/ БТА
Повишаването на търговията през платформи като Shein и Temu води до опасности за здравето, повишени екологични вреди и пречки за устойчиви бизнес модели, които Европейската комисия насърчава.

Това пише в позиция на асоциация "Кръгов текстил".

Тези китайски онлайн платформи субсидират поръчки под себестойност и залагат на агресивна реклама. По този начин отнемат пазара от местните търговци, включително тези на втора употреба. Макар потребителите краткосрочно да печелят от ниски цени, това елиминира конкуренцията, грижеща се за добрите търговски условия, пише в позицията.

Китайските сайтове за онлайн пазаруване се възползват от необлагаемия с мито минимум от 150 евро за стоки от трети страни. По този начин заливат пазара ни с огромно количество продукти, главно от текстил. Те обаче не минават санитарен контрол, което създава реални предпоставки за здравето, смятат в асоциацията.

И посочват, че разследвания са разкрили високи нива на опасни химикали като олово, перфлуороалкил (PFA) и фталати в продуктите на Shein, надвишаващи нормативните ограничения на ЕС. Например, тестове в Южна Корея са открили, че детски артикули съдържат фталати 428 пъти над разрешените норми.

Какво стои зад големия бум на китайските сайтове за електронна търговия

Наличието на токсични химикали в материалите е свързано с рискове за здравето както на потребителите, така и на работниците в производствените вериги, заявяват от браншовата асоциация.

Друг негативен аспект е свързан с изработването и условията на труд, при които се произвеждат продаваните китайски стоки. Обвинения от 2022 г. сочат, че Shein доставя памук от Синдзян, нарушавайки Закона за предотвратяване на принудителен труд. Съществуват и други доклади за експлоататорски трудови практики и лоши условия на труд.

"Безспорно е негативното влияние върху околната среда. Както знаем, модната индустрия допринася за 10 процента от глобалните въглеродни емисии. Стоките, продавани през китайските платформи, са предимно от пластмаси и нерециклируеми материали. Бързият производствен цикъл и ниската степен на повторна употреба допринасят значително за увеличаване на текстилните отпадъци", казват българските текстилни производители.

Ежедневно за обслужването на товарите, които изпращат китайските сайтове за електронна търговия, са нужни 88 товарни самолета "Боинг 777". Това показва ръстът на двете компании, които в момента са лидери в сегмента - "Тему" и "Шейн". В Европа пристигат месечно по 50 милиона пакета с евтини китайски дрехи от техните компании. Според експерта Кристоф Трип, "Шейн" вече контролира 20 на сто от пазара на така наречената бърза мода. Двете компании надхвърлят приходи от над 90 млрд. долара за тази година.

Според Европейската комисия до 65 на сто от пратките към ЕС са с документално занижена стойност, за да не бъдат обмитявани и комисията има право да се намеси в случаи, когато чуждестранни субсидии водят до разстройване на вътрешния пазар на Европейския съюз. Общо 1 млрд. пратки влизат в ЕС през 2022 г., вероятно 2 млрд. през 2023 г. Брутната стойност на стоките, продадени през "Тему", е 290 млн. долара. След това активността на пазара се увеличава над 4500 пъти през годината, за да достигне 13,8 млрд. долара през 2023 г. Поради инфлацията е Европа прогнозите са, че продажбите на китайски платформи ще нарастват, заявят експертите.

ЕС иска отговори от Temu и Shein относно защитата на потребителите

Китайските онлайн платформи често нарушават интелектуална собственост – водещи марки от цял свят съобщават, че много от стиловете и дизайните на Shein и Temu са копирани от други брандове.

Редица държави в ЕС и целия свят обмислят и вече прилагат мерки за ограничаване негативните въздействия от китайските платформи за онлайн търговия.

Всеки момент е важен! Последвайте ни в Google News Showcase и Instagram, за да сте в крак с темите на деня
БТА