Грешка при монтажа на стълба довела до аварията край морето
Грешка при монтажа на стълба довела до аварията край морето / снимка: www.eso.bg
Грешка при монтажа на стълба довело до аварията край морето
31484
Грешка при монтажа на стълба довело до аварията край морето
  • Грешка при монтажа на стълба довело до аварията край морето

Десетки хиляди хора по Черноморието останаха без ток заради две паралелни аварии на електропроводи, собственост на Електроенергийния системен оператор. Едната авария беше отстранена малко след 18.00 ч. След възстановяване подаването на високо напрежение от НЕК към мрежата на ЕВН, влезе в сила въведеният по-рано през деня от НЕК ограничителен режим на електроснабдяване за района северно от Бургас. По другата авария усилената работа продължава. Събеседник в „Денят" на Дари изпълнителният директор на Енергийния системен оператор Иван Йотов. Ето какво каза той:

В момента всичко е предадено като разпределение, като преценка, на териториалните диспечерски управления в Бургас и Варна, но те ще трябва да се съобразяват с това, че електропроводът сам по себе си не може да пренесе повече от 100 мегаволта ампера и има наложено почасово ограничение.

Какво на практика означава това - в един период от няколко часа ще има бъде подаван ток, после ще бъде спиран.

Точно това означава, разбира се.

В каква част ще бъде този особен ограничителен режим. И ще има ли места, на които напълно ще бъде възстановено електрозахранването. Вие казахте, че навсякъде се пуска напрежение, но може ли мрежата да поеме и в определени населени места да няма режим.

Населените места са от Поморие до Образцов чифлик, общините по протежението на морето. Те са седем на брой. Няма да има режим тогава, когато консумацията намалее, а това ще бъде през нощните часове. По отношение на другото време, аз се надявам много скоро, още на следващия ден да отпадне изобщо. Работим усилено по отстраняване и на втората авария. А тя представлява усукан стълб на 110 киловолта. Което означава, че ние в момента сме закарали на място нов стълб, работят три групи, сглобяваме го. Направихме така, че при неговия демонтаж да не пострадат и другите стълбове, което да доведе до още по-голяма авария.

Какво би могло да предизвика такава авария?

Аз на място се запознах със ситуацията, видях какво е предизвикало аварията. За съжаление, това е една грешка, допусната още при монтажа на стълба. В самия проводник по средата има стоманено въже, което не е било присъединено към монтажната клема и проводникът се е държал само на алуминиевите си жилки. И вследствие на употребата му се е случило, че точно тази сутрин. По-точно снощи, се е прекъснала. И последвалия камшичен удар е завъртял стълба и го е посукал. Това, за съжаление, е нещо, което ние не бихме могли да предвидим и да избегнем, защото то не е видимо.

Кой монтира и кой стопанисва тези стълбове? Собствеността е ясна, но кой отговаря за монтажа?

То е монтирано преди много години. Предполагам, по глава Ви, че и аз, и Вие, не сме били раждани тогава.

Сблъсквал ли сте се в практиката си досега с такова нещо?

За съжаление имаше такъв случай в началото на годината във Враца. От време на време се случват такива работи.

Такива ли бяха последствията?

Не, там няма такова натоварване и не се наложи никакво ограничение.

Имате ли информация колко ще бъдат населените места или районите, които няма да имат ток, дори под формата на режим. Излизат информации - повече от седем часа Слънчев бряг е без ток. Там има много туристи, интереса и на хотелиери, на ресторантьори, не могат да предложат услуги, съответно могат да бъдат съдени от клиентите си, а те да поднесат своя иск към държавата.

