/ Снимка: БГНЕС, архив
Софийски градски съд (СГС) ще заседава на 9 май по делото срещу бившия военен министър Николай Ненчев. То е за ремонта на самолетите МиГ-29 в Полша.

Делото започна в края на февруари. По него има събрани 41 тома доказателства и пред съда се очаква да бъдат разпитани общо 23-ма свидетели. В списъка е и президентът и бивш командир на ВВС Румен Радев, който трябва да бъде призован на някое от следващите заседания.

Президентът не се яви на делото срещу Николай Ненчев на 12 април

Според прокуратурата за времето от 5 май до 9 септември 2015 година, като министър на отбраната Николай Ненчев не е изпълнил служебните си задължения и не е осигурил авиационната безопасност и летателната годност на самолети от изтребителната авиация на ВВС на страната ни.

Разследването е установило, че на 26 април 2015 г. между Министерство на отбраната и АО „РСК МИГ“ са били подписани два договора за удължаване на ресурса на 2 двигателя РД-33 с по 50 часа и ремонт на 2 двигателя РД - 33 и една кутия за самолетен агрегат - 2 /КСА -2/ за МиГ-29 на обща стойност 3 773 000 евро /7 388 666 лв./.

Парламентът реши МиГ-овете да се ремонтират в Полша

Вместо тези договори да бъдат изпълнени, Ненчев е казал на своя заместник Десислава Йосифова да ги пази в служебната си каса и да не предприема каквито и да било действия по изпълнението им. Същите указания той продължил да дава и през следващите няколко месеца на подчинените си в министерството.

Освен това, според прокуратурата от 7 ноември 2014 г. до 29 март 2016 г. той в нарушение на военния закон не е утвърдил проект за инвестиционен разход за ремонт на агрегати и доставка на резервни части за самолети МиГ-29 и не е осигурил авиационната безопасност и летателната годност на самолетите изтребителната авиация на ВВС.

Ненчев: Имам чувството, че ме обвинява руски, а не български прокурор

От това според прокуратурата, са настъпили значителни вредни последици за Българската армия - спаднал е нальотът на пилоти на 33 часа за година при установен в НАТО стандарт от 180 летателни часа за година или поне минимум 80 летателни часа за година.

Това е довело до опасност от допускане на тежки летателни инциденти поради разтренираност. Действията на Ненчев са довели до намаляване на броя на подготвения летателен състав и свръхнатоварване на летците, носещи бойно дежурство по Air Policing и невъзможност за осигуряване на подготовката на млади летци на МиГ -29. Поради това е било и невъзможно да се поддържа необходимият брой подготвени летци.
БГНЕС