Министърът на транспорта и съобщенията Петър Мутафчиев, гост на „Седмицата” на Дарик радио
Включваме ви пряко от Хисаря. Вие не сте основният участник в работната среща на премиера с областните управители, но сте там заедно с други министри от кабинета от всички политически сили, нали, не е само червено събиране?
Разбира се, в Хисаря са премиерът и министрите, които пряко са свързани с фондовете, които ще се усвояват от общините, вие знаете, че областните управители са именно връзката между местната власт и изпълнителната власт, и това е и една от целите на днешното събиране в Хисаря. Тук е министърът на регионалното развитие господин Гагаузов, министърът на земеделието господин Кабил, госпожа Масларова. И се надявам наистина, че днешното съвещание заедно с областните управители ще бъде доста ползотворно.
Преди да коментираме професионалните теми, да ви питам какво настроение усещате сред колегите си, обсъждат ли се двата скандала от седмицата - със савоеца и с агент "Гоце"?
По принцип скандалът, който, така, ни беше представен от Италия, е неприятен. Всяка една негативна светлина, в която по принцип е коментирана България, не е добре за всички нас, изхождайки от това, че в началото на следващата година ни предстои приемане в Европейския съюз. Така че не може да няма загриженост, най-вече по данните, които бяха изнесени в чуждата и българската преса.
А вие като министър на съобщенията някакви следи към телефоните от бизнесмена Пиерпаоло Черани намерихте ли в министерството си?
Вижте какво, за тази работа си има органи, които по принцип се занимават. Това, което аз имам като информация, е информацията от медиите. И, разбира се, докато органите на прокуратурата, на съда не се произнесат по това имало ли е корупция, смятам, че не е нормално даже да се коментира и да се обвинява който и да е именно в подобни деяния.
Има ли противоречие в правителството по това кой да вземе концесията на летищата във Варна и Бургас? Вярно ли е, четох в един вестник, че Румен Овчаров, Румен Петков, Нихат Кабил били против тези летища да се концесионират от германската компания "Фрапорт" и варненската "БМ Стар"?
Няма изразено недоволство от министрите, включително по отношение на процедурата. Искам да споделя с вас, че комисията изпълни перфектно своите задължения - така, както беше взето решението от съда, ние изпълнихме всички препоръки на съда към Министерски съвет и към комисията, проведохме една наистина изцяло съобразена със закона процедура.
И аз съм убеден, че крайният резултат ще бъде положителен, тоест ще бъдат отдадени на концесия летищата във Варна и в Бургас. И все пак не бива да забравяме, че това беше една от сделките, по която нямаше политически скандали, още в 2005 година, и че всички участници, включително "Копенхаген" и "Фрапорт", това са сериозни инвеститори, инвеститори именно в този бранш, на които може да се разчита. Така че не бива да има каквито и да е съмнения.
Предишният договор за концесия с датската "Копенхаген еърпорт" се провали, след като Върховният административен съд взе решение по жалба на други участници. Сега очаквате ли френската компания "Венси" да обжалва?
Ние сме длъжни да изчакаме 7-дневния срок, и ако има жалба, да се произнесе съдът, ако няма - ние ще бъдем. . .
Това е голяма компания. Какви са настроенията?
Пред нас не е заявено недоволство и смятам, че не Министерството на транспорта е това, при което трябва да се жалват конкретни решения на Министерски съвет. За това си има съд и нека да изчакаме наистина 7-дневния срок, за да видим дали ще има подадена жалба от останалите участници или не. Вие си спомняте, че в първата част на процедурата, която касаеше пряко допуска до участие в този конкурс, ние като комисия уведомихме всички участници, "Венси" тогава... жалба за това, че не е допусната до конкурса пред Министерски съвет, Министерски съвет потвърди решението на комисията, но "Венси" не оспори това решение на Министерски съвет пред съда. Така че нека да изчакаме наистина компанията сама да вземе своето решение. Аз смятам, че това е законовият път при отдаване на концесия, на който и да е голям инфраструктурен проект в страната.
Какво точно ще променят "Фрапорт" във Варна и в Бургас на летищата?
Вие знаете, че инвестиционната програма на "Фрапорт" беше с най-високи показатели, тоест с най-много инвестиции през този дълъг периодЕ /пропадане на връзката - бел.ред./... ще управляват и ще инвестират в летищата във Варна и в Бургас. Така че аз се надявам, че те ще направят наистина за това време едни модерни терминали, които ще предоставят съвременна услуга на всички български туристи, пътуващи до тези важни за нас две летища.
Като си говорим за летища, да ви питам и за София. Вярно ли, че ще се отваря на части полуготовото ново летище в София?
Значи, полуготови части на новото летище в София няма да отваряме. В момента вървим на преговори, възможно е да се премине към частично приемане, и когато говорим за частично приемане, това е изцяло терминалът с прилежащите части, които трябва да обслужват терминала, така че да има достъп на самолетите до него и той да работи пълноценно. А вероятно една част от т.нар. перон ще остане като втори етап на приемане. Но това е въпрос на преговори, нека да не избързваме.
