Римският клуб с отговор на писмото на Ахмадинеджад
Римският клуб с отговор на писмото на Ахмадинеджад / netinfo

Членове на германската група за новаторски идеи "Мозъчен тръст 30" написаха отговор на писмото от иранския президент Махмуд Ахмадинеджад до американския му колега Джордж Буш, в което Ахмадинеджад призова Буш към диалог. "Мозъчен тръст 30" е независима група от млади хора между 20 и 40 години под крилото международната неправителствена организация  Римски клуб.

Германският вестник Тагесцайтунг публикува откъси от отговора:

Уважаеми господин президент,

Вие написахте писмо до президента на САЩ. Досега той  не ви е отговорил. Ние смятаме, че поставените от Вас проблеми са твърде важни, за да останат без отговор. Затова ние Ви
отговаряме - не като защитници на американския президент, а като европейци, които наблюдават с критично око политиката на Европейския съюз, на САЩ и на ислямските страни.

В писмото си Вие говорите за Вашите студенти. Подобно на тях, ние също виждаме противоречията, в които се заплитат правителствата по света. Както повечето млади хора, за нас е важно да живеем в свят, в който цари мир и справедливост. Както повечето критични хора, ние също се безпокоим, че пропастта между бедните и богатите става все по-голяма.

Имате право да заклеймявате престъпленията в Латинска Америка, за които трябва да отговарят САЩ. Имате право да критикувате затвора в Гуантанамо, който е неприемлив както в юридически, така и в морален аспект. Имате право да искате ядрена енергия за мирни цели за Вашата и за всяка друга страна по света, стига ядрената дейност да се контролира. Имате право да осъждате Запада, че изразходва безогледно голяма част от
природните ресурси, които по принцип се полагат на цялото човечество.

Само че това, в което изобличавате Запада и САЩ, там също е обект на критики - от обикновените жители и от властите, от партиите и медиите. Причината за това е критичното обществено мнение. Именно там е силата на демокрацията - да видиш собствените си слабости в огледалото на свободата на мнение.

Гарантът на критичната общественост е свободният печат, който не се подчинява на нищо друго освен на истината. Вие искате от медиите да разпространяват информацията коректно и да предоставят достоверни новини. Западните медии правят това в повечето случаи. Понякога се срещат недоисказани и изопачени неща, съзнателно изостряне на даден въпрос или предумишлено невярна информация. Рано или късно това излиза наяве. Тъй като
никога не може да се заличат или подправят всички следи и да се подкупят всички свидетели. Истината излиза наяве, тъй като отделният човек е правдолюбив, а медиите упражняват самоконтрол.

Както Вашите студенти, и ние виждаме противоречия - дори и у Вас. Не е ли противоречие, че критикувате предубедените репортажи на американските медии и същевременно допускате във Вашата страна да се преследват дисиденти и да се измъчват неудобните журналисти? Не е ли противоречие, че сипете похвали за любознателността на Вашите студенти, а цензурирате интернет толкова силно, колкото почти никоя друга държава?

Пишете, че Вашите студенти Ви питат за Израел. На това можете да отговорете така: Това е една демократична държава и нейните граждани имат право на съществуване независимо от факта дали тази държава има многовековна история, или е била създадена едва вчера. Всяка демократична държава е длъжна да подкрепя и защитава другите демокрации - и най-вече, когато тези са застрашени.

Холокостът, който бе извършен от германци, отне живота на над 6 милиона души. Предвид безбройните разкази на очевидци, историческите документи и независимите исторически проучвания по целия свят е проява на цинизъм тези факти да се поставят под съмнение. Личното мнение може да се оспори, истината - не. От тук не произтича ли противоречие, че изразихте съчувствие на опечалените след атентатите на 11 септември, а същевременно се
подиграхте с оцелелите от Холокоста, като отрекохте системното избиване на евреи? Не е ли противоречие, че искате всеки владетел да се оценява по това дали носи мир на своите хора, а в същото време приемате, че някои от Вашите ирански съграждани желаят Израел да бъде унищожен?

Не е ли противоречие, че искате пламъците на расистките, етническите и други конфликти да бъдат потушени, а същевременно заплашвате онези, които признават държавата Израел и дори им предричате, че ще "бъдат изгорени в огъня на ислямското общество", както заявихте през октомври 2005 г.?

В писмото си Вие искате един многополюсен световен ред. С право критикувате, че петте страни постоянни членки на Съвета за сигурност на ООН могат да отхвърлят резолюции, които мнозинството подкрепя. Тогава не е ли това противоречие, че пренебрегвате безпокойството по света заради целите на иранската ядрена програма и пречите на работата на Международната агенция за атомна енергия /МААЕ/ във Вашата страна?

Вие пишете: "Либерализмът и западната форма на демокрация не са в състояние да осъществят идеалите на човечеството". Във връзка с това ние заключаваме: демокрацията и либерализмът не са панацея за перфектен живот. Нито един свободомислещ човек не
очаква от една правова държава да бъде раят на земята. Като защитник на демокрацията човeк се стреми към идеала за свобода и справедливост. Пътят до тях е дълъг и труден.

Правата на човека в Европа трябваше да бъдат отвоювани в продължение на няколко столетия срещу съпротивата на църквите и автократичните владетели. В Европа продължава да има голямо неравенство. Жените все още нямат еднакви възможности и положение като мъжете. Все още не всички граждани имат равен достъп до образование и природни ресурси. Но в Европа на никой не му се налага да живее в крайна бедност или да умира от глад.

Социалният ред е по-стабилен и справедлив отколкото в много други системи по света. Чрез прозрачни закони правовата държава гарантира благосъстоянието на гражданина. Чрез съгласуване на независимата работа на парламента, правосъдието, изпълнителните органи и медиите властта се запазва в равновесие. Една от последиците на това сътрудничество е икономическият успех на Европа, запазил се вече няколко векове.

Само този, който е сляп за фактите и равнодушен към страданието на другите, може да нарече честен съвременния световен ред. Но от това не следва, че може да се ограбва
свободата на хората, за да им се даде равенство. Само на основата на свобода и сигурност хората могат да разгърнат своите възможности, да ускорят развитието на икономиката и науката, да творят изкуство и да се наслаждават на живота.

В Европа е възникнала една култура на аргументирания диалог, при която човек може да спечели на своя страна другите чрез думи, а не чрез забрани и заплаха със сила. Ние възприемаме Вашето писмо като предложение за разговор в духа на тази култура. Вие искате да убедите президента на САЩ с аргументи. Направете още една стъпка - обменете аргументи с Вашите критици! Позволете на Вашите студенти не само да поставят въпроси, но и да дават отговори!

С уважение: Филип Хюбл, Андреас Бартелмес, Щефан Бьорнхен, Юлиан Ханрих

/БТА/