Петър Мутафчиев, министър на транспорта
През последните дни мога спокойно да кажа, че вие отпушихте тапата на туризма с преустройството на летищата Варна и Бургас. Какви са данните ви за потока през изминалите две седмици след откриването на временните терминали?
Най-напред искам да кажа, че ние поехме един сериозен ангажимент. Вие знаете, че имаше забавяне и продължава да има забавяне на концесията на двете наши морски летища Варна и Бургас, и този ангажимент бе с минималните средства, с които разполагаме, да предложим едно временно решение и да облекчим приемането на потока от туристи на тези две летища, най-вече в разгара на сезона юли-август месец. И ние изпълнихме този наш ангажимент, като съответно миналата седмица вече заработиха разширенията с новите, така да се каже, терминали и в летище Варна, и в летище Бургас. Разширихме възможностите за приемане на пътници. Съответно с 5 гишета разширихме във Варна и в частта пристигащи пътници. Така, че, убеден съм, този сезон проблемите ще бъдат много по-малко, отколкото в предишния. Но тъй като вашият въпрос беше зададен и във връзка с това колко пътници очакваме, и на двете летища очакваме да имаме тази година повече от... около 300 000 пътници допълнително в сравнение с миналата година.
Някъде четох, че се е ускорило времето на обработка на пътниците именно с тези подобрения, които сте направили.
Това, което мога да кажа, е, че на час допълнително четири полета можем да обслужваме в летище Варна, които пристигат на почивка на нашето Черноморие.
Временно решение наистина, преустройството на летищата се наложи, както самият вие казахте, и както всички ние знаем, заради забавяне на концесионната процедура, избора на варненската "Бе Ем старт" и "Фрапорт" се оспорва. Какви изненади очаквате там? Очаквате ли изненади? Изобщо, как ви се струва, че ще се решат нещата? Защото наистина, щом стане дума за концесия, сякаш всичко зацикля. Няма да говоря за "Тракия".
Аз съм спокоен по процедурата, която проведохме, след решението на петчленния съдебен състав на Върховния административен съд. Тъй като ние спазихме, най-напред всички изисквания, които съдът допълнително представи за участието и допускането на кандидатите, и същевременно сме спазили всички процедурни срокове, включително при първото решение, в което вече бяхме определили допуска на отделните кандидати, изчакахме и срока, съдебния, за да бъде обжалвано това решение. Тогава то не беше обжалвано... Обжалваха крайния резултат, който комисията предложи на Министерски съвет и Министерският съвет го потвърди, т.е., че "Фрапорт" е единственият кандидат, който отговаря на тези условия и със съответно офертата си печели концесията на двете летища. И още има една добра новина, че съответно "Фрапорт" дори заяви своите намерения за увеличаване на процента от концесионната такса, която трябва да плаща на българската държава.
Да, колко?
Струва ми се, че беше от 17 на 19,2. Дано да не греша, но 19,2.
9.2 това означава, че с влизането в сила на концесията проблемите генерално ще се решат за тези две летища?
Офертата на "Фрапорт" е за сериозни инвестиции на двете летища. Да очакваме, че в скоро време там ще имаме нови терминали, които ще отговарят изцяло на изискванията на клиентите и на ЕС в тази посока. При нас голям проблем е осигуряването на площите за пътниците, които излизат от летище Бургас и Варна, включително и тези разширения, които предприехме да успеем да създадем такива зони, включително и на терасите, там сме поставили навеси, и един прекрасни условия, така, че да има достатъчно площи за изчакване на пътниците, тъй като знаете, че около 4 полета също излитат за...
Проблем няма да има след взимане на концесията с площите, както вие казахте, проблем с терените?
Надявам се, че със строителството на новите терминали този въпрос категорично ще бъде решен.
За да отпушим трафика, за да е необходимо да махнем още една тапа, аз така образно се изразявам, наистина тапата, това е за летище София, столицата. Подновихте ли преговорите с "Щрабаг"? Питам ви, защото на терминала работата е доста слаба.
