Дейността на министъра на икономиката по упражняването на правата на държавата в търговските дружества с държавно участие в капитала не е достатъчно ефективна. Това е основният извод от извършения от Сметната палата одит на дейността на министъра на икономиката по упражняване правата на държавата в търговските дружества с държавно участие в капитала за периода от януари 2018 г. до края на 2019 г., съобщиха от Сметната палата.
Няма държавна стратегия как търговските дружества повишават растежа на икономиката и конкурентоспособността й.
Липсва ясна стратегия, която да обосновава участието на държавата в стопанската дейност чрез публичните предприятия с очертани мисия, визия, конкретни финансови и нефинансови цели, и определяне на ролята и отговорностите на държавните органи, в т.ч. на министъра на икономиката, за тяхното изпълнение. Поради това и планирането на дейността на министъра на икономиката по упражняване на правата на държавата в тези дружества не е достатъчно ефективно.
Не е ясно по какъв начин те допринасят за постигането на мисията и стратегическите цели на водената от Министерството на икономиката обществена политика за: повишаването на конкурентоспособността на икономиката, осигуряване на икономически растеж и ръст на износа, създаване и развитие на индустриална и иновационна инфраструктура, намаляване на административната тежест за бизнеса, подпомагане на малките и средни предприятия и други, посочват от Сметната палата.
Министърът не контролира 56 на сто от стойността на дълготрайните материални активи на търговските дружества. Според Сметната палата не е регламентирано как се взема решение за промяна на субекта, който да упражнява правата на собственост в едно търговско дружество. Няма критерии дали правата на собственост да се упражняват пряко от министъра или дружеството да стане дъщерно и тези права да се прехвърлят на съответното холдингово дружество чрез увеличаване на неговия капитал с непарична вноска. Това създава риск от прилагане на субективен и непоследователен подход без ясни мотиви за преструктуриране на търговско дружество (промяната на принципала, който да упражнява правата на собственост в тях), смятат от Сметната палата.
Към края на 2019 г. 56 на сто от стойността на дълготрайните материални активи на търговските дружества от системата на икономиката, са собственост на дъщерни дружества и министърът на икономиката няма преки правомощия за вземане на решения във връзка с тяхното разпореждане, посочват от Сметната палата. Друг важен аспект, който има финансово изражение за бюджета - дъщерните дружества не правят отчисления от печалбата/не разпределят дивидент в полза на държавата (т.е. в държавния бюджет), а отчисленията от тяхната печалба (в случай че има такива) се правят в полза на съответното холдингово дружество, чиято собственост са те.
Министърът контролира пряко дружества като "Плод - Зеленчук" ЕООД, гр. Габрово, но не и публични дружества като "Кинтекс" ЕАД и "Вазовски машиностроителни заводи" ЕАД.
По баланса на Министерството на икономиката към 31 декември 2019 г. са заведени дялове, акции и съучастия в размер на 2, 26 млрд. лв. Дружества с държавно участие в капитала, в които МИ притежава дял са 97, от тях 54 са действащи, 22 са в процедура по ликвидация, а 21 дружества са в процедура по несъстоятелност.
През одитирания период министърът на икономиката упражнява пряко правата на собственост на държавата в следните действащи търговски дружества с 50 и над 50 на сто държавно участие в капитала:
1 "Българска агенция за експортно застраховане" ЕАД 100%
2 "Национална компания индустриални зони" ЕАД 100%
3 "Държавна консолидационна компания" ЕАД 100%
4 "Българска банка за развитие" АД 99.99%
5 "София Тех Парк" АД 89.19%
6 "Плод - Зеленчук" ЕООД, гр. Габрово 100%
7 "Пазар за плодове, зеленчуци и цветя" АД, гр. Сливен 94.36%
8 "Еко Антрацит" ЕАД 100%
9 "Екоинженеринг - РМ" ЕООД 100%
10 "Матхим" ЕООД 100%
В рамките на одитирания период притежаваните от държавата акции и дялове в дружествата "Еко Антрацит" ЕАД, "Екоинженеринг - РМ" ЕООД, и "Матхим" ЕООД са внесени под формата на непарични вноски в капитала на ДКК ЕАД.
ДКК ЕАД и дъщерните й дружества не са обект на този одит, поради това че тя е включена самостоятелно за одит в Програмата за одитната дейност на Сметната палата за 2021 г., посочват от Сметната палата.
Оказва се, че министърът на икономиката упражнява правата на собственост на държавата в "Плод - Зеленчук" ЕООД, гр. Габрово - дружество, което e със собствен капитал на стойност 272 хил. лв., активи в общ размер на 285 хил. лв. и приходи от оперативна дейност от 146 хил. лева, изтъкват от палата.
В същото време търговски дружества, които са със значителни (в пъти по-големи) обороти, управлявани активи и собствен капитал, не са под прекия контрол на министъра, защото са със статут на дъщерни дружества, посочват от Сметната палата. Такъв пример са дъщерните на ДКК ЕАД дружества: "Вазовски машиностроителни заводи" ЕАД със собствен капитал от 290 млн. лв., управлявани активи за 474 млн. лв. и приходи от оперативна дейност над 254 млн. лв.; "Кинтекс" ЕАД със собствен капитал от 81 млн. лв., активи за над 157 млн. лв. и приходи от оперативна дейност 120 млн. лв.; други дружества от отбранителната индустрия като "Нити" ЕАД и "Авионамс" АД; "Еко Антрацит" ЕАД, "Монтажи" ЕАД.
Българската банка за развитие кредитира големи предприятия с половината от кредитния си портфейл в разрез със своята мисия, посочват от Сметната палата.
Банката за развитие и дъщерните й дружества не са контролирани ефективно и очакваните ползи за обществото от тях не са постигнати в достатъчна степен.
