Има ли разделение в Руската църква?!
Има ли разделение в Руската църква?! / снимка: Sofia Photo Agency, архив
Има ли разделение в Руската църква?!
51420
Има ли разделение в Руската църква?!
  • Има ли разделение в Руската църква?!

Има ли етническо разделение на миряните, които се черкуват в Руската църква в столицата на руснаци и българи, отговор на този въпрос търсим в Денят тази вечер. Мнозина недоволни миряни, сред които известни интелектуалци писаха на българския и руския патриарх за отзоваването на новия настоятел на храма - отец Филип. Защо?!

От месец насам в храм „Свети Николай Чудотворец", Поворие на Руската православна църква, вместо мир и братска обич, царят конфликт и разделение. Древният принцип „Разделяй и владей" и тук дава своите резултати, се казва в подписка на наскърбени миряни.

Професор Калин Янакиев разказа за проблемите, които възникнали, откакто отец Филип е настоятел на храма. „Известни са моите политически пристрастия, така че всяко обвинение в русофобство е абсолютно безсмислено, тъй като ако аз бях русофоб, нямаше от 17 години да се черкувам в тази църква. За мен православната църква е Христова, а не българска, руска, сръбска.. Изобщо всякаква национализация на църквата се нарича етнофилитизъм - ерес, осъдена в края на 19 век", каза професорът.

Ето какво се е променило според него: „Промени се това, че дойде нов настоятел, игумен Филип, който започна една странна политика - политика тъкмо на етнофилитизъм в действие. Първоначално той без каквато и да е причина прогони дякона на тази църква отец Сава, който буквално е израснал в тази енория. Впоследствие действително премести в далечен храм - „Свети Панталеймон" в Княжево, където собствено няма енория, това е болнична църква до един санаториум, един от ключовите свещеници на храма отец Николай Нешков, при когото се изповядват по-голямата част от енорията и който служи там от 15 години. По някакъв начин това започна да прилича на етническо разделение на тази общност, която открай време се състои от българи, руснаци, хора със смесени бракове. Отец настоятелят в един момент разпореди неделното евангелие, което винаги до този момент се е четяло на църковнославянски и на български да престане да се чете на български. И българи, и руснаци, над 100 души написахме едно писмо с желание да ни се отговори на какво се дължи тази политика. Писмото бе връчено от мен, аз бях избран за говорител на общността, може би защото съм университетски професор. Бе приета буквално на нож от настоятеля и оттогава ситуацията бе стилизирана от него като бунт на българите. Започна настройване на една малка част от общността - руската общност, срещу нас, а най-лошото е това, че настоятелят се е опитал двукратно да посети дирекцията по вероизповеданията и да направи опит да регистрира устав на руската църква. Това е закононарушение, тъй като на територията на Българската православна юрисдикция всички храмове, включително руското подворие могат да регистрират свои документи, свои устави, само ако те бъдат дадени на Светия синод, който да ги разгледа и евентуално одобри. В дирекцията се регистрират други вероизповедания, което означава, че отец Филип е пожелал да регистрира руската църква като отделно изповедание, като православие две, като друго вероизповедание".

Проф. Янакиев разказа, че промяна настъпила и в неделното училище, за него вече се плащало, а и се говорело само на руски. Всичко това новият настоятел обяснил с необходимостта да се съберат средства за ремонт на храма, макар самият той да имал по думите на професора да имал раздута администрация и да се возел в скъп автомобил.

Писателката Емилия Дворянова, която от девет години посещава храма: „Нас де факто ни гонят. Никой не ни е казал, естествено, „напуснете". Но още когато тръгна всичко това, въобще желанието, ако има такова, да бъде направен един храм чисто руски на православна територия, тоест на територия на местна църква е изключително шокиращ и на нас ни се струва недопустимо. Не е никак случайно, че толкова много руснаци, всъщност по-голямата част от участващите в църквата са също така шокирани, както и българите. Изведнъж сякаш отникъде през лятото дойде игумен Филип, при нас идва човек, който сякаш иска да раздели, иска да унищожи нещо, което в днешния свят е толкова рядко, живо, живо тяло на църквата и това е почти поразително за всеки един от нас".

Секретарят на настоятелството отец Зотик опроверга всички тези твърдения. Разказа, че е получил благословията на отец Филип да говори пред Дарик по случая вместо него:

„Отец Николай не е бил преместен в друг храм. Отец Николай остава клирик на нашето подворие. Той просто ще служи в храм, който се отнася към нашето подворие. Трябва да бъде полагана пасторска грижа за хора, които се черкуват там. Дали ще бъде отец Николай, дали ще бъда аз, дали ще бъде отец Симеон, тъй като ние сме клирици на това подворие вече ще реши нашият настоятел. Между другото аз съм служил четири години в този храм. Много е хубава енорията". На въпрос дали усеща някакво напрежение сред хората, той отговори: „Не могат всички да бъдат доволни от даден човек. Ако всички са доволни, значи нещо не е наред. Мое лично мнение е, че отец Филип малко повдигна дисциплината и строгостта към другите неща и може би на някои енорияши това решение не им хареса. Но отец Филип не прави нищо нередно. За четенето на евангелието - след като дойде отец Филип, той е преценил, че това забавя службата, защото по време на света литургия се правят две четения - четенето на Апостола и четенето на евангелието и то през неделя да се редува - примерно Апостолът да бъде четен на български език, евангелието на църковнославянски език, а следващата неделя - обратно. Получихме в писмен вид негодувание на няколко от енорияшите, че искат да чуят евангелието и на български език. Ние сме решили да удовлетворим тяхното искане да четем евангелието на църковнославянски, забележете не на руски език, на църковнославянски и на български". Той допълни, че забавянето, за което става дума, е в рамките на около 15 минути.

На въпрос какво има предвид, като казва, че отец Филип е повдигнал дисциплината, той отговори: „Хората, които работят в храма, да не закъсняват за работа. Когато не могат да идват на работа, да предупреждават, свещениците, когато не могат да дойдат на служба, също да предупреждават - това не се отнася към енорияшите, а към работещите в храма".

Запитан има ли разделение в руската църква, отец Зотик отговори: „Това е подворието на московския патриарх, ама ние се намираме в братска България. Да си спомним, че в този храм е бил настоятел повече от 20 години архиепископ Серафим Соболев, който се е грижил за руснаците, българите, които са идвали да се черкуват тук. Архиепископ Серафим като емигрант след болшевишката революция в Русия е бил приет като в братски обятия в България. Тук си е намерил втора родина и винаги българи и руснаци са се разбирали тук и никога в нашето подворие не сме имали разделение по етнически признак. Тези проблеми, които имаме в нашия храм, искам да ви уверя, че по никакъв начин не са по етническо разделение и никога няма да има такова нещо, защото и руснаци, и българи тук сме едно семейство".

Представители на Светия Синод на БПЦ са разговаряли със страните по казуса и се надяват ситуацията там да се успокои, разказа пред Дарик Ловчанският митрополит Гавраил: „Постарахме се да се премахнат причините, които са създали тези проблеми".

На въпрос действително ли е имало опит от страна на настоятеля отец Филип за регистрация в дирекцията по вероизповеданията, той отговори: „Руските закони са едни, нашите - други. В Русия регистрират устав. У нас да регистрираш устав, значи да регистрираш ново вероизповедание. И в момента, в който са разбрали това нещо, те са прекратили желанието си да регистрират устав на подворието, а само да регистрират подворието като юридическо лице, за да могат да работят".

Всичко това се случва в навечерието на посещението на руския патриарх Кирил у нас!