Кога ще стане това, кога се качваме на новия терминал?
Да се надяваме, че в най-скоро време, може би до дни, до седмица-две?
А, до седмица-две ще заработи новият терминал?
Не, ще стигнем до споразумение. Така че до един, така, скорошен период, да се надяваме до края на лятото, началото на есента, може да заработи. . .
А съгласи ли се "Щрабаг" да плати за хлътналия асфалт на новите писти, падналия покрив, падащата маркировъчна боя?
Аз ви предлагам да бъдете малко търпеливи. Когато приключим с преговорите, ще има едно специално изявление и от Министерството на транспорта, и от "Щрабаг". И ако стигнем до такова споразумение, ще разберете какви са условията, които са приели и изпълнителят, и възложителят, тоест "Щрабаг" и Министерството на транспорта.
Сега оставаме още малко на летището, за да ви питам за "България Ер". Каква цена очаквате за "България Ер", която да докаже по-добрата приватизация от тази на "Балкан", впрочем, изрично критикувана вчера от президента във връзка с досието му като агент "Гоце"?
Това, което искам да кажа, е, че Министерството на транспорта и комисията, която беше назначена от министър-председателя за изработване на стратегията за приватизацията на "България Ер", също свърши добре своята работа. Ние сме поставили сериозни гаранции по отношение на бъдещия инвеститор, купувача на "България Ер". Оттук нататък цялата процедура е в ръцете на Агенцията по приватизация и е абсурдно министърът на транспорта да се намесва в тази процедура - такъв е законът в нашата страна. Така че това, което аз мога да кажа в този момент е, надявам се най-напред мениджърският екип да изпълни ангажиментите си по отношение оздравяването и постигане на едни доста по-добри резултати за "България Ер", независимо, че се намираме в един тежък период за авиацията.
Вие знаете какви са цените на горивата, непрекъснато засилващата се конкуренция, включително и в "Открито небе", към което ние се присъединихме и в най-скоро време ще бъде ратифицирано от парламента това споразумение. Така че това са все тежки условия, при които трябва да работи авиокомпанията. И приватизацията, разбира се, е още един начин, по който може да се намери наистина инвеститор, който да даде добро бъдеще на "България Ер".
Понеже вчера президентът свърза досиетата със самолетите, та и аз да използвам тази връзка да ви попитам като член на Висшия съвет на БСП за вашия коментар, какво мислите за агент "Гоце"?
Аз искам да споделя с вас, че президентът на републиката ясно и категорично изрази своята позиция. Лично за мен за това, че в момента някой се опитва чрез досиетата да се трупат политически дивиденти за едни или, как да кажа, политически негативи за други, това не винаги ще успее тогава. . .
След като вие ще определяте политиката за развитие на транспортната система, включително и кое да се строи с бюджетни пари и кое да се предоставя за публично-частни партньорства, ако вярно сте разбран през седмицата, какво бихте направил с "Тракия" - на концесия ли бихте дал магистралата или бихте заложил на бюджетните средства, или пари от Европейския съюз?
Вие знаете, че в края на месеца ние окончателно ще утвърдим нашата стратегия за развитието на инфраструктурата на страната до 2015 година. Магистрала "Тракия" е част от тази стратегия. В момента предстои да се формира в Министерство на регионалното развитие една работна група, която ще се занимава по отношение на концесията на магистрала "Тракия". Тук не е въпросът до политика, тук въпросът е до самата процедура.
Разбира се, магистрала "Тракия" трябва да бъде отдадена на концесия, тя е една от магистралите, която може да покрие показателите по отношение на пътнико поток, по отношение на потока автомобили. Така че тя може да се изплаща, когато бъде отдадена на концесия, и там винаги ще има интерес от концесионера. Въпросът, както споделих преди малко, е това дали да бъде продължена тази процедура и при какви условия. Така че по отношение на политиката, голяма част от нашите магистрали ще бъдат отдадени.
Мислите ли, че цената може да се свали, след като петролът, основен компонент впрочем при строителството на една магистрала, е поскъпнал с 30, 40 и повече процента през последните месеци?
Ами, два фактора влияят. Първо, каква цена е била предложена при предишната сделка, дали е била завишена или е била в границите наистина на разходите, които могат да се извършат за строителството с една минимална печалба. И вторият фактор, които влияе, разбира се, е и ръстът на инфлацията, тоест материалите, работната сила и т.н.
Имам предвид като тръгнете да сваляте цената, да не се вдигне накрая, като пък строителят заложи на поскъпването?
Това все пак е въпрос, който, разбира се, ще се договаря при продължаване на тази сделка и, ако тя не е изгодна за страната, няма задължение за това, че може да бъде продължена.