Ако трябва да посочим конкретен пример за това коя е най-отличителната забележителност на Берлин, едва ли ще се затрудним особено.
И откъм символно значение, и откъм историческа забележителност сама по себе си, Бранденбургската врата печели това състезание без каквато и да е конкуренция. Както е известно, тя бележи границата между Източен и Западен Берлин и неслучайно и до днес е сред любимите атракции на туристите в Германия.
Всъщност, убедени сме, че голяма част от хората, които й се наслаждават и я увековечават с фотоапарат в ръка, дори не знаят, че тя всъщност съществува от векове.
Съществувала е много по-отдавна, отколкото си представяме. Всъщност е била на това място още през 17 век, просто е била съвсем различна като размери и е имала две колони и малка наблюдателница. Казвала се е "Вратата на зоопарка", защото... по онова време е била вход на зоологическа градина.
Преустройката й се е случила през 1788 година, когато крал Фридрих Вилхелм II е пожелал тя да бъде решена в класически стил и вместо да е по стандартния римски модел, да се вземе като пример Акропола в Атина... както и станало.
Настоящите й размери са - височина от 26 метра и широчина от 65. Състои се от 12 отделни колони, формиращи проходи. До 1918 година, средният бил запазен за Кралското семейство.
Безспорната атракция на Бранденбурската врата е красивата й скулптура, добавена към нея през 1793 година. Тя представя крилатата богиня на победата Виктория, управляваща карета, теглена от 4 коня. Любопитен факт е, че първоначалната фигура всъщност била гола, но малко по-късно било преценено, че е добре да й бъде поставено наметало.
Бранденбургската врата е единствената съхранила се от т.нар. градски порти на германската столица, като първоначалното й име е Портата на света.
През Бранденбурската врата през 1806 г. е влязъл и Наполеон Бонапарт. Тогава той започва преговори по преместването на колесницата в Париж, като по-късно тя действително отпътува за Франция. Престоява там 7 години, но никога не е излагана пред публика.
По време на Берлинската битка в края на Втората световна война в Европа, Бранденбургската врата е сериозно повредена. Арката е възстановена напълно през 1956 година, а квадригата с триумфалната корона (както се нарича скулптурата) през 1958 година.
В продължение на 28 години Бранденбурската врата разделя града на две. Край 160-километровата строго охранявана стена намират смъртта си много хора, опитали се да избягат на Запад. Преградите са махнати едва през есента на 1989 година. Но това е нещо, което едва ли някога светът ще забрави...
През новогодишната нощ на 1990 година фигурата на колесницата е сериозно повредена и възстановена през следващата година. Реставрирана е и другата част от портата. През 2002 година е решено през нея повече да не преминават превозни средства. Така е и до днес
Бранденбургската врата е свидетел и пряк участник в редица големи събития в немската история. Под нея дефилира Бисмарк, когато обединява Германия и Хитлер, когато взема властта.
iStock photos/Getty images
Guliver/Getty Images
Guliver/Getty Images
Съществувала е много по-отдавна, отколкото си представяме. Всъщност е била на това място още през 17 век, просто е била съвсем различна като размери и е имала две колони и малка наблюдателница. Казвала се е "Вратата на зоопарка", защото... по онова време е била вход на зоологическа градина.
Преустройката й се е случила през 1788 година, когато крал Фридрих Вилхелм II е пожелал тя да бъде решена в класически стил и вместо да е по стандартния римски модел, да се вземе като пример Акропола в Атина... както и станало.
Настоящите й размери са - височина от 26 метра и широчина от 65. Състои се от 12 отделни колони, формиращи проходи. До 1918 година, средният бил запазен за Кралското семейство.
Безспорната атракция на Бранденбурската врата е красивата й скулптура, добавена към нея през 1793 година. Тя представя крилатата богиня на победата Виктория, управляваща карета, теглена от 4 коня. Любопитен факт е, че първоначалната фигура всъщност била гола, но малко по-късно било преценено, че е добре да й бъде поставено наметало.
Бранденбургската врата е единствената съхранила се от т.нар. градски порти на германската столица, като първоначалното й име е Портата на света.
През Бранденбурската врата през 1806 г. е влязъл и Наполеон Бонапарт. Тогава той започва преговори по преместването на колесницата в Париж, като по-късно тя действително отпътува за Франция. Престоява там 7 години, но никога не е излагана пред публика.
По време на Берлинската битка в края на Втората световна война в Европа, Бранденбургската врата е сериозно повредена. Арката е възстановена напълно през 1956 година, а квадригата с триумфалната корона (както се нарича скулптурата) през 1958 година.
В продължение на 28 години Бранденбурската врата разделя града на две. Край 160-километровата строго охранявана стена намират смъртта си много хора, опитали се да избягат на Запад. Преградите са махнати едва през есента на 1989 година. Но това е нещо, което едва ли някога светът ще забрави...
През новогодишната нощ на 1990 година фигурата на колесницата е сериозно повредена и възстановена през следващата година. Реставрирана е и другата част от портата. През 2002 година е решено през нея повече да не преминават превозни средства. Така е и до днес
Бранденбургската врата е свидетел и пряк участник в редица големи събития в немската история. Под нея дефилира Бисмарк, когато обединява Германия и Хитлер, когато взема властта.