Седмицата, която изпращаме, белязаха два протеста - хилядният на КНСБ и трийсетината майки, които Вие не видяхте, но бяха подкрепени от 12 000 подписа само в Интернет. Сега да поговорим по конкретните им искания. Как ще отговори правителството на настояването на Конфедерацията на независимите синдикати за минимална работна заплата от 180 лева на 1 октомври тази година? Само да уточня, че и синдикатът "Подкрепа" подкрепя тези искания.
За съжаление аз веднага не мога да отговоря на този въпрос, тъй като вие чудесно знаете нашата визия в областта на политиката на доходите и предвиденото увеличение на доходите от 1 юли с 6 процента в бюджетната сфера и, разбира се, нашите, така, разчети и настоявания да направим нов закон за. . . промени в Кодекса за социално осигуряване, касаещо младите хора и най-вече майките, както, разбира се, и разчетите ни за повишаване на пенсиите също от 1 юни още веднъж съобразно тенденциите, които се развиват в българската икономика, най-вече очертаващата се инфлация и, разбира се, другите позитивни резултати, които пълнят пък приходната част на бюджета. Но това, което аз искам да споделя съвсем еднозначно, че основното искане, което беше, и всъщност, по което ние работим много интензивно със синдикатите и работодателите, с нашите социални партньори, беше свързано с нова формула за определяне на работната заплата по начин, по който да не ощетяваме работещите, да не вземаме класа, но и същевременно да отговорим на европейските изисквания. В тази връзка ние сме достигнали до 99 процента, бих могла да кажа, на доближаване на позициите. А що се касае до увеличаване на минималната работна заплата, още в самото начало на годината, след като ние подготвихме методиката за определяне на официалната линия на бедността. . . вие чудесно знаете, че ние предложихме още тогава, Министерството на труда и социалната политика, от 1 януари 2007 година минималната работна заплата, която съобразно линията на бедността ще трябва да се движи между 175 и 219 лева, тоест най-ниското е 175, най-високото - 219 лева, това е методиката на ЕВРОСТАТ, която се използва в европейските страни, ние предложихме да бъде 200 лева. Разбира се, казахме, че това е един разчет, който правим на съвсем начален етап и, разбира се, тези разчети могат да имат своите реални измерения, след като мине първото полугодие, след като минат първите 9 месеца. Сами разбирате, че има и поети ангажименти, с които ние трябва да се съобразяваме. . .
В понеделник Съветът на коалицията ще обсъжда проекторамката на бюджет 2007. Да кажем сега на слушателите ни 200 лева ли е размерът на минималната работна заплата, който ще бъде предложен на Съвета на коалицията в понеделник?
Това, което аз мога да кажа, е, че всъщност на фона на макрорамката ще се определят секторните разходи и няма да се стига до конкретни детайли, а ще се коментира на базата вече, след като имаме предвид как върви изпълнението на бюджет 2006. Това, което всъщност има като искане от фонда, да бъде 170 лева. Разбира се, нашата визия е за комплексно решаване на този проблем - успоредно с повишаване на минималната работна заплата да се повиши и необлагаемият минимум поне с още 20 лева, да стане 200 лева или 210 лева и, разбира се, да се преосмисли отново данъчната и осигурителната политика, които дават допълнителен реален ресурс, разполагаем, на хората в България.
Сега, последно, пенсиите се вдигат от 1 юли, или се замразяват до есента? Ще припомня на слушателите ни, че Вие поискахте минималната пенсия от 1 юли да нарасне до 90 лева. След като се оказа обаче, че в хазната нямало излишни 73 милиона, колкото са необходими за индексиране на доходите на възрастните хора, реалистично ли е изобщо да се очаква да има вариант някакъв процент на увеличение през юли? Вие се ангажирахте да се борите за това.
