Ивайло Калфин, министър на външните работи
Министър Калфин, утре ли ще внесете в МС проект на решение, с което всъщност предлагате на президента освобождаването на посланик Венелин Цачевски?
Да, утре.
Имате ли някакви съмнения, че това предложение може да бъде отхвърлено от президента?
Това е решение на президента, разбира се, което той ще го вземе. Аз мисля, че има достатъчно материали и доказателства, че е най-добре да сменим посланика във Финландия, именно предвид председателството и реда в посолството.
Кажете кои от изводите в проверката, извършена от Министерството на външните работи, проверка, разбира се, на работата на посланика, натежа и в крайна сметка взимате такава крайна мярка - посланикът да се прибере в София.
Проверката, всъщност бяха не само една, а няколко проверки, тъй като се наложи допълнително да изпращаме и още проверяващи, но основно това, което беше установено, е, че вече не може да се каже, че има финансови злоупотреби в смисъл, че някой се облагодетелстват от тях. Но самият факт, че се продава алкохол на външни лица, извън посолството, е нарушение на Виенската конвенция и на законодателството във Финландия, и на наредбата за командироване тук, в България. Така че това е най-сериозното нарушение. Освен това бяха установени пропуски в кореспонденцията на посланика с министерството. Не е информирал за всичко, за което е трябвало да бъде информирано. Има редица пропуски във връзка с организацията и вътрешния ред в посолството, водене на различни книги, документи и т.н. И не на последно място, това вече трудно го пише в някакви нормативи, действително в посолството беше създадена такава обстановка, че беше абсолютно невъзможно да работи, имаше изключително големи конфликти.
На колко още души от посолството ни в Хелзинки налагате дисциплинарни наказания и какви?
Изчаквам още, по закон съм длъжен да поискам обяснения от хората, на които евентуално ще наложа наказания. Изчаквам да получа отговор от предишната финансистка, завеждащ финансова служба на посолството, тъй като са установени редица липси и пропуски при водене на финансовите документи. Очаквам обяснение от сегашния финансист, тъй като има нарушения на правилника и пропуски в неговата работа. Междувременно вече е в София и консулката в посолството, която е в отпуск по болест в момента. Така, тя казва, че предвид обстановката в посолството е силно пострадало здравето й. Там има друг проблем, освен всички конфликти вътре в посолството, че г-жа Сапунджиева действително би трябвало да отговори на изискванията, каквито има към всеки един дипломат - да знаят по два чужди езика.
А тя не знае, доколкото разбираме.
Знаенето на чужди езици, тук вече влизаме действително в бюрократичните дебри, знаенето на чужди езици не е ползване на езика, а е документ, който е признат и който показва съответната степен на владеене.
Така, стана ясно наистина днес, че прекратявате нейния мандат може би с основна причина липса на квалификация и на езикови умения. Министър Калфин, интересното в този конкретен случай е, съжалявам, че задълбаваме толкова в детайли, но пък оттам могат да изскочат някакви изводи, интересното е, че в този случай тя е дъщеря на заместник-министъра на правосъдието Сабрие Сапунджиева. Венелин Цачевски, посланика пък, който е назначен през 2003 г., е изпратен там с политическата подкрепа на лидера на ДПС, той не крие това. Не се ли притеснявате, че ще си навлечете гнева на вашите коалиционни партньори от ДПС?
Не, не се притеснявам. Аз, мое задължение е да си върша работата така, както мисля, че е правилно и разбирам изпълнението на съответните нормативи. Още повече че това, с което в момента се занимава публиката и даже това е една малка част в България, в продължение на седмици, даже и месеци, получавахме информация в министерството, където всеки пишеше нещо срещу някой друг. Няма проблеми. Аз съм казал нещо и докато съм в Министерството на външните работи, ще го отстоявам - няма да допусна политическа намеса в министерството.
