Европейският парламент наложи вето на плановете на Еврокомиисията да позволи твърденията, че напитките със захар и енергийните напитки, съдържащи кофеин, имат тонизиращ ефект или увеличават концентрацията. Това се посочва в съобщение на европейската институция.
Изложението на подобни твърдения върху напитки би довело до по-голяма консумация на захар от деца, най-голямата група на потребители на енергийни напитки, мотивираха се евродепутатите в резолюцията си.
Кои са най-вредните напитки? (ВИДЕО)
Депутатската Кристел Шалдемозе посочи, че по статистически данни много млади хора и дори деца консумират тези напитки в големи количества. „Не става въпрос само за кофеина; проблемът е, че енергийните напитки съдържат и много захар. Не смятаме, че подобни напитки трябва да съдържат каквито и да е твърдения за ползи за здравето върху опаковките си", добави тя.
„Ние няма да кажем, че пълнолетните не трябва да консумират кафе или енергийни напитки. Просто не искаме да помагаме на компании да печелят много пари с твърдения за ползи за здравето, които не са пригодни за деца", посочи още евродепутатката.
Искат забрана на енергийните напитки
Резолюцията за отхвърляне на твърденията за ползи за здравето бе приета с вдигане на ръце.
В текста депутатите подчертават, че самата Европейска комисия счита, че твърдения, че кофеинът има тонизиращ ефект и помага за увеличаване на концентрацията, не трябва да се използват за продукти, насочени към деца и юноши.
Те също така посочват, че юношите са най-голямата група потребители на енергийните напитки, цитирайки проучвания, които показват, че 68% от младежите и 18% от децата редовно консумират енергийни напитки.
Кутийка енергийна напитка от 250 мл може да съдържа до 27 г захар и 80 мг кофеин, посочват евродепутатите, като отбелязват, че енергийните напитки са свързани с главоболие, проблеми със съня и проблеми с поведението при децата и юношите, които редовно ги консумират.
Тийнейджъри използвали енергийни напитки за изтрезняване
Европарламентът призовава страните членки да обмислят въвеждането на правила за маркетинга на напитки с високо съдържание на кофеин и на храни с добавен кофеин, предназначени за деца и подрастващи.