Аз стоя твърдо на позицията, че минималната пенсия, не само минималната, а всички пенсии до 150 лева, тоест до официалната линия на бедността, трябва да бъдат коригирани още през юли. И аз дълбоко не съм съгласна с това, което се представя на обществото, че, видите ли, там щели да бъдат онеправдани част от хората, които. . . щяла да се скъси разликата, щели да се намалят стимулите на гражданите да работят и да внасят в осигурителната система. Искам да ви дам точните разчети. Увеличаването на минималната пенсия на 90 лева за трудов стаж и възраст ще струва 43 566 210 лева до 1 януари 2006 година. Общо, кумулативно, което ще обхване 1 517 207 пенсионери до края на 2006 година, ще струва 74 000 363 лева. Това е общо сумата, като социалната пенсия за старост, която се дава, тя не е свързана с трудова дейност и ние там считаме, че тя не влиза в този общ обем на изчисляването, който ние предлагаме.
Да, но финансовият министър заяви категорично през тази седмица, че пари за такова увеличение няма. В този смисъл - очаквате да зарадвате този над милион и половина брой пенсионери, или очаквате министърът да. . .
Сами разбирате, че социалният министър е човекът, който е най-близко до проблемите на хората. Аз съм длъжна на глас, открито, прозрачно, пред обществото да кажа какво е необходимо, защото предвижданата инфлация няма да бъде 5.8 процента, а вероятно ще отиде към 7.2-7.8, което значи, че всъщност практически това, което ние дадохме на пенсионерите в началото на годината, ще се стопи. . . се е стопило още в началото на годината. Другото нещо, което е много важно да кажа, е, че в България съотношението между минималната и максималната пенсия е 7 пъти, докато в страните - членки на Европейския съюз, е 4 пъти. И нека да не забравяме, че минималната пенсия винаги в страните - членки на Европейския съюз, е над 55 процента от минималната работна заплата, а у нас тя е 39 процента. Още нещо искам да кажа в подкрепа на, така, нашата визия - че в периода 2006 година максималната пенсия за осигурителен стаж и възраст се увеличи с 8.3 процента, през 2007 тя ще се увеличи със 7.7 процента и ще достигне 490 лева. Така че сами разбирате, че това 90 лева е символично и че в крайна сметка това би могло да бъде реализирано, още повече че ние имаме нарастване на работната заплата през годината, което рефлектира върху ръста на осигурителните вноски, тоест върху приходната част в бюджета на Националния осигурителен институт.
В студиото, при нас го няма министър Орешарски, дали ще успеете с това изказване на глас на проблемите на хората, за които вие като социален министър отговаряте, ще ги убеди в понеделник да се вземе решение от 1 юли. . . Може ли да кажете категорично, че по-скоро да, или по-скоро не, дали това ще се случи?
Аз съм длъжна, разбира се, да се съобразявам с цялостната политика на правителството, с поетите ангажименти и със запазване на стабилността на макрорамката на нашата икономика. В същото време мисля, че трябва да споделя и това, че ние правим много големи усилия, не само Министерството на труда, а всички министерства, цялото правителство, за едно преструктуриране и за едно оптимизиране на разходите, които се правят в бюджетната сфера. От тази гледна точка на базата на оптимизиране на разходите. . . вие виждате, че ние правим вече първи стъпки, няма да даваме социални помощи на хора, които дълго време престояват на опашката на социални грижи, осмисляме как раздаваме помощите на семействата с деца, когато децата се използват само и единствено за източник на приходи, а не и за отглеждане и възпитание. Така че на базата на вътрешно преструктуриране и оптимизиране на разходите аз мисля, че ние ще бъдем в състояние всички заедно да гарантираме и да осигурим един такъв по-благоприятен есенно-зимен сезон за българските пенсионери. Това е моята позиция. С тази позиция аз съм дала разчетите, съм ги предоставила да се видят. . . разбира се, настояването от страна на Министерството на труда, и не само на Министерството на труда, аз мисля, че имам подкрепата и на парламентарните групи, които също считат, срещайки се с хората, че това е един много сериозен проблем, за който трябва да се търси решение.
Чухме категоричните ви аргументи. Сега да поговорим за протеста на майките. Моля ви да бъдете кратка. Възможно ли е и кога, промяна на политиката на кабинета, свързана с подоходния критерий на детските надбавки? Ще припомня на слушателите ни, че той беше премахнат за кратко при предишното управление и сега отново е възстановен и през седмицата даде повод на майки да протестират.
