Изпълнителният директор на Национална агенция "Пътна инфраструктура" Янко Янков в предаването „Седмицата” на Дарик радио.
Въобще как виждате работата си като изпълнителен директор? Ще се ангажирате ли лично да ходите да проверявате пътища?
Да, така я виждам, както вие предполагате. Това са ежеседмични проверки, които се извършват по всички обекти, в които в момента НАПИ има отношение. И мисля така да продължаваме, докато всички обекти, които сме ги обещали в определените срокове, не бъдат изпълнени.
Прогнозирате 1,140 милиарда лева за пътища догодина. В държавния бюджет са предвидени обаче 314 милиона лева. Откъде ще дойде тази разлика от 700 милиона?
Това е във връзка с оперативните програми и проектите с европейско финансиране, по които НАПИ работи. Това ми е отговорът.
Тоест очаквате, че няма да има проблеми с оперативните програми и с остатъците от предприсъединителните?
Екипът, който в момента ръководи НАПИ, прави всичко възможно да нямаме проблеми и да си възстановим доверието на Европейската комисия, за да възстановим и средствата, които са спрени за момента.
Кои са приоритетните пътища за вашето управление? Дори, ако приемем чисто политически, даже вашата визия, ако има смяна в управлението, е очевидно в следващата година. Разбира се, вие може да останете на този пост и при следващо правителство, но визията ви при всяко положение, хоризонтът ви трябва да е година напред.
Аз не съм политическа личност. Екипът, който управлява, е екип от професионалисти в мениджмънта. И задачите, и целите, които сме си поставили, да си изпълним поставената ни задача, а именно усвояване на средствата, не само усвояване, а построяване на обектите от републиканската пътна мрежа и магистралите. Така че задачите и целите, които са поставени, те не са до избори или до година, а те са в оперативен порядък така, както сме ги планирали.
Давайте конкретно. Вие ръководите сектор, в който нещата се виждат - има ли път, няма ли път, дали е потрошен пътят или става. Следващата година какви ангажименти поемате към българите?
Първо, още следващите седмици ще се види, че това, което беше обещано от председателя на надзорния съвет г-н Иван Атанасов, ще бъде изпълнено.
Кое?
Ще открием обекта "Коритна", това е пътят София – Варна, в района на Ябланица. Ще спрат опашките покрай Златна Панега. След това ще открием и други обекти, които предстои да бъдат до края на тази година. По ремонтите това, което сме обещали, е изпълнено вече. Вие виждате, че по магистралите никъде няма ремонт, така, както беше казано. Тунелът в Дупница ще бъде открит. Освен това ние си поставяме като приоритетна задача да си мобилизираме цялата дейност, именно за догодина оперативните програми и проекти по европейското финансиране и организиране на целия административен капацитет на агенцията да бъде такъв, че да нямаме проблеми по усвояването на средствата. Повтарям се. Но основният приоритет, който ние си поставяме, това е прозрачност и откритост на дейността ни. Това вчера беше заявено и на брифинга.
Какви срокове си давате за "Люлин" и за "Тракия"? Първо за "Люлин", там работили денонощно.
Да, така е. Първият обект, който проверих заедно с г-н Вайндорф, проект-мениджърът, с който сме сключили договор, беше именно магистрала "Люлин". И това, което видях, това беше на другия ден след подписване на заповедта ми, това, което видях, мен напълно ме удовлетвори и изпълни с увереност, че срокът 2010 година ще бъде изпълнен. За магистрала "Тракия", ние работим в момента по процедурите за магистралата. Засега това, което беше казано и вчера на брифинга, предстои отварянето на документацията. Така че в началото на другата година ще имаме вече ясна позиция и по този въпрос.
А бави ли се това отваряне? Всъщност не се ли чакаше по-рано да стане?
Вижте, в момента през месец – два се променя ръководството на агенцията. Сами разбирате, че при това състояние на административно попълване на кадрите, на тяхното обучение, естествено, че се получава известно забавяне. Но това е всичко в интерес на работата. Защото много е важно, в съвсем кратко време ние трябва да променим категорично начина на провеждането на тръжните процедури като в момента изработваме нова методика за провеждането на тези процедури и типови документи и договори. Това е много важно за нашата дейност за в бъдеще.
