Берлинското летище „Тегел” е несъразмерно, неугледно и възрастта му личи, но все още отказва да се пенсионира.
Построено през 70-те години на миналия век, бетонното шестоъгълно здание трябваше да бъде затворено преди години. Само че забавянето на строежа на новото международно летище в града създаде проблеми и накара собствениците на „Тегел” да прибегнат до временни мерки, за да продължи то да работи.
Първоначално проектирано да обслужва около 6 милиона пътници, когато основната сграда с терминали отваря врати през 1974 г., сега „Тегел” посреща и изпраща над 20 милиона души годишно и единственият начин да поеме повече е, ако авиокомпаниите използват по-големи самолети.
Липсата на инвестиции през последните няколко години, докато се чака да бъде открито новото летище „Берлин Бранденбург”, означава, че в момента „Тегел” се пука по шевовете.
Неговата бетонна конструкция контрастира рязко с бляскавите стоманени и стъклени структури, предпочитани от модерните авиовъзли в Лондон, Франкфурт и Париж. Дългите опашки за проверка на сигурността и обществените тоалетни са нещо обичайно.
Мнозина обаче все още ценят „Тегел”, тъй като е само на 8 км от градския център и билетът за градски транспорт до там струва скромните 2,70 евро. „Предишния път бях тук през 2002 г., и оттогава нищо кой знае колко не се променило”, констатира Саймън Уилсън, 55-годишен продуктов мениджър, пътуващ обратно за Лондон след командировка. Макар да се реди на дълга опашка за проверка, той казва, че винаги би предпочел малко летище като „Тегел” пред голямо.
Историята на „Тегел” започва през 1948 г., когато само за 90 дни е изградено летище в подкрепа на Берлинския въздушен мост - мащабна операция на Запада по снабдяване с продоволствия (на блокирания от СССР достъп до окупационните зони на Великобритания, Франция и САЩ в столицата на нацистка Германия) и осуетяване на съветската блокада на Западен Берлин.
Предвиждаше се да бъде закрито някъде към 2012 г. и да бъде заменено от ново международно летище на югоизток от Берлин, близо до съществуващото „Шьонефелд”.
Само че строителни проблеми на няколко пъти забавяха новото откриване. През 2012 г. се наложи да бъде отменено само три седмици преди планираното настаняване на авиокомпаниите. Вече изникнаха въпросителни и около новата целева дата през втората половина на 2017 г., след като един от подизпълнителите обяви фалит през лятото.
За да продължи „Тегел” да работи безпроблемно, докато бъде отворено новото летище, държавните собственици инвестират още 19 млн. евро през 2015 и 2016 г.
Освен за други неща, средствата се използват и за полагане на нов слой против хлъзгане на южната писта, подобряване на тоалетните съоръжения и подмяна на ръждясалия 40-годишен резервоар на системата за пръскане с вода.
Летищни представители твърдят, че най-новата инвестиция би трябвало да стигне, докато бъде отворено „Берлин Бранденбург”. Някои обаче са на мнение, че трябва да се създадат възможности „Тегел” да функционира, а не да бъде затваряно.
Почитатели отбелязват, че новото летище ще има капацитет от 27 млн. пътници, което е по-малко от 28-те милиона, използвали „Тегел” и „Шьонефелд” миналата година, както и че получаването на разрешително за изграждане на допълнителна писта е малко вероятно в краткосрочен план.
Сдружението „Tegel Bleibt Offen” (от немски: „Тегел остава отворено”) се опитва да събере достатъчно подписи, за да инициира местно гласуване за спасяването му.
Михаел Кромарек, който е председател на асоциацията, казва, че Берлин трябва да има повече от едно летище, както другите столици, и че „Тегел” трябва да бъде запазено и да обслужва около 10 милиона пътници на година, основно по полети на къси разстояния. „То е част от Берлин, част от неговата история и берлинчани го обичат”, отбелязва той.
Берлинчани вече загубиха едно летище - „Темпелхоф”, масивна нацистка постройка в центъра на града, известна с ролята си при въздушния мост. Сега се използва като просторен парк, любим на бегачи, велосипедисти, скейтбордисти и пускащи хвърчила. Има планове да се приспособи като място за настаняване при сегашната бежанска криза.
„Берлинчани са свикнали да се сбогуват с „Темпелхоф” и са се научили как да живеят без него. Животът продължава”, успокоява Буркхард Кикер, оглавяващ туристическата агенция „Visit Berlin”.
Източник: БТА