Само че не е така. Той беше премахнат от предишното управление и беше възстановен от предишното управление. Тоест сегашният екип на правителството, в коалицията ние сме наследили премахването на доходния. . . тоест наличието на доходен критерий при определяне на помощите за деца. Аз мисля, че там политиката трябва да се гледа комплексно. И не случайно в тази. . . така, на базата на това, което беше, протестът на майките, в нашето министерство направихме едни много бързи разчети на техните искания. Това, което искаха тези майки. . . за съжаление аз действително не можах да се срещна с тях и да ги видя, тъй като имаше среща на министрите по труда и социалната политика на Европейския съюз и там ние с моя румънски колега сме. . . винаги присъстваме, разчетите сочат, че това, което искат тези майки, надхвърля 1 милиард и 200 милиона лева. Вие сами разбирате, че това в този момент, при положение че ние тук с вас говорихме толкова време за 73-74 милиона, сега за милиард и 200 милиона е нещо твърде много. Но искам да кажа, че правителството продължава да мисли в тази насока. И ако сте забелязали, за пръв път от последните години отпускът за отглеждане на малко дете се изравни с минималната работна заплата, тази година с 30 лева е увеличен, на фона на предишните 130 лева това е един доста по-висок процент на увеличение. Има предложения от различните парламентарни. . . в коалицията представени депутати в тази насока - предложения за увеличаване на отпуск за бременност и раждане на малко дете за по-дълъг период, който е 90 процента от работната заплата на майката. И нещо, което е много атрактивно и което го има вече в повечето европейски страни - към заплатата на майката, която тя получава, като реализира своето право на труд, да се дават допълнително пари в размер минимум на минималната работна заплата върху нейната заплата, за да може тя да наеме някой да й помага да отглежда нейното дете.
Госпожо Масларова, бяхте права преди минутка, когато казахте, че ние тук си говорим за това колко е трудно на бюджета за 74 милиона лева да помисли, а като си представя колко сериозен финансов ресурс ще трябва, за да се реализира предложението от следващата година работещите майки да получават 90 процента от заплата си в продължение на 200 дни. Подкрепя ли се изобщо от. . .
Не, не, веднага ще ви кажа какво представлява това. Да се увеличи отпускът на майката за бременност и раждане до 200 дни, на бюджета ще бъдат необходими 20 милиона лева, и то за бюджет 2007. Предоставянето на 160 лева допълнително или 170, ние вече ги разчитаме на 170 минимум, за отглеждане на дете до навършване на 2-годишна възраст, но когато майката. . . разбира се, тя винаги ги получава, дали работи или не, но сега даваме възможност и на работещата майка не да получава 50 процента от тези пари, а сто процента, няма да трябват допълнително средства, просто не трябват допълнително средства. Тези майки отиват да работят, те така или иначе, ако не работят, пак ги получават. Но отивайки да работят, майките ще си плащат данъците, ще си внасят осигурителните вноски и на този комплексен ефект някак си като че ли част от моите колеги не му обръщат внимание.
Тоест искате да кажете, че това по-скоро ще е не просто обещание, а поет категоричен ангажимент от 2007 г.?
Аз мисля, че това е най-реалното, което можем да направим - да увеличим отпуск за бременност и раждане на майките до 200 дни да получават 90 процента и на всички работещи майки, които се върнат на работа, до навършване на 2-годишна възраст на детето да предоставяме 160, или както догодина ще решим - 170 лева, съобразно. . . ние ги разчитаме, казвам ви информация, че ги разчитаме и на 160, и на 170 лева. Това са ресурси, които съвсем, съвсем спокойно може бюджетът да ги реализира, тоест тези намерения да станат факт.
Обсъждано ли е това с финансовия министър?
И това е предоставено на финансовия министър като разчети, и това е предоставено на коалицията, която ще обсъжда вариантите и проблемите в понеделник. Но държа да ви кажа, че и двата законопроекта - и този, който предвижда това, което аз ви казах току-що, и този, който предвижда да се дават 90 процента от отпуска на майката до навършване на детето на 1 година, и двата проекта само преди два дни, преди три дни всъщност, минаха на първо четене през комисията по труда и социална политика, а там, знаете, че болшинството е на управляващото мнозинство. И аз искрено се радвам, че и всички колеги в комисията разумно подходиха, гласуваха и двата законопроекта и ще търсят тяхното сближаване, което е в полза на майките, на децата и на младите семейства.