Със сигурност всички искат бързо магистрала "Тракия", но пък логичен според мен е въпросът дали е разумен моментът сега да се възложи строителството при очевидно падащите цени в сектора заради световната финансова криза. Планирате ли в тези договори да бъде предвидено, ако цената на труда в строителството пада, ако падат цените на енергийни източници, да се свалят цените, които са предложили тези фирми?
Не бих могъл да коментирам и да отговоря на вашия въпрос сега, още повече, че аз съм директор от два дни. Нека да навляза малко в работата и отново в разговор с вас ще си споделим отговора по този въпрос.
Не, той е принципен. Изобщо дали не е разумно специално с възлагането на пътищата, на строителство на пътища малко да се изчака?
Не бих казал. Ние работим в екип. Екипът се състои от специалисти, които си знаят своята работа, и не бих казал, че трябва сега толкова като сме напреднали в процедурите, да спрем по причините, които вие назовавате, и да забавим още повече строителството на магистрала "Тракия".
Вчера на пресконференция обявявате, че повече от половината пътища в България са за ремонт. Над 60 процента се нуждаели от реконструкция. Това какво означава - че е по-некачествено българското пътно строителство, респективно ремонтите, които се правят периодически, от другите европейски страни, или?
Това, което съм запознат, трябва да отговоря следното – че има участъци от републиканската пътна мрежа, които не са ремонтирани двайсетина години и повече. Някои не са ремонтирани от самото им изграждане. Така че това, с което беше запознат. . . бяха запознати медиите, означава само едно - че са ни необходими всяка година определен брой средства, които ние сме заявили на правителството, за да можем да си свършим работата и да поддържаме републиканската мрежа в състоянието, в каквото трябва да бъде за държава, която е член на ЕС.
Близо 300 милиона лева дължала вашата агенция на пътностроителни фирми в България, твърди пред вестник "Класа" Иван Бойков, той е изпълнителен директор на камарата на строителите в България. В сряда прочетох, че сте изплатили 43 милиона лева на 115 фирми и така сте изчистили дълговете до август. Коректно ли е твърдението за такъв голям дълг?
Предполагам, че разполага с данни, които в момента аз не познавам, но мисля, че приблизително толкова е сумата.
Добре, а смятате ли това да бъде променено, да не се трупат дългове, а да се възлага толкова, колкото може да се свърши.
Абсолютно. До този момент, до който нашият екип пое ръководството, нещата са били такива, че са били извършвани дейности в договорите за ремонт на пътищата, извършван е ремонт на пътищата в договорите за тяхното поддържане, което е довело до преразход на средства, и то в огромни размери.
А бихте ли се съгласил с тезата на опозицията, впрочем изказана преди малко мисля, че от "Българска нова демокрация" в нашето студио, че се изсипват огромни пари в пътностроителните фирми и че това става доста безконтролно?
Бих казал влагат се огромни средства, за да се подобри републиканската пътна мрежа и ние ще продължим да работим в зависимост естествено от финансирането. Това, което е нашето желание, да вложим икономии и да повишим качеството, а не да изсипваме средства, в който и да било. . .
Ще се повиши ли цената на винетката заради нуждата от финансиране?
Не.
В момента тя се определя от вашата агенция.
Да, няма да бъде увеличена. Между другото винетките за 2009 г. вече са пуснати от 1 декември, цената няма промяна.
Тоест хората могат да си купуват винетки?
Да, спокойно.
А чак 2010 г. ще има увеличение, и то само ако се приеме директивата на Европейската комисия, според която ще се начислява във винетката и такса за замърсяване на околната среда, за задръстване и вдигане на шум.
По този въпрос ние ще продължим преговорите, тъй като има още много съгласувания по дадената тема.
Вие брат имате ли?
Нямам брат, имам само сестра, която е в търговията.
Ама да не търгува с винетки примерно.
Не.
Какво ще направите, за да няма никакви съмнения за конфликт на интереси при възлагането на поръчки за строителството, да заличите спомена за батко?
Много труден отговор на този въпрос. Съмнения винаги ще има. Единственият отговор, който мога да дам, това е откритост както на действията на екипа, който ръководя, така и откритост спрямо моята особа. Друго не мога да обещая.
Накрая да повторим най-важното от това. Никакви ремонти по магистралите, участъците, в момента през зимата, магистралите са отворени и работят.
