Вторник вечер, малък оркестър току що е приключил изпълнението си в потъналия в зеленина парк Тиволи. Но пред портите на парка далеч не цари такава идилия - почивката след първото полувреме на мача от Световното първенство Швеция - Великобритания, група тийнейджъри футболни фенове крещят, размахват бирени бутилки и захвърлят вече празните Туборг на земята.
Имената на многото барове около прословутия парк - Дъблинърс, Айриш роувър, Роузи Макгий, подсказват, че пияното недодялано поведение не е типично датско.
Но доклад, изготвен по поръчка на Европейския съюз и оповестен по-рано този месец, заключава, че макар голяма част от континента да асоциира алкохола с Ирландия, много от страните членки на ЕС имат сериозен проблем с пиенето, особено Дания.
Докладът призовава Европейската комисия и страните членки да положат повече усилия за регулиране на пиенето - от ограничения върху рекламите до предупредителни етикети и по-висок акциз за алкохола. Комисията ще преразгледа въпроса тази есен.
ЕС е "районът в света с най-висок процент алкохолици и най-високо равнище на консумация на алкохол", се посочва в началото на документа. Той заключава: "Правителствата носят отговорността да се намесят в пазара на алкохол."
Дания, родината на Ханс Кристиан Андерсен, оглавява списъка с проблемно пиене в няколко различни категории, особено при младежите. Тук близо 70 процента от 15-годишните момичета и момчета са се напивали най-малко два пъти през изминалата година, сочат европейски проучвания; 89 на сто от 16-годишните са стигали до пиянство.
В цяла Европа Световното по футбол е изострил проблема - броят на обажданията до Бърза помощ и полицията скача стремително нагоре след всеки мач. Футболът и пиенето са като храната и солта, любовта и брака. Както гласи рекламата на Бъдвайзер над вратата на бар Роузи Макгий: "За вас футболът, от нас бирата".
Но европейските правителства показаха нежелание за регулиране на пиенето, отбелязват експерти, тъй като алкохолът е огромна промишленост в Евросъюза, който произвежда над една четвърт от алкохола по света и повече от половината вино.
Консултантът по обществено здраве Питър Андерсън, който е главният автор на доклада от 400 страници, смята, че трябва да се ограничи пазарът на спиртни напитки, да се повишат акцизите и да се въведе долна възрастова граница за покупка на алкохол.
Според експертите обезпокояващите показатели за Дания се дължат отчасти на ниската долна възрастова граница за употреба на алкохол /преди няколко години тя бе покачена от 15 на 16 години/, ниските акцизи за бира и спиртни напитки /едва 4 датски крони или 67 евроцента за бутилка бира/, и оскъдните ограничения за реклама.
"Ние сме страната на Туборг и Карлсберг и образите на тези продукти са навсякъде", казва д-р Перний Дю, изследователка в университета в Копенхаген. Дю подчертава, че "зелените" летни концерти в Дания не са наречени така заради годишния сезон, а заради цвета на бирените бутилки на спонсора.
"Отидох да гледам "Хари Потър" - публиката е предимно от деца, и имаше реклами за Смирноф и Туборг", споделя тя. "Дания е на челна позиция при проблемите с пиенето, но правителството не показва силна воля за разрешаване на този проблем", смята Дю.
Докато в ЕС се обмислят нови наредби, алкохолната индустрия нападна доклада на Андерсън с аргумента, че например ограниченията върху рекламата нямат ефект за контрола върху проблемното пиене.
"Ако иска да е успешна, всяка обществена политика за алкохола трябва да отбележи факта, че мнозинството от възрастните, които избират чашката, правят това умерено", се казва в изявление на Европейския форум за умерена консумация на алкохол, съюз на водещите европейски компании за спиртни напитки. "Всяко предложено решение трябва да е насочено към вредата от алкохола, а не срещу самия алкохол."
Въпреки че в общи линии консумацията на алкохол в Европа е спаднала от средата на 70-те, показателите нарастват бързо в редица категории като алкохолните гуляи сред младежта, особено чести в България, Великобритания, Дания и Швеция.
Един възрастен човек в ЕС консумира средно 11 литра алкохол годишно. Това е 2,5 пъти над средните показатели за света и далеч над тези за втория по пиене район, двете Америки, където цифрата е малко под 8 литра. Употребата на алкохол в Азия е много по-ниска, но бързо нараства.
