Р. Петков: След 1 януари, идва 2 януари
Р. Петков: След 1 януари, идва 2 януари / netinfo

Министърът на вътрешните работи Румен Петков в интервю за предаването „Денят” на „Дарик”

Ако липсата на предпазна клауза и ясната дата за членство – 1 януари 2007 г., изречена днес, ни радват, то не е ли унизително наистина да бъдем подложени на такъв безпрецедентен мониторинг, за който даде заявка днес Европейската комисия? Едно наистина успокоително „да”, с много „но”, обаче, в тази ситуация.

Първо, струва ми се резонно да направим една кратка ретроспекция. В началото на тази година, почти цялата пролет, български политици правиха внушения, че България ще бъде отложена и че ще бъде реалистично членството ни от 2008 г. В късната пролет, лятото, началото на есента, също български политици системно внушаваха, че ще бъде наложена предпазна клауза.

Днес, аз не зная защо така убедено заявявате, че ни е наложен унизителен мониторинг, но след като се говори за помощ и за сътрудничество, за подкрепа на този тип политика, смятам, че е унизително, ако ние, българите не оценяваме доклада на Европейската комисия и оценката, която е дадена за развитието на България първо, и второ, ако ние не сме чули това „добре дошли”, което по същество произнесоха и председателят на Комисията Барозу и комисарят по разширяването Оли Рен и лидерите на основните фракции в парламента. Така или иначе България извървя много сериозен път. Аз мисля, че в тази идея за мерки за сътрудничество, за помощ по реализацията на този тип политика, трябва да съзираме две неща: първо, че Комисията иска гаранции, че Комисията предлага на Европарламента гаранции, че този тип политика няма да бъде променен и второ, че с тези гаранции Комисията казва ясно и на българското общество, че добре разбира и извървения път, и лишенията на българските граждани. Добре разбира и усилията и разултатите, защото особено във встъпителното слово на г-н Барозу много ясно прозвуча оценката и за българския народ, и за властите и в България, и в Румъния. Тъй че да подценяваме постигнатото самите ние, ми се струва неуместно.

Тъй като имаше коментари за доклада в подобна посока, аз самата признавам, че виждам доста полезни елементи в такъв строг контрол върху онова, което прави страната ни в първите месеци от членството.

Бих искал да подчертая, че това според мен е виждането на всеки български гражданин – това, което казахте и Вие. Разбира се, Комисията иска гаранции, но в доклада на г-н Рен тя оценява постигнатото. Мисля, че в този доклад има много реализъм и за това, което направи българския народ, защото това е заслуга преди всичко на народа ни, на поредица политически сили, на поредица политици, участвали в законодателната и изпълнителната власт, но мисля, че тези гаранции ги иска преди всичко българският гражданин и аз съм убеден, че тази система, тези мерки за подпомагане на България и Румъния са по-скоро полезни и те целят да стимулират налагането, развитието и утвърждаването на този тип политика от последната година, а и не само.

Дано успеем всички ние да се използваме този шанс, най-вече изпълнителната власт в България, но аз предлагам да се съсредоточим върху целите, които ни поставя Европейската комисия. Пред нас бяха поставени шест задачи в сферата на правосъдието и на вътрешните работи, като три от тях пряко засягат работата и усилията на МВР. Винаги сте казвал и след последния доклад през месец май, че няма и не трябва да има акции и кампанийност в работата на институциите, които се борят с организираната престъпност. Как да избягаме от това усещане за кампанийност при положение, че днес страната ни посрещна доклада с заглавие: „Триста бандити на тепсия за Европа”?

