Той е на 700 хиляди години и никой не го обича. Едни се съмняват в силата му, други са сериозно уплашени, но никой не смее да го подценява. Това, че е стар не му пречи да бъде активен. Всички знаят името му, но никой не го произнася на глас. Толкова е трудно. Името му е Ейяфялайокул.
Великата фото агенция Магнум има в архивите си невероятни кадри от изригнали вулкани. Сигурни подобни кадри има и в други фотоагенции, но архивът на Магнум винаги е различен. Създадена две години след края на втората световна война от четирима велики фотографи - Робърт Капа, Анри Картие-Бресон, Джордж Роджър и Дейвид Сеймор, агенцията е възбудена от любопитството на следвоенния свят. Опасната амалгама репортер-артист, която тогава
Ейяфялайокул е един от поредните вдъхновители на Магнум, онези които възбуждат агенцията да запечатва на лентата вълнуващи образи. Но въпреки величествената магма, която Магнум разкрива от други вулкани, изригнавали през миналия век, единствено пилоти и авиокомпании продължават да поставят под
А пилотите продължават да питат:
- Защо регулаторите твърдят, че този прах е опасен за
- Вярно ли е, че подобна заплаха може да продължи с месеци и реално да доведе до икономическа катастрофа за авиокомпаниите?
- Готови ли са авиокомпаниите да летят под вулканичния облак, независимо, че това ще коства изразходването на повече гориво и има ли регулатор, който да позволи това?
- Защо двигателите на самолетите издържат на солните частици, които попадат в тях при излитане от островни летища, а няма да издържат на микроскопичния вулканичен прах?
- Защо полетите не се прекратяват при силни ветрове от африканските пустини?
- Защо не се пуснат за полети онези самолети, за които производителите твърдят, че са по-устойчиви на подобни частици?
- Има ли поне едно научно изследване за наситеността на въздуха с вулканични частици или забраната наистина се базира само на компютърно генерирани модели?
Тези и още много въпроси задават пилоти на самолети във форумите, но винаги една история изплува на повърхността. Независимо колко чисто беше небето над Европа тези дни, всички си спомнят за капитан Мууди,
Дали пилотите са прави да рискуват с желанието за по-бързо възобновяване на полетите над Европа? Или пък властите са прекалено предпазливи? Може би някои от фотографиите на Магнум ще подскажат вярното решение за опасността от вулканите.