена заплаха в нейното въздушно пространство, пита риторично "Пул первого".
Фактът, че сред пътниците на борда е имало екстремист, не е вина на тези, взели решение да окажат помощ на пътниците в самолета, подчертава "Пул первого".
През ноември беларуските власти включиха името на 26-годишния Протасевич в списъка на "лицата, замесени в терористична дейност", припомня АФП.
Петима или шестима души са напуснали самолета. Само е един от тях е бил арестуван, което навежда на мисълта, че останалите са били служители на тайните служби, каза Ковини.
Главният изпълнителен директор на ирландската авиокомпания "Райънеър" Майкъл О'Лиъри също заяви, че според него на борда на отклонения от курса самолет на авиокомпанията е имало служители на беларуското КГБ, предаде РИА Новости.
О'Лиъри нарече случилото се със самолета "отвличане, извършено с подкрепата на държавата". Това беше случай на организирано от държавата отвличане, организирано от държавата пиратство, каза О`Лиъри по ирландското радио "Нюзток", цитиран от Ройтерс.
Изглежда желанието на властите е било да свалят журналист и спътничката му. Смятаме, че е имало няколко агенти на КГБ, които също са слезли на летището, каза О`Лиъри.
Литовската авиолиния "еърБалтик" (airBaltic) повече няма да използва беларуското въздушно пространство за полетите си, каза днес говорителката Алисе Бриде, предаде Ройтерс.
Председателят на британската парламентарна комисия по външните работи Том Тюгендхат окачестви като "войнствен акт" използването от Беларус на фалшив претекст за бомбена заплаха и на изтребител, който да принуди граждански самолет да се приземи.
Това беше полет между две страни членки на НАТО и на ЕС, каза той пред радио Би Би Си и допълни: Дори да не е акт на война, със сигурност е войнствен акт.
Франция предложи днес да се въведе забрана за използване на въздушното пространство на Беларус.
Държавните и правителствените ръководители на страните от ЕС се очаква да обсъдят нови санкци и срещу авторитарния режим в Минск в отговор на отклоняването на самолета, предаде Франс прес.
Около 100 високопоставени беларуски служители, сред които и президентът на Беларус Александър Лукашенко, вече са обект на европейски санкции заради нарушения на човешките права в тази бивша съветска република.
"Може да има и други мерки. Мисля си за мярка, която трябва да бъде обсъдена на европейско и международно равнище, това е забраната на въздушното пространство на Беларус, което е санкционна мярка", заяви френският държавен секретар по европейските въпроси Клеман Бон пред радио Монте Карло.
Той изтъкна, че станалото е акт на държавно въздушно пиратство, който не може да остане ненаказан.
Държавните медии в Беларус защитиха вчерашното прехващане на самолет на "Райънеър" и изтъкват, че тази реакция е била нормална, предвид "бомбената заплаха" на борда, представяйки арестувания опозиционер Роман Протасевич като "екстремист".
Беларуски изтребител МиГ-29 прехвана самолета, пътуващ от Атина за Вилнюс, на борда на която се намираше бившият главен редактор на опозиционната беларуска медия Нехта (Nexta).
По-късно самолетът пристигна в Литва след неколкочасово закъснение, но без Протасевич.
Беларуската обществена телевизия потвърди, че самолетът е кацнал в Минск заради бомбена заплаха, която се оказала фалшива и че Протасевич е предизвикал интереса на органите на реда, когато пътниците отново преминали граничен и митнически контрол.
Беларуският канал "Пул первого" в социалната мрежа "Телеграм", използван като неофициален орган на беларуското президентство, публикува съобщение, за да "разсее всички митове и спекулации".
Настоятелно защитавайки версията за бомбена заплаха, "Пул первого" подчерта, че самолетът се е намирал в беларуското въздушно пространство и че съгласно правилата, ръководителят на полета трябва да предложи на екипажа най-близкото летище в момента на получаване на съобщението, което е било летището в Минск.
И така, какви критики може да има срещу Беларус, която е научила за бомбена заплаха в нейното въздушно пространство, пита риторично "Пул первого".
Фактът, че сред пътниците на борда е имало екстремист, не е вина на тези, взели решение да окажат помощ на пътниците в самолета, подчертава "Пул первого".
През ноември беларуските власти включиха името на 26-годишния Протасевич в списъка на "лицата, замесени в терористична дейност", припомня АФП.