Абсолютно.
Отваряте Ябланица, там, където ставаха огромни задръствания при Златна Панега, северният път за Варна.
Да, в събота на 13-и ще бъде открит.
На 13-и я отваряте. Казахте, че втория тунел на Дупница отваряте. Кога?
На практика той е приключил, но комисията, която го приемаше, имаше определени забележки към строителите и те сега ги отстраняват тези нередности, за да бъде открит.
Тоест до края на годината може ли да се каже, че ще стане?
Абсолютно, да.
Така. И друго важно място, което до края на годината. . .
Ами, вижте, аз ще се повторя, но никой не очакваше, че ние ще отворим "Хаинбоаз". "Хаинбоаз" е открит и тежките товарни камиони между Северна и Южна България сега свободно преминават оттам.
Това вече работи.
Да, работи и аз съм много доволен, че успяхме да изпълним плановете. . .
Двата големи обаче бъдещи обекта, които се отварят, са Ябланица и Дупница.
Да, и освен това и в Силистра ще има и в Русе. Но това допълнително ще бъдете информирани чрез сайта на нашата агенция, който ежедневно се попълва.
5 часа
Франция започва изграждането на нов самолетоносач, който ще замени „Шарл дьо Гол“
Френският президент Еманюел Макрон обяви началото на изграждането на бъдещия френски ...
5 часа
Мащабно прекъсване на тока засегна Сан Франциско
Електроснабдяването в Сан Франциско беше възстановено за по-голямата част от 130 000 ...
6 часа
Безплатен „Коледен автобус“ с ретро возила тръгва из центъра на София
По повод коледните празници от днес Visit Sofia пусна безплатна атракционна автобусна линия ...
7 часа
В Одеса призоваха хората да се укрият в бомбоубежища, силен взрив отекна след ракетна атака
Силен взрив отекна в един от големите квартали в Одеса - Таирово - след ракетна атака, ...
7 часа
Църковни служби в страната: Послания за смирение и чистота преди Рождество Христово
Към смирение, доброта и духовна чистота бяха призовани миряните в църковните служби ...
7 часа
Реакция от Елисейския дворец: Макрон отговори на Путин за диалога
Френският президент Еманюел Макрон заяви, че в следващите дни ще обмисли как може да ...
10 часа
Мярка срещу мръсния въздух в София: И днес пътуваме със зелен билет в градския транспорт
Заради преобладаващите мъгли и мръсен въздух и днес в градския транспорт в София се ...
11 часа
Премиерът на Австралия бе освиркан по време на възпоменание за жертвите на атентата в Сидни
Премиерът на Австралия Антъни Албанезе беше освиркан днес от разгневени граждани ...
11 часа
Трагичната смърт на българин в миграционен арест в САЩ предизвика вълна от въпроси
Трагичната смърт на българския гражданин Ненчо Ганчев в миграционен арест край Болдуин, ...
12 часа
Блокади по границата с Гърция: Ограничен е трафикът за камиони
Ограничено е движението на моторни превозни средства над 12 т по пътя Симитли – Гоце ...
13 часа
Разбиха престъпна група за разпространение на наркотици, има задържани
Гранични полицаи от Регионална дирекция „Гранична полиция“ – Кюстендил разбиха ...
14 часа
„Искам да стана капитан на кораб“: „Българската Коледа“ помага на малкия Галин в борбата с тежка диагноза
7-годишният Галин от Варна от години се бори с тежка диагноза – генерализирани разстройства ...
14 часа
Ниската раждаемост – фатална за Източна Европа?
Полският хотелиер Владислав Гроховски организира специални тържества за своите клиенти, ...
14 часа
Девет убити и 10 ранени при стрелба в таверна в Южна Африка
Девет души са убити и 10 ранени при стрелба рано сутринта в градче югозападно от Йоханесбург, ...
15 часа
Тома Биков: Рая Назарян няма да иска да стане служебен премиер
В края на политическата година народният представител от ГЕРБ-СДС Тома Биков заяви ...
16 часа
Проф. Ива Христова предупреждава за сериозен ръст на болните в началото на 2026 г.
С навлизането във ваканционния период грипната вълна в България започва да се засилва, ...