Последен въпрос за този конкретен случай за посолството ни във Финландия. Преди няколко дни казахте, че ще подмените максимално състава на посолството ни. Можете ли да кажете какво точно означава това, колко души ще бъдат сменени?
Посолството не е голямо. На практика ще остане вторият дипломат, който всъщност в момента е временно шарже д'афер, временно управляващ посолството. Към него няма, има от. . . г-н Цачевски редица бележки, но няма нито един мотив той да бъде наказван или отзован. Изпратен е допълнителен дипломат по време на финландското председателство да подсили посолството. Изпратихме нов консул, който да поеме спешно нещата в консулската секция. На финансистите ви казах, и предишната госпожа, и сегашния финансист, мисля, че има основание за налагане на наказание. Разбира се, ще изчакам техните обяснения.
Кога се очаква нов посланик там с оглед на това, разбира се, че в момента Хелзинки е много ключова столица с оглед на финландското председателство?
Аз имам готовност още утре да предложа име за нов посланик.
Предполагам, че няма да го кажете на слушателите на "Дарик".
Не е редно, знаете какъв е принципът.
Казахте преди секунда, че няма да търпите като министър на външните работи политическа намеса. А в този случай опитвал ли се е някой политически да се намесва в работата ви, специално в конкретния случай в посолството ни в Хелзинки?
Не, не, не, по никакъв начин.
В други мисии?
За съжаление бяха въвлечени много такива аргументи между спорещите в посолството, тъй като това е действително една сага от взаимни обвинения, в които се използваха имена на политически сили. Но мен нито някой ме е търсил, нито ме е притискал по тази линия, нито мисля, че това ще се случи.
Добре. Вече почти година сте на този пост. Кажете какви са впечатленията ви за дипломатите, които представляват България зад граница? Впечатленията от професионалните им качества?
В Министерството на външните работи работят изключително качествени хора и включително това се отнася и за мисиите в чужбина. Но за съжаление отделни случаи като този, така, са лъжицата с катран в дипломатическата служба. Действително има нужда. . . тя през последните 15 години да е подлежала на какво ли не и какви ли не промени, има нужда тя да се стабилизира и действително да бъде професионална и кариерна служба, в която, като започне човек кариерата си, общо взето, знае как ще се развива, какво се иска от него и докъде би могъл да стигне в кариерата си. И аз поне през действително тази почти една година полагам доста усилия в тази посока. Надявам се да има резултат.
Тоест гледате на случая "Хелзинки" като частен случай, а не като правило?
Това не е правило.
Днес стана ясно, че само до няколко седмици ще внесете в Министерския съвет проект за закон за дипломатическата служба. Можете ли все пак конкретно да кажете кога ще бъде внесен този толкова дълго чакан, десетилетия вече, повече, наред проект.
Той е чакан десетилетия. Много варианти действително са работени по този законопроект. Това, което правим, аз се надявах, че ще успеем доста по-рано да го внесем. . .
А защо не успяхте по-рано?
. . .нашите предварителни прогнози към май месец, към края на май да бъде внесен в Министерския съвет. Наложи се доста, така, пространни консултации. Почти сме завършили консултации с, така, водещи юристи в страната. От професионална гледна точка също е огледан. А сега това, което трябва да направим, е да го съгласуваме с другите министерства, тъй като там има доста въпроси, които подлежат на съгласуване. Ще ми се преди това, преди да го внесем, да запознаем и поне част от депутатите, които имат по-професионално отношение към тази тема, и веднага след това ще го внесем. Действително надявам се до няколко седмици да успеем тези процедури да ги свършим.
До края на юли ще смогнете ли или?
Е, до края на юли няма да можем.
Другия месец. Добре. Принципен е въпросът, не са важни толкова сроковете. Пак казвам на нашите слушатели, България. . .
Работи се, и то много интензивно. В най-скоро време ще го има. За съжаление не можем да чакаме чрез закон. Ние много често чакаме, като се приеме закон, и да реши всички проблеми. Закон нямаш как да реши примерно проблема, който възникна във Финландия. Там има закони, има нормативи, има правила - те са нарушени. Така че законът е изключително важен по-скоро за укрепване на мотивацията и изискванията към хората, които работят във външно министерство.