Преди да заговорим за летище София, аз искам да изкажа една благодарност към екипите на летище Бургас и на летище Варна, затова, че спазиха всички срокове, които бях им поставил като задача за изпълнение на мерките за подобряване условията за пътниците в тези две летища, и да им пожелая много успехи. Убеден съм, че Министерството на транспорта с такива екипи ще успее да решава тежките въпроси, които стоят пред него. А по отношение на летище София, надявам се, че тази новина за първи път наистина ще прозвучи от ефира на "Дарик" радио...
Значи имаме новина, но не...
И то сериозна новина.
Кажете. Това е за летище София?
Да, след дълги и мъчителни преговори от няколко месеца ние вече подписахме протокол, чрез който всяка една от страните пое ангажименти, така, че летището да бъде приключено в най-скоро време. Споразумели сме се на две неща. Първото е, че терминалът ще бъде приет на две части, т.е. ще има частично приемане. Първата част е съответно от терминала с въздушната част, т.е. подходите към този терминал така, че той да може да се ползва. А втората част са останалите асфалтови настилки, които по принцип, с които трябва да се завърши перонът на летище София. Същевременно създаваме една обща работна група, която трябва да координира действията както на изпълнителя, така и на инженера, а също така и на представителите на министерството. Говоря за летище София и звеното към Министерството на транспорта. Същевременно тази група трябва да работи и с 13-те институции, които трябва да утвърдят съответно документацията и да приемат летището. Това се прави с цел, за да се изясняват конкретните искания и на възложител, и на изпълнител, и да се търси най-точното решение. Аз мисля, че този подход е правилен, независимо че големият ангажимент пак ще бъде на Министерството на транспорта, защото трябва да решаваме споровете май, ние, в...
Извънсъдебно да решавате споровете?
Не извънсъдебно, работно може да се каже, като конкретни действия. За тази действия обаче "Щрабаг" трябва да поиска от инженера именно това частично приемане и аз съм убеден, че това ще стане следващата седмица.
Поел е тези ангажименти?
Това е ангажимент, който е поет в протокола, подписан от Министерството на транспорта, "Щрабаг" и летище София. Още нещо, което е важно за една такава договорка между нас, е, че най-напред ние ще завършим летището и това след това ще се върнем на темата какви са претенциите за неустойките от българска страна и от страна на "Щрабаг".
Отнехме ми въпроса.
Тогава да отговарям по-кратко?
Не, не, отговаряйте, отговаряйте. Това е много важно за неустойките и за качеството.
Защо? Защото ние там все още имаме много спорове. Аз искам да кажа, че българската страна ще защити максимално българския интерес, защото наистина България губи от едногодишното закъснение на пускането на летище "София", но вероятно след...
Освен едногодишно закъснение новата отсрочка и по-високата цена, която те искаха с 4,68 милиона, ако не лъжа, евро. Нали така беше с "Щрабаг"?
Значи, исканията от "Щрабаг" са от порядъка някъде на 16 милиона вече. Около 6 милиона са спорните искания до инженера, които трябва да бъдат, разбира се, утвърдени от него със сертификат, който да докаже, че това наистина са едни допълнителни разходи и оскъпяване на проекта. Все още нямаме позиция от страна на инженера, но аз ви предлагам наистина тези неща да ги оставим тогава, когато ще дойде моментът, в който трябва да поставим на масата отново всички наши искания и да търсим възможност да се споразумеем. Това е по-важното. Важното е, че се дава старт на работата и "Щрабаг" пое ангажимент да започне да работи усилено, включително и по документите, които допълнително трябва да се представят за приемането на терминала, и съответно за разрешение.
И качеството.
Това е много важно. Тази група ще се занимава и с тези неща. Там, където има конкретни претенции, поставя се в групата, взема се решение и съответно изпълнителят свършва тази работа.
Не може в протокола да няма срок. Вие казахте в най-скоро време. Първата част и втората част, какви са сроковете?
