Директорът на "Морска администрация" капитан Живко Петров даде брифинг пред медиите за акцията по изтеглянето на заседналия край Камен бряг кораб „Vera Su“.
"Корабът е много здраво заседнал върху скалите, ние направихме опит да го дръпнем, за съжаление, неуспешен", каза Петров и допълни, че имат готовност да евакуират частично или цялостно екипажа със спасителна лодка.
"Никой от нас не познава така добре кораба, както тях, и затова са ни нужни”, посочи той.
Заради опасност от 2-метрови вълни: Укрепват кораба „Vera Su“ с котви
"Нямаме технически средства да извършим това облекчаване - кранът е много голям, вятърът го духа и го сваля върху скалите. Кранът е 22 м, всъщност няма какво да го задържи. Успяхме снощи малко да разтоварим, но този кран не е за пристанищно разтоварване. Някакъв товар свалихме с другата баржа - така или иначе трябва да намерим някакви други баржи, с които да продължим олекотяването на кораба", обясни Петров.
Директорът на "Морска администрация" е категоричен, че трябва да се търси друг кран за разтоварване.
"Аз не знаех, че ще изтече тор, кранът беше нает с грайфер да разтоварва, защото това е, което имаме. Видях за какво става въпрос и въпреки всичко решихме тези два часа, с които разполагаме, да свалим част от товара с цел евентуално днес да пробваме да дръпнем кораба, но разчетите сочат, че може би над 600 кубика ще трябва да се свалят", допълни той.
БСП: Действията на правителството относно заседналия кораб са заплаха за екологична катастрофа
По разчети най-малко още 400-500 тона трябва да се разтоварят, към момента, но при това време, няма от кого. Много е тясно за кран и платформа, не може и багер да се сложи директно върху платформа, защото трябва да се заварява, каза Петров.
"Така или иначе е ясно, че без допълнително облекчаване няма да стане работата. До два дни трябва или да намерим платформа с багер или с друга машина", допълни той.
Капитан Живко Петров потвърди думите на министъра на транспорта, че няма законова процедура, според която да се действа при такива ситуации.
"Погледнете и вижте има ли въобще в Закона за бедствия и аварии нещо за море - няма. Законът свършва до сушата. Това е истината и е хубаво да се помисли по този въпрос", подчерта Петров.
Спряха разтоварването на кораба „Vera Su“ заради замърсяване, започна изтеглянето му
По-рано през деня транспортният министър даде повече информация за кораба. Той обясни, че предстои да бъде укрепен с котви по 4 тона, за да не бъде разбит в скалите, защото се очакват вълни по 2 метра.
"Виждам престъпна безотговорност години назад във времето. В закона ясно е записано, че държавата трябва да има готовност и процедура при такива ситуации, както и техника. Оказва се, че нищо такова не е свършено. Налага се ние да направим за 3-4 дни нещо, което години наред не е свършено", заяви транспортният министър Христо Алексиев.
Според Алексиев той е използвал свои лични контакти, за да ангажира най-добрата фирма в света, която се занимава със спасяване на кораби, да се заеме със случая и да направи план за действие.
Министърът посочи още, че ще "провери кой не си е свършил работата и кой е спал" и ще бъде безкомпромисен, но пак подчерта, че назад във времето работата не е свършена.
"Корабът е много здраво заседнал върху скалите, ние направихме опит да го дръпнем, за съжаление, неуспешен", каза Петров и допълни, че имат готовност да евакуират частично или цялостно екипажа със спасителна лодка.
"Никой от нас не познава така добре кораба, както тях, и затова са ни нужни”, посочи той.
Заради опасност от 2-метрови вълни: Укрепват кораба „Vera Su“ с котви
"Нямаме технически средства да извършим това облекчаване - кранът е много голям, вятърът го духа и го сваля върху скалите. Кранът е 22 м, всъщност няма какво да го задържи. Успяхме снощи малко да разтоварим, но този кран не е за пристанищно разтоварване. Някакъв товар свалихме с другата баржа - така или иначе трябва да намерим някакви други баржи, с които да продължим олекотяването на кораба", обясни Петров.
Директорът на "Морска администрация" е категоричен, че трябва да се търси друг кран за разтоварване.
"Аз не знаех, че ще изтече тор, кранът беше нает с грайфер да разтоварва, защото това е, което имаме. Видях за какво става въпрос и въпреки всичко решихме тези два часа, с които разполагаме, да свалим част от товара с цел евентуално днес да пробваме да дръпнем кораба, но разчетите сочат, че може би над 600 кубика ще трябва да се свалят", допълни той.
БТА
БСП: Действията на правителството относно заседналия кораб са заплаха за екологична катастрофа
По разчети най-малко още 400-500 тона трябва да се разтоварят, към момента, но при това време, няма от кого. Много е тясно за кран и платформа, не може и багер да се сложи директно върху платформа, защото трябва да се заварява, каза Петров.
"Така или иначе е ясно, че без допълнително облекчаване няма да стане работата. До два дни трябва или да намерим платформа с багер или с друга машина", допълни той.
Капитан Живко Петров потвърди думите на министъра на транспорта, че няма законова процедура, според която да се действа при такива ситуации.
"Погледнете и вижте има ли въобще в Закона за бедствия и аварии нещо за море - няма. Законът свършва до сушата. Това е истината и е хубаво да се помисли по този въпрос", подчерта Петров.
БТА
По-рано през деня транспортният министър даде повече информация за кораба. Той обясни, че предстои да бъде укрепен с котви по 4 тона, за да не бъде разбит в скалите, защото се очакват вълни по 2 метра.
"Виждам престъпна безотговорност години назад във времето. В закона ясно е записано, че държавата трябва да има готовност и процедура при такива ситуации, както и техника. Оказва се, че нищо такова не е свършено. Налага се ние да направим за 3-4 дни нещо, което години наред не е свършено", заяви транспортният министър Христо Алексиев.
Според Алексиев той е използвал свои лични контакти, за да ангажира най-добрата фирма в света, която се занимава със спасяване на кораби, да се заеме със случая и да направи план за действие.
Министърът посочи още, че ще "провери кой не си е свършил работата и кой е спал" и ще бъде безкомпромисен, но пак подчерта, че назад във времето работата не е свършена.
БТА