16 часа
Кремъл: Путин е готов да разговаря с Макрон
Руският президент Владимир Путин е готов да проведе разговори с френския си колега ...
17 часа
Край на безплатния достъп: Туристите ще плащат, ако искат да видят Фонтана ди Треви
Туристите в Рим скоро ще трябва да плащат входна такса от 2 евро, ако искат да видят ...
17 часа
САЩ задържаха още един петролен танкер край Венецуела
Съединените щати са задържали още един петролен танкер край бреговете на Венецуела ...
17 часа
Изследване при делфините: Социалните връзки забавят стареенето на клетъчно ниво
Мъжките афали (бутилконоси делфини), които имат стабилни приятелства, стареят по-бавно ...
17 часа
Как да използваме социалните мрежи, без да се стресираме
Социалните мрежи се превърнаха в постоянна част от ежедневието ни – използваме ги, ...
17 часа
Празнично бягство: Топ дестинации за коледни екскурзии
Коледните празници са идеалният момент да избягаме от ежедневието и да се потопим ...
18 часа
Геолози откриха нов минерал, нарекоха го цзинсюит
Геолози от Китай са открили нов минерал в никел-кобалтово находище в автономния район ...
18 часа
Заради допълнителен дефект: Спират шести блок на АЕЦ „Козлодуй“ по-рано
Шести блок на АЕЦ „Козлодуй“ ще бъде спрян днес - ден по-рано от предварително обявения ...
18 часа
Посрещаме астрономическата зима
Посрещаме астрономическата зима. Днес е най-късият и най-тъмен ден в годината в Северното ...
18 часа
Папаята - екзотичен плод с доказани ползи за здравето
Папаята все по-често намира място в менюто на хората, търсещи здравословен начин на ...
18 часа
Полезно ли е да закусваме едно и също всеки ден
Ако следвате утъпкания път всяка сутрин и избирате едно и също нещо за закуска - правите ...
19 часа
България внася все повече земеделски стоки
България внася все повече и изнася все по-малко земеделски стоки, става ясно от данните ...
19 часа
Астрономическата зима настъпва с мъгли и облаци
Днес над повечето райони ще бъде облачно. На много места ще има намалена видимост и ...
1 ден
Украинската криза: Специалният пратеник на руския президент Путин пристигна в Маями
Специалният представител на руския президент и генерален директор на Руския фонд ...
1 ден
Отиде си създателят на Ретро музей Варна Цветан Атанасов
Създателят на Ретро музей Варна Цветан Атанасов почина след тежко боледуване.
Той ...
1 ден
Политическа математика без решение: Заявките на партиите преди връчване на мандатите
Вече стана ясно, че президентът Румен Радев ще връчи първия мандат след Нова година. ...
1 ден
Важно за пътуващите: Блокада към Гърция, забавяне за Турция
На границата с Турция трафикът е изключително интензивен на ГКПП "Капитан Андреево" ...
1 ден
„Не се отказвай от мечтите“: Тя е в инвалидна количка, но полетя в космоса (ВИДЕО)
Германска инженерка с параплегия направи кратко пътуване в космоса като част от програмата ...
1 ден
Ивайло Мирчев: Всичко извън 121 депутати е компромиси и сглобки, не искаме да правим такива
Ако нещо в страната може да се промени, то ще е ако получим пълно мнозинство. Всичко ...
1 ден
Папа Лъв XIV свиква първата си консистория с кардинали
Папа Лъв XIV ще проведе двудневна среща в Рим с кардинали от цял свят, за да получи тяхната ...
1 ден
Япония ще предостави 6 млрд. долара помощ на Украйна
Япония ще даде на Украйна през 2026 г. още 6 милиарда долара помощи, заяви президентът ...
1 ден
Зеленски: САЩ предложиха нов формат за мирни преговори между Украйна и Русия
Съединените щати предложиха възможен нов формат за мирни преговори между Украйна ...
1 ден
Удар по Одеса: Убити и десетки ранени при атака на пристанището
"През нощта врагът нанесе балистичен удар по пристанището в Одеса. Към момента броят ...
1 ден
Удар на полицията: Нелегален тютюн за наргиле за над 100 хил. лв. открит в София, двама братя са задържани
Двама братя са задържани за над 400 кг тютюн за наргиле без бандерол на предполагаема ...