Така е. Този закон обаче ще реши проблема с, така, политическите назначения и аз ви питам как вие виждате този проблем, отразен в новия закон. Например ще бъде ли изрично записано, както в някои, както в част от европейските държави, че определен процент от посланическите назначения са политически?
Това е принципът, който действително съществува в повечето страни и най-вероятно това ще бъде прието и в България. И аз не мисля, че ние можем да имаме единствено изцяло професионална дипломатическа служба. Единици са, много са редки страните, в които това се случва.
Какъв е разумният процент?
Така че ще има най-вероятно политически назначения. Надявам се, разбира се, те да бъдат минимални и надявам се духът, който има в дипломацията ни, действително да не позволява всякакви назначения там.
И все пак можете ли да кажете проценти? Например за Гърция знам, че там 10 процента от назначенията са политически. В България как ще бъде?
Колкото по-нисък е процентът на външни назначения, толкова по-добре според мен, но може би някъде между 10, 15, 20 процента мисля, че е число, което е съвсем приемливо.
Голяма амплитуда дадохте. Десет или 20 процента?
Ами това е въпрос, който все пак ще бъде решен в Народното събрание. Аз пак ви казвам, че съм склонен максимално нисък процент да предложа.
Добре. И накрая няма как да не ви попитам какво се случва с нашия посланик в Казахстан, Негово превъзходителство Никола Филчев. Той докога е в отпуска?
До. . . не съм сигурен точно за датата, но е някъде докъм края на август в отпуск и нищо не се случва в момента с него.
Има ли дата, на която той да връчи акредитивните си писма?
В смисъл нищо служебно, в служебен план.
Да, разбира се, че ви питам само за служебни неща. Мисълта ми е има ли дата, на която той ще връчи акредитивните си писма?
Датата. . . Нормално летният период е, така, не е активен от дипломатическа гледна точка. Така че надявам се дата да бъде получена веднага след летните почивки, може би...
Само да ви попитам има ли определен срок, в който той трябва да, разбира се, той всеки посланик трябва да връчи акредитивните си писма в страната, от която е получил агреман.
Няма такъв срок. Колкото по-рано стане това нещо, толкова по-добре. Сега, различните страни имат и различна практика за даване на дати, затова и при заминаването на един посланик обикновено се съобразява възможността за бързо получаване, бърза възможност за връчване на акредитивни писма. По подобен начин беше и заминаването на господин Филчев, само че знаете, че той се върна преждевременно, без да сме го предвиждали това нещо.
По-скоро мисълта ми е, т.е. няма проблем, че той до ден днешен. . .
Но действително колкото по-бързо се връчват акредитивни писма, това зависи от двете страни, разбира се, толкова по-добре.
Господин Калфин, около името на бившия главен прокурор имаше толкова много скандали, че дори се родиха теории на конспирацията от рода, че вие чакате едва ли не знак от президента Първанов, за да предложите Никола Филчев за освобождаване. Има ли някаква истина в такъв сценарий?
Не, няма. Никакви знаци не чакам и няма никаква интрига в този сценарий. Не е тайна, аз вече го казах - назначението на господин Филчев беше предложено, беше ми представено като решение на тройната коалиция, на лидерите на коалицията. Аз го приех, доколкото не виждам формален мотив, с който мога да го откажа това нещо, и заминаването му беше подготвено. Това, което се случи междувременно, включително и с държанието на господин филчев, включително и нарушението на правилника от преждевременното му и без предупреждение връщане от Казахстан, са действително много сериозни нарушения и аз казах и мога да го повторя, че нямам никакво намерение да толерирам подобен вид поведение в бъдеще. Така че никакви знаци не очаквам от никого. По-скоро очаквам от господин Филчев да си върши работата на посланик.