Значи, максимално най-краткият срок, за който сме говорили преди доста време, това е краят на август, началото на септември. Говоря за първия етап, но тъй като тук наистина участие имат и зависи от близо 13 други институции в българската страна, не само от летище "София", Министерството на транспорта и "Щрабаг", не смея да кажа точна дата, но целта е в началото на есента терминалът да започне да работи. Дано да успеем да се справим с тази доста амбициозна задача. Уточнили сме се, че октомври месец трябва да се приключи, включително с всички настилки асфалтови, т.е. и втората част от така наречения лот Б-1 на летище "София" да е приключила, включително сме сложили една дата за всеки случай, която е 15 декември, до която трябва да се приключи с обекта, и 15 декември е срокът, в който никоя от страните няма да предявява иск съответно към другата. След 15 декември можем да продължим в тази посока, ако достигнем до някакъв конфликт.
Ако достигнете до конфликти, да изчистите финансовите параметри по сделката?
Точно така.
След 15 декември очаквате. Ще продължи третият етап.
Може да се каже нефинансовите параметри, защото по принцип сертификатите за строителството са ясни, там има утвърждаване от инженера. И исковете, допълнителните искове за допълни разходи, които са направили "Щрабаг", и претенциите на българската страна за неустойките.
Сега продължаваме с това какви самолети ще кацат и какво става с нашата авиокомпания "България ер", след като вече имаме през седмицата интереса заявен и закупени документи от 7 инвеститори, интерес към "България ер". Г-н министър, струва ми се, че някак си доста конфузна е ситуацията. От една страна, дори имахме разговор преди час и с шефа на Агенцията за приватизация Тодор Николов, наистина всеобщо е впечатлението, че "България ер" е, знае се, на загуба, буксува. Кажете, това няма ли да се отрази на приватизацията, дори впечатлението, че приватизацията се бави като срокове? Откъде идват проблемите?
Аз ще се върна съвсем кратко време назад. Вие си спомняте, че първата задача, която си постави и правителството, и Министерството на транспорта е бързо да изработим стратегия за приватизация на "България ер". Изхождахме от ситуацията, че браншът влиза в една сериозна криза именно от горивата.
Още повече че е и световна кризата в този бранш.
Точно така. Непрекъснато растат цените на горивата, т.е. намаляват печалбите в авиокомпаниите. Същевременно и от това, че България ще стане част от откритото европейско небе, а тогава пазарът се освобождава и "България ер" заедно с българските компании трябва да посрещнат това предизвикателство. Затова ние бяхме готови със стратегията още януари месец, края на януари месец.
Сега сме...
Сега сме вече края на юли месец.
Началото на август.
Това е една тягостна процедура, която, честно казано, аз трудно приемам. Забави се, забави се известно време в парламента стратегията. Вие си спомняте, че там имаше много спорове, включително кой трябва да контролира определени разходи, които се правят в компанията. Дори се стигна дотам и рекламата да се контролира от Агенцията за приватизация. Имаше един сериозен спор и аз ще го спомена, защото той влияе и сега върху дейността на компанията "България ер". Това беше дали да се вземат на лизинг самолети и необходими ли са те. Тогава широкото мнение беше, че не бива да се взимат допълнително самолети, защото, виждате ли, това щяло да донесе до загуби на България.
А сега се оказва, че липсата на самолети води до тези закъснения и това, което ние забелязваме през последните седмици.
Да, така е, така е. Само това, което искам да споделя с вас, е, че с 2 седмици и половина Агенцията за приватизация забави искането за вземане на новите три самолета на лизинг и това забавяне в момента създаде едни сериозни условия, при които да не може навреме да пристигнат съответно новите самолети.
Как агенцията забави?
За всеки лизинг, който се взема, се иска разрешение първо от агенцията... от Министерство на транспорта, след това от Агенцията за приватизация. Агенцията за приватизация е тази, която контролира всички действия на мениджмънта, така че да може да се гарантират едни по-добри условия за приватизацията в момента, в който трябва да се получат офертите и да се представи меморандумът. С 2 седмици и половина се забави, което изцяло забави с месец и половина момента, в който трябваше да пристигнат самолетите.
Това води до натрупване на...