В южните европейски страни като Италия и Франция употребата на спиртни напитки всъщност намалява, докато консумацията се е увеличила в много централни и северни райони. В южните и средиземноморските култури най-често се пие вино; в центъра и севера се предпочита бира и твърд алкохол.
"В северните страни прекомерното пиене е по-разпространено хората излизат, за да се напият и пият, докато им свършат парите", казва Марджана Мартиник, вицепрезидент по общественото здраве в Международния център по въпросите за алкохола във Вашингтон. "Мисля, че за много младежи алкохолът замества притежаването на кола или къща, които засега не могат да си позволят. То е симптом за други проблеми."
В 25-членния ЕС 90 на сто от 15- и 16-годишните ученици са пили алкохол в даден момент от живота си, които проценти са много по-високи от тези в САЩ, сочи европейско проучване за алкохола и други упойващи вещества. Учащите започват да пият на средна възраст 12 години и половина и се напиват за пръв път на 14. Сред 15-годишните датчани 50 процента от момчетата и 37 процента от момичетата пият всяка седмица, отбелязва Дю от университета в Копенхаген.
Социалните разходи от пиенето в ЕС са огромни - 125 милиарда евро през 2003 г., сочи докладът на Андерсън. Те се натрупват под различна форма - пътни инциденти, домашно насилие, болести, свързани с употреба на алкохол, като чернодробна недостатъчност, наранявания от пиянски свади, преждевременна смърт.
Алкохолът е замесен в 27 на сто от смъртните случаи сред мъжете в ЕС между 15 и 29 години, посочва Андерсън. В тази високорискова група са включени най-запалените зрители на спортни предавания, които стават мишена на рекламите за алкохол по време на Световното първенство.
Първата събота вечер от тазгодишния Мондиал, 10 юни, бе най-натоварената тази година за спешната медицинска помощ в Лондон, казва говорителката Джема Харт.
Над 5000 обаждания са били получени, като обикновено те са около 3500, и много от тях са били свързани с алкохол. По време на Световното първенство е работила специална линейка за наранявания след употреба на алкохол, за да не се налага пациентите със сериозни заболявания да чакат.
Пиенето сред тийнеджърите поражда безпрецедентно безпокойство, тъй като проучванията показват, че алкохолът може да нанесе невидими поражения на юношеския мозък.
Заради високите социални разходи мнозина смятат, че алкохолът трябва да бъде подложен на строг контрол подобно на тютюна. Според Андерсън трябва да се приложи същата логика като при цигарите, но много страни се боят да отидат толкова далеч.
Повечето изследователи считат, че най-ефективната контролна мярка е да се повиши цената на спиртните напитки. ЕС обмисля акциз върху алкохола, който ще бъде пропорционален на алкохолното съдържание в отделните напитки. За да има резултати, акцизът трябва да влезе в сила във всички страни членки на ЕС, тъй като пиячите показват сериозна решителност да прекосяват отворените граници в съюза, за да си закупят по-евтин алкохол.
Откакто Швеция, която поддържа висок акциз за алкохола и долна граница за консумация на спиртни напитки 20 години, се присъедини към ЕС, фериботите и мостовете към Дания започнаха да се препълват от млади шведи, отиващи да пият и да напълнят колите си с бира.
"Опитите да се регулира цената и правото на консумация станаха много трудни в ЕС", казва изследователят от Малмьо, Швеция, д-р Мартин Линдстрьом. Малмьо е свързан с Копенхаген с мост през протока Йоресунд.
С оглед на намаляване на прекомерното пиене много политици подкрепят идеята за етикети с предупреждения за здравето върху бутилките както и въвеждане на долна граница от 18 години за покупка на алкохол. Докато в голяма част от САЩ тази възраст е 21 години, в някои европейски страни тя е 16 и редовно се пренебрегва.
Андерсън предлага да се забрани на компаниите за производство на спиртни напитки да спонсорират концерти и спортни събития. Вие гледате Мондиал'2006 благодарение на американската пивоварна Бъдвайзер.
През 2004 г. Европейският съд потвърди френски закон, изискващ от телевизиите да премахнат рекламите за спиртни напитки от екраните по време на спортни събития. Производителите на алкохол твърдяха, че този закон е нелегална пречка за търговията; съдът постанови, че това е въпрос на обществено здраве.
Но подобно на Дания, всички европейски страни упражняват слаб контрол върху продажбата на алкохол. Според Дю това трудно ще се промени, тъй като продължаваме да мислим, че чашката е въпрос на личен избор./БТА/