Сметната палата е дала 10 препоръки на министъра на икономиката, които трябва да бъдат изпълнени до 10 месеца.
Няма държавна стратегия как търговските дружества повишават растежа на икономиката и конкурентоспособността й.
Липсва ясна стратегия, която да обосновава участието на държавата в стопанската дейност чрез публичните предприятия с очертани мисия, визия, конкретни финансови и нефинансови цели, и определяне на ролята и отговорностите на държавните органи, в т.ч. на министъра на икономиката, за тяхното изпълнение. Поради това и планирането на дейността на министъра на икономиката по упражняване на правата на държавата в тези дружества не е достатъчно ефективно.
Не е ясно по какъв начин те допринасят за постигането на мисията и стратегическите цели на водената от Министерството на икономиката обществена политика за: повишаването на конкурентоспособността на икономиката, осигуряване на икономически растеж и ръст на износа, създаване и развитие на индустриална и иновационна инфраструктура, намаляване на административната тежест за бизнеса, подпомагане на малките и средни предприятия и други, посочват от Сметната палата.
Министърът не контролира 56 на сто от стойността на дълготрайните материални активи на търговските дружества. Според Сметната палата не е регламентирано как се взема решение за промяна на субекта, който да упражнява правата на собственост в едно търговско дружество. Няма критерии дали правата на собственост да се упражняват пряко от министъра или дружеството да стане дъщерно и тези права да се прехвърлят на съответното холдингово дружество чрез увеличаване на неговия капитал с непарична вноска. Това създава риск от прилагане на субективен и непоследователен подход без ясни мотиви за преструктуриране на търговско дружество (промяната на принципала, който да упражнява правата на собственост в тях), смятат от Сметната палата.
Към края на 2019 г. 56 на сто от стойността на дълготрайните материални активи на търговските дружества от системата на икономиката, са собственост на дъщерни дружества и министърът на икономиката няма преки правомощия за вземане на решения във връзка с тяхното разпореждане, посочват от Сметната палата. Друг важен аспект, който има финансово изражение за бюджета - дъщерните дружества не правят отчисления от печалбата/не разпределят дивидент в полза на държавата (т.е. в държавния бюджет), а отчисленията от тяхната печалба (в случай че има такива) се правят в полза на съответното холдингово дружество, чиято собственост са те.
Министърът контролира пряко дружества като "Плод - Зеленчук" ЕООД, гр. Габрово, но не и публични дружества като "Кинтекс" ЕАД и "Вазовски машиностроителни заводи" ЕАД.
По баланса на Министерството на икономиката към 31 декември 2019 г. са заведени дялове, акции и съучастия в размер на 2, 26 млрд. лв. Дружества с държавно участие в капитала, в които МИ притежава дял са 97, от тях 54 са действащи, 22 са в процедура по ликвидация, а 21 дружества са в процедура по несъстоятелност.
През одитирания период министърът на икономиката упражнява пряко правата на собственост на държавата в следните действащи търговски дружества с 50 и над 50 на сто държавно участие в капитала:
1 "Българска агенция за експортно застраховане" ЕАД 100%
2 "Национална компания индустриални зони" ЕАД 100%
3 "Държавна консолидационна компания" ЕАД 100%
4 "Българска банка за развитие" АД 99.99%
5 "София Тех Парк" АД 89.19%
6 "Плод - Зеленчук" ЕООД, гр. Габрово 100%
7 "Пазар за плодове, зеленчуци и цветя" АД, гр. Сливен 94.36%
8 "Еко Антрацит" ЕАД 100%
9 "Екоинженеринг - РМ" ЕООД 100%
10 "Матхим" ЕООД 100%
В рамките на одитирания период притежаваните от държавата акции и дялове в дружествата "Еко Антрацит" ЕАД, "Екоинженеринг - РМ" ЕООД, и "Матхим" ЕООД са внесени под формата на непарични вноски в капитала на ДКК ЕАД.
ДКК ЕАД и дъщерните й дружества не са обект на този одит, поради това че тя е включена самостоятелно за одит в Програмата за одитната дейност на Сметната палата за 2021 г., посочват от Сметната палата.
Оказва се, че министърът на икономиката упражнява правата на собственост на държавата в "Плод - Зеленчук" ЕООД, гр. Габрово - дружество, което e със собствен капитал на стойност 272 хил. лв., активи в общ размер на 285 хил. лв. и приходи от оперативна дейност от 146 хил. лева, изтъкват от палата.
В същото време търговски дружества, които са със значителни (в пъти по-големи) обороти, управлявани активи и собствен капитал, не са под прекия контрол на министъра, защото са със статут на дъщерни дружества, посочват от Сметната палата. Такъв пример са дъщерните на ДКК ЕАД дружества: "Вазовски машиностроителни заводи" ЕАД със собствен капитал от 290 млн. лв., управлявани активи за 474 млн. лв. и приходи от оперативна дейност над 254 млн. лв.; "Кинтекс" ЕАД със собствен капитал от 81 млн. лв., активи за над 157 млн. лв. и приходи от оперативна дейност 120 млн. лв.; други дружества от отбранителната индустрия като "Нити" ЕАД и "Авионамс" АД; "Еко Антрацит" ЕАД, "Монтажи" ЕАД.
Българската банка за развитие кредитира големи предприятия с половината от кредитния си портфейл в разрез със своята мисия, посочват от Сметната палата.
Банката за развитие и дъщерните й дружества не са контролирани ефективно и очакваните ползи за обществото от тях не са постигнати в достатъчна степен.
Сметната палата е дала 10 препоръки на министъра на икономиката, които трябва да бъдат изпълнени до 10 месеца.