Това доведе до сериозни проблеми в "България ер" и удар върху имиджа й. Вие виждате закъсненията, които стават. Защо? Защото има една програма, която още 2005 г. е утвърдена по отношение на чартърите, защото ние в момента основно продаваме пазар и не може да се свият дестинациите, защото тогава ще попитам какво ще продаваме, а от тези дестинации понякога се носят загуби поради и това, че не много пътници пътуват...
Да ви разбирам, че голяма част от проблемите идват от бавната работа в Агенцията за приватизация?
Аз мисля, че агенцията забави сериозно процеса.
Умишлено ли е, извинявайте, за този неделикатен въпрос?
Не искам да мисля, че е умишлено, много ви моля, нека да не влизаме в подобни твърдения, които... но самото бавене според мен ще окаже влияние.
Върху цената?
Не, не смея да кажа върху цената. Аз, независимо че имаме един добър кръг от инвеститори, това са 7 инвеститора, аз мисля, че това може да повлияе именно върху ТУИ да участва и в края на краищата да се яви един сериозен купувач отвън, който може да даде едно бъдеще на "България ер", и то именно по тази много добра стратегия, която ние разработихме. Аз се учудвам, че дълго време Агенцията за приватизация бавеше правния анализ. Колко време е необходимо да се направи правен анализ на една компания, която няма никакви основни средства. Авиокомпания "България ер" има една-единствена сграда, която се намира във Видин. Самолетите са на лизинг, не са нейни. Тя няма никаква собственост. Това можеше да стане в много по-бързи темпове. От друга страна, лично моето мнение е, че за да е стабилна компанията, приватизацията най-късно трябва да стане в края на септември, да е ясен купувачът. Защо? Защото зимните месеци всички авиокомпании губят. "България ер" също губи. Увеличават се непрекъснато горивата, което създава сериозни проблеми да могат тези загуби да бъдат покрити до определена степен в големия сезон. Очакват се печалби именно в летния сезон, когато са чартърните полети. И това, което в момента декларира и ръководството, е, че ние голяма част от тази загуба ще успеем да я покрием от летните полети, но в момента те имат проблеми със самолетите. Имат проблеми и с имиджа. Въпросът за рекламата е... добре, те наистина предприеха няколко инициативи, което увеличи пътникопотока, но когато започнеш да бавиш полети дълго време...
Определено има негативен ефект.
...когато започваш да имаш проблеми и с чартърната си политика, то тогава наистина се създава лош имидж на компанията. Това нещо не бива да става. Аз днес отново имахме разговори. Търсят се възможности, включително и със съдействието на министъра на транспорта, да намерим допълнителни самолети, ако е възможно от други авиокомпании. Много е трудно решаването на този въпрос, тъй като недостигът на самолети е навсякъде в света в този момент.
Тоест търсите изход да излезете с... да наемете други самолети, докато получите останалите самолети.
Да, трябва да получим два самолета. В момента... (не се разбира - бел. ред.)... се бави и това е...
От други компании?
Да.
От други с преговори?
Задължително ръководството трябва да направи всичко възможно, за да покрие изцяло чартърната си програма и да стабилизира съответно полетите по редовните дестинации.
За да можете да компенсирате загубите, колко са, около 15 милиона ли в момента?
Не, струва ми се, че са около 11 и нещо, 12 милиона.
За да може да компенсирате...
Да, очакваната печалба от чартърния сезон, от летния сезон е над 8 милиона.
Няма ли да водите разговори с агенцията за по-бърза работа, бърза дейност по отношение на ангажиментите й към приватизацията?
При една от срещите ни с г-н Николов аз изразих тази своя позиция и притеснението си от бавенето. Разговаряли сме и с министър Овчаров. Другата седмица ще направим една среща, за да видя ясно какви са и да ни кажат какви са сроковете за приватизацията. Трудно ще бъде при цялата приватизационна сделка, ако тя достигне към края на годината. Разбирате защо. Защото зимните месеци отново...
Отново са...
Недай боже да има покачване и на горивата, но инвеститорът трябва да поеме компанията в момент, в който наистина може да създаде шансове и за увеличаване на пътникопотока, и за разширяване на дестинациите, и включително за самолети, които са необходими за авиокомпанията.