Секторът на въздушния транспорт губи по 200 млн. долара на ден от парализирания трафик заради вулканичната пепел, съобщи Международната асоциация за въздушен транспорт (ИАТА), цитирана от световните агенции. Освен загубата на приходи, авиокомпаниите имат допълнителни разходи и заради пренасочване на пътници, обслужването им в чакалните и самолетите, принудени да останат на различни летища.
По-рано днес Асоциацията на европейските авиокомпании (АЕА), цитирана от ДПА, съобщи, че облакът с вулканична пепел от Исландия, който принуди повечето централноевропейски страни да затворят въздушното си пространство, вероятно ще струва на авиационната индустрия над 100 милиона евро (135 милиона долара) на ден.
Придвижването на стотици хиляди потенциални пътници е блокирано на летищата преди почивните дни, които бележат края на великденските празници в голяма част от Европа. Авикомпаниите, които трябваше да ги превозят, са задължени със закон да се погрижат за тях.
Блокирането на въздушния транспорт в Европа е засегнало над 10 милиона пътници, съобщи Европейската комисия, цитирана от ИТАР-ТАСС. Според анализатори, цитирани от АФП, частичното парализиране на въздушния транспорт заради облака от вулканична пепел от Исландия ще има ограничен ефект върху сектора. Експертите обаче остават предпазливи поради неяснотата за разсейването на облака от пепел.
Спирането на част от въздушния трафик днес предизвика поевтиняване на акциите на авиокомпаниите на европейските борси, въпреки че големите превозвачи като Ер Франс-Ка Ел Ем (Air France-KLM), Бритиш еъруейз (British Airways) и Луфтханза (Lufthansa) не са обявили колко им струва отмяната на стотиците полети от вчера.
Специалистите изтъкват, че е трудно да се направи оценка поради невъзможността да се знае предварително колко от пътниците ще предпочетат да им бъде върната цялата стойност на закупените билети - което е загуба на постъпления за компанията - вместо да отложат полета си. Докато няма яснота колко ще продължат тези нарушения на трафика, ще бъде трудно да се каже колко ще бъдат загубите на компаниите, признава Марина Девит от брокерската компания Гудбоди (Goodbody) в Дъблин. Парижки експерт обаче предлага да се изчислят загубите, като се разделят на 365 дни годишните приходи на една авиокомпания.
По този начин на изчисление става ясно, че един ден пълно прекратяване на полетите струва около 30 милиона евро на Ер Франс-Ка Ел Ем, а на Бритиш еъруейс - 25 милиона евро. По рано днес финландската авиокомпания Финеър (Finnair) посочи, че спирането на полетите й струва по 2 млн. евро на ден. (БТА)