МВФ не чака изненади в бюджет 2007
МВФ не чака изненади в бюджет 2007 / netinfo

Джеймс Роуф, постоянен представител на Международния валутен фонд у нас

Според данните на МВФ – какво доведе до ръста на дефицита по текущата сметка? Според последните данни вносът на потребителските стоки е едва 10% от целия внос, като 50 на сто е на инвестиционни стоки?

Отново най–вече повишения внос. През април износът на потребителски стоки от България беше доста слаб. Наблюдава се обаче продължаване на досегашните тенденции. Все още високите цени на петрола също оказват влияние. Данните сочат, че инвестициите все още са изключително големи. Действително, чуждестранните преки инвестиции бяха много силни през първите 4 месеца на годината. Затова, въпреки че дефицитът по текущата сметка е висок, смятам, че очакваме повече чужди директни инвестиции и повече финансирания на дефицита по текущата сметка през тази година, отколкото очаквахме преди.

Как очаквате това да се отрази върху икономическата ситуация в страната?

Все още сме много загрижени от размера на дефицита по текущата сметка. Говорим за повече от 14% от БВП за последните 12 месеца. Голяма част от това се отразява върху силната инвестиционна активност в страната – отразява се на доверието и потребителските заеми и съответно на потреблението. Затова – да. Имам предвид- инвестициите са добър знак за България в бъдеще. Но в същото време има големи рискове, които се асоциират с тези огромни дефицити.

Какъв размер на дефицита по текущата сметка очаквате?

Рисковете за икономиката в дългосрочен план са, че ако дефицитът по текущата сметка не започне да намалява, ще намалее доверието в България. Смятаме, че това е естествено явление, но в същото време големия дефицит е тревожно висок и може да предизвика загриженост. Наскоро заложихме цифра от 12.4% от БВП за цялата година. Не сме ревизирали това на базата на последните данни, но това са нашите най–скорошни данни. Разбира се, възможно е цифрата да е по–голяма или по–малка.

Спомена се за възможното перо „грешка” при тези калкулации – за какъв процент грешка може да се говори?

Обикновено тези статистики са много трудни за отчитане. Това важи в много голяма степен за държава като България, с големи капиталови движения. Смятам обаче, че статистиците правят най–доброто с данните, с които разполагат.

Кои са възможните източници на тези грешки?

Трудно е да се каже точно. В баланса на плащанията на първо място имате разлика между две големи цифри, съответно за износа и вноса. Възможно е да се направят малки грешки при формулирането на тези цифри и баланса между тях. Това е част от статистиката на балансовите плащания. В началото на тази година станахме свидетели на значителна промяна на данните от миналата година. След като БНБ прекласифицира печалбите на българите, постоянно работещи в чужбина, което означаваше 3% разлика в данните. Така че става дума за такъв вид несигурност. Както казах обаче няма съмнение, че България има много висок дефицит по текущата сметка. Все още може би има въпросителни около това в какъв размер, но смятам че това в малка степен влияе върху цялостната цифра, за която говорим.

Чуха се мнения, че оттук нататък всичко зависи от министерството на финансите и политиката на правителството що се отнася до фискалната дисциплина. В този смисъл анализаторите са много доволни от факта, че МВФ все още е в България. Какво очаквате да се случи, след като изтече договора между българското правителство и МВФ?

При настоящите обстоятелства е изключително важно да се постигне силна фискална дисциплина. Да продължи да се поддържа фискален излишък, това ще бъде изключително голямо предизвикателство, тъй като министерството на финансите вече спомена колко трудно осъществим е бюджетът за 2007 година. Предизвикателството е изключително голямо, защото фондовете свързани с ЕС, които се очаква да постъпят в България, в случай, че тя се присъедини към ЕС през 2007, реално са разход в бюджета. Чрез изискванията са съфинансиране, защото бюджетът притежава средствата да заплати приноса си към Брюксел, и вие сте в ситуация, в която трябва да водите дългосрочна строга фискална политика заради дефицита по текущата сметка. Така че върху бюджета има определен вид ефект на разход. Това са трудности, но правителството се нуждае от стегнат фискален излишък и е поело ангажимента за него и мисля, че ще се придържат към този ангажимент с или без МВФ.

Очаквате ли изненади в бюджета за 2006 и съответно за 2007 година?

За 2006 не бих очаквал изненади – вече обсъждахме въпроса с правителството и министерството на финансите. Не стои въпросът за съществен излишък за 2006. Що се отнася до 2007, както е известно, очакваме изключително голям излишък. Не очаквам обаче изненади.