Магма от Магнум
Магма от Магнум / снимки: Магнум

Той е на 700 хиляди години и никой не го обича. Едни се съмняват в силата му, други са сериозно уплашени, но никой не смее да го подценява. Това, че е стар не му пречи да бъде активен. Всички знаят името му, но никой не го произнася на глас. Толкова е трудно. Името му е Ейяфялайокул.
Магма от Магнум
netinfo

Великата фото агенция Магнум има в архивите си невероятни кадри от изригнали вулкани. Сигурни подобни кадри има и в други фотоагенции, но архивът на Магнум винаги е различен. Създадена две години след края на втората световна война от четирима велики фотографи - Робърт Капа, Анри Картие-Бресон, Джордж Роджър и Дейвид Сеймор, агенцията е възбудена от любопитството на следвоенния свят. Опасната амалгама репортер-артист, която тогава

Магма от Магнум
netinfo
движи развитието на Магнум, и до днес гарантира особеното значение на всяка фотография, обозначена със знака на Магнум.

Ейяфялайокул е един от поредните вдъхновители на Магнум, онези които възбуждат агенцията да запечатва на лентата вълнуващи образи. Но въпреки величествената магма, която Магнум разкрива от други вулкани, изригнавали през миналия век, единствено пилоти и авиокомпании продължават да поставят под

Магма от Магнум
netinfo
съмнение силата на Ейяфялайокул. Когато бавно разглеждате тези фотографии някак във въздуха остават въпросите, поставени от много пилоти, публикувани в официални или неофициални блогове и дискусионни форуми. Дали те не са просто прекалено смели? Има ли резон във въпросите им?

А пилотите продължават да питат:

Магма от Магнум
netinfo
- Защо не бяха направени истински тестове, вместо компютърни, които да покажат реалното състояние на вулканичния облак? Такива тестове могат да бъдат осъществени с безпилотни самолети или специални полети. Компанията KLM Royal Dutch Airlines, въпреки предупрежденията, изпрати няколко самолета в определена зона над Холандия и Германия, незасегната така от микроскопичния прах. Същото сториха Air France и Lufthansa.

- Защо регулаторите твърдят, че този прах е опасен за

Магма от Магнум
netinfo
самолетите, без наличието на реални доказателства за това?

- Вярно ли е, че подобна заплаха може да продължи с месеци и реално да доведе до икономическа катастрофа за авиокомпаниите?

- Готови ли са авиокомпаниите да летят под вулканичния облак, независимо, че това ще коства изразходването на повече гориво и има ли регулатор, който да позволи това?

Магма от Магнум
netinfo

- Защо двигателите на самолетите издържат на солните частици, които попадат в тях при излитане от островни летища, а няма да издържат на микроскопичния вулканичен прах?

- Защо полетите не се прекратяват при силни ветрове от африканските пустини?

- Защо не се пуснат за полети онези самолети, за които производителите твърдят, че са по-устойчиви на подобни частици?

Магма от Магнум
netinfo

- Има ли поне едно научно изследване за наситеността на въздуха с вулканични частици или забраната наистина се базира само на компютърно генерирани модели?

Тези и още много въпроси задават пилоти на самолети във форумите, но винаги една история изплува на повърхността. Независимо колко чисто беше небето над Европа тези дни, всички си спомнят за капитан Мууди,

Магма от Магнум
netinfo

Дали пилотите са прави да рискуват с желанието за по-бързо възобновяване на полетите над Европа? Или пък властите са прекалено предпазливи? Може би някои от фотографиите на Магнум ще подскажат вярното решение за опасността от вулканите.