Печатът в Русия коментира инцидента с най-новия руски авиолайнер "Сухой суперджет 100", изчезнал в сряда в Индонезия по време на демонстрационен полет с 46 души на борда.
Именно с проекта SSJ 100 бяха свързвани основните търговски планове и надежди на руската гражданска авиационна промишленост, отбелязва вестник "Комерсант".
Няма признаци за оцелели пътници от руския самолет "Сухой суперджет 100", чиито останки бяха открити в планината Салак в Индонезия на височина 1500 м, съобщи служител на индонезийската компания, представляваща "Сухой".
Това е първата черна дата в историята на "Суперджет", пише "РБК дейли". Като основна причина за станалото се посочва сблъсък на машината с планина при лоша видимост, добавя всекидневникът.
"Комерсант" представя и други версии за причините на трагедията - "от техническа повреда до отвличане на самолета, участвал в първото роуд шоу за днешната руска гражданска авиация".
Предвидено бе "Сухой суперджет" да посети шест държави; преди Индонезия маршрутът му включваше Казахстан, Пакистан и Мианма, а след това трябваше да замине за Лаос и Виетнам. Програмата обаче бе прекъсната по най-драматичен начин - самолетът изчезна от радарните екрани на близо 40 мили от летището в Джакарта, посочва вестникът, цитиран от Би Би Си.
Пилоти, запознати с проекта, разказаха, че командирът на машината Александър Яблонцев е смятан сред колеги за може би най-добрия специалист по "Сухой суперджет 100". Компанията "Сухой" изтъкна, че екипажът е опитен и има достатъчно часове във въздуха.
Авиационните власти в Индонезия предложиха най-различни версии, включително превземане на самолета от неизвестни лица. Източници от руската авиопромишленост обаче са убедени, че това е най-малко възможният вариант - на борда е имало гориво само за два показни полета, при това единият вече е бил извършен, и не е имало смисъл машината да се отвлича. Причина за катастрофата според тях са по-скоро "наистина лошите синоптични условия" или техническа повреда.
"Професионалистите проявяват разбиране към ситуацията", коментира Алексей Синицки, главен редактор на руското браншово издание "Авиотранспортен преглед". "Безспорно никой няма да се прави, че нищо не е станало, но що се отнася до продажбите, всичко ще зависи индивидуално от всеки отделен клиент", добавя експертът, говорил пред "Комерсант".
Катастрофата няма да предизвика масово отказване на поръчки, смята и Борис Рибак, шеф на консултантската компания "Инфомост". Той припомня по-специално, че проектът "Сухой суперджет" има сериозна политическа подкрепа, включително за продажбите".
Малко е вероятно техниката да откаже в един показен полет, твърди пред "Известия" военният летец-изпитател Андрей Гусев, участвал в разследвания на въздушни катастрофи.
Демонстрационни полети се поверяват само на най-опитните пилоти, които биха сварили да информират диспечерите в случай на извънредно произшествие. Самолетът обаче изчезна внезапно и вероятните варианти са два: "или диверсия, или синоптичните условия са предизвикали удар в земята", посочва експертът.
"Сухой суперджет" е нова разработка и няма кормило, а джойстик - нещо непривично за руските граждански пилоти. Те може да не са се справили с управлението на машината, предполага руският летец-изпитател Анатолий Книшов, цитиран в "Московский комсомолец".
Руският премиер Дмитрий Медведев създаде комисия за разследване на инцидента в Индонезия начело със заместник-министъра на промишлеността и търговията Юрий Слюсар, информира електронният в. "Утро". (БТА)