Аз мисля, че коментарите, които бяха направени вчера след подписването на този материал, не отразяват и духа на съвместната инструкция между Главна прокуратура, министерствата на вътрешните работи и на финансите, Национална следствена служба и Комисията за отнемане на незаконно придобито имущество. Бих искал да подчертая, че специално в сферата на прането на пари, законът е в сила от 2004 г. По една или друга причина структурирането на комисията на проф. Кушлев се забави. Не мога да не подчертая, че за един относително кратък период на работа Прокуратурата, разбира се, с всички органи на МВР, приключи 30 такива дела и те са внесени в съда. Аз съм убеден, че това ще бъде оценено по достойнство още до края на годината от Комисията. Не ми се иска да поставяме на преден план изискванията на Европейската комисия. По-скоро ми се иска да разглеждаме този въпрос като интерес на отделния български гражданин, на държавата ни, на обществото ни като цяло, защото тези искания, които звучат ясно в материалите на Комисията, са искания на всеки български гражданин.

Българският гражданин иска ефективност в работата на МВР и осъдителни присъди за тези, които са пристъпили закона, и мисля, че това е казано дастатъчно ясно и в доклада.

А дотолкова, доколкото поставяте въпроса за кампанийност, аз винаги съм казвал, че след 1 януари идва 2 януари. Днес се говори, че на 31 март ние трябва да представим още един доклад. Това е много ярка илюстрация за правилността на политиката, която предприе българското правителство. Тя е с категорична антикорупционна нагласа, нулева толерантност към корупцията, към организираната престъпност и тя няма ограничител във времето, тъй че кампанийността е нещо дълбоко вредно. Още повече, че ние сме правова държава и ако създадем впечатление у българските граждани, у българския бизнес, у нашите бизнес партньори, у европейските ни партньори, че сме готови в името на една дата, дали тя е 1 януари или 31 март, това е отделен въпрос, да предприемаме кампании, зад които не стоят законите на страната, аз мисля, че нищо добро не ни чака. Убеден съм, че за кампанийност в работата на МВР, Прокуратурата и съда не може да се говори.

Искам да благодаря на 60 000 служители на Министерството на вътрешните работи за огромния труд, който положиха, за резултатите, които постигнаха, и да им обещая, че им предстои още по-тежък и напрегнат труд с пълната подкрепа и съдействието на ръководството на министерството.

Сам казахте, че българите очакват конкретни резултати. От Европа отново изразиха очакване за професионални и непартийни разследвания по обвинения в корупция по високите етажи на властта. Не мислите ли, че отговорът на въпроса, готови ли сме за членство идва заедно с отговора на другия въпрос, кой стои зад Вальо-Топлото например?

Там достатъчно методично се работи от Националното следствие и от Прокуратурата. Всичко, което се е искало от Министерство на вътрешните работи, е извършено в съответните срокове и смея да гарантирам достатъчно професионално и солидно, но в доклада по същество се казва, че очакването за България и Румъния е, че ще бъдат готови към 1 януари 2007 г. Аз твърдя, че имаше много резон в изказването на Джефри ван Орден, че България и Румъния бяха подложени досега на безпрецедентен мониторинг, който далеч не се обуславя само от ситуацията в двете страни, но и от ситуацията в Европейския съюз като цяло, да я наречем най-общо умора от разширяването.

Какво може да направи МВР в оставащите три месеца, за да отчетем реални резултати, защото ясно е, че през март ако прозвучи констатация за нисък брой на успешно осъдени лица и разследвания, свързани с организираната престъпност, това би ни заработило предпазна клауза.

Аз вече казах, че моите очаквания са, че до края на месец март ще имаме много сериозно раздвижване в този чувствителен за европейските партньори сектор – пране на пари. Много силно вярвам, че ще приключим успешно работата по организирани престъпни групи в различни аспекти – наркотрафик, трафик на хора. Надявам се, че работата, която досега сме свършили по отношение на корупцията по високите етажи на властта, ще доведе до ефективно произнасяне на българския съд.Като казвам свършили, тя далеч не се върши само от МВР – системите на правоохранителните и правораздавателните органи са до голяма степен взаимосвързани. Това е предназначено преди всичко с българските граждани. Българските граждани трябва да са уверени, че имат държава, в която наказанието се преследва ефективно от закона, че няма ненаказуеми хора, и че няма престъпления, които правоохранителните органи могат да заобиколят.