По отношение на колко общини са били потърпевши, бих могъл да се опитам да ви кажа, по отношение на подстанциите - те са седем. Става въпрос за Старо Оряхово, Каблешково, Бяла, Приселци, Слънчев бряг, Обзор. А сега от тук може би и колегите от Бургас ще преценят, че могат поетапно да ограничават подаването в Поморие. Що се отнася до претърпените загуби - да, така е. И правя всичко възможно, аз, както и ръководството на министерството, и нека това да бъде ограничено до минимум. Затова сме мобилизирали достатъчно групи, без да се щадят средства и човешки усилия. За пример бих ви дал само това, че цяла нощ три групи са търсили повредата по електропровод „Галатея", която е аварията, която отстраняваме и в момента. Разбирам и Вашето притеснение, и поднасям своите извинения на хората, които са били без ток, но това е нещо, което не може да се предвиди. Що се отнася до втората авария и съмнението ни за посегателство над мрежата, затова беше уведомено МВР, както и ДАНС Бургас. На място бяха представители на МВР-Поморие, които са констатирали подобно нещо, и предполагам те от своя страна ще вземат мерки.

В следващите 24 часа оптимист ли сте за нормализиране на ситуацията?

Аз се надявам до 24 часа да бъде нормализирана схемата, но правя уговорката, че метеорологичните условия да ни помогнат поне малко. И в момента в село Приселци, Варненско, в полето вали дъжд, труден е достъпа, колите ни затъват.

От EVN България днес казаха, че ако до 48 часа не бъде възстановено захранването министерството трябва да се намеси. Какво се има предвид, държавата какво повече може и трябва да направи?

Тя може да въведе т.нар. ограничителен режим, който да е разписан по общини, по графици. Но аз се надявам до там да не стигне.

По закон кой трябва да осигури аварийно захранване на критични обекти. Чуха се опасения от кметове на населени места за подстанции, и пречиствателни по-скоро станции, които биха могли да предизвикат сериозни поражения без ток. Осигурявате ли Вие и кой трябва да осигури тези агрегати кризисно?

Това е нещо като агрегати е задължение на разпределителните дружества не толкова, колкото на консуматорите, които ползват тази електроенергия. Една болница и едно кметство са с различен статут и категория на захранване. Докато кметството е да кажем трета категория и то може да бъде ограничавано, то болницата би трябвало да е първа или втора категория. Това означава, че трябва да има захранване от два независими източника. Ако е нулева категория би трябвало да има и собствен агрегат, който да е обявен в лектроразпределителните дружества и да се включва при такива нужди. НЕК и ЕСО не могат да бъдат държани като отговорни за такова нещо, защото при нас такива агрегати не съществуват, с които можем ние да закупим и да подадем напрежение на авариралите участъци от енергийната мрежа.

Към кого трябва да насочат критиките си от мини „Черно море": и основателно ли е недоволството им? Цялата нощна смяна е останала под земята и миньорите и специалистите твърдят, че няколко часа забавяне е можело да бъде фатално. Те пишат в едно съобщение, че са първа категория потребители критикуват основно EVN ия. Дали към тях трябва да е насочено това недоволство?

Аз Ви казах, в късните часове на миналия ден, тогава се случи аварията, но в много кратко време я локализирахме и напрежение по целия Черноморски регион имаше до 22.45 ч. След като се получи посегателството по мрежата. За това не мога да кажа че НЕК и ЕСО имат вина. По отношение на колегите от EVN България не бих искал да коментирам.

Днес беше припомнено, че последната такава голяма авария е била преди три години - през 2007 г. Може ли в резултат на това, защото те са две последователни аварии, да се стигне до срив на електроенергийната система на страната или вече няма такава опасност.

Двете аварии не са идентични и са причинени от различни неща. А по отношение на това, което казахте, според мен не може да се получи срив в енергийната система на страната, тъй като едната авария е локализирана, очакваме в следващите часове да оправим и другата.

Всички днес първосигнално насочиха гнева си към ЕРП-тата. Причината обаче не е в тях. Те могат ли да предявят някакви претенции към Вас, от една страна, и пак да Ви върна към неустойките. Предвидени са вероятно в закона такива възможности, към Вас да бъдат отправени такива и от потърпевши лица, не само от ЕРП-тата.

Нещата по отношение на аварията с EVN България са много координирани. Не мога да отговоря на въпрос какви биха били неустойките. По отношение на това дали ще бъдат предявявани към нас, това има пълно право потребителя. Той би могъл да прецени дали ние по някакъв начин сме накърнили, нарушили, с действия, които са били извън нашето желание за отстраняване на авария, за локализиране, и за бързо действие, и да решат дали да подадат своите искове. Но това е тяхно право.