"Ще търсим друг кран за разтоварване на кораба", посочи капитан Живко Петров
Директорът на "Морска администрация" капитан Живко Петров даде брифинг пред медиите за акцията по изтеглянето на заседналия край Камен бряг кораб „Vera Su“.

"Корабът е много здраво заседнал върху скалите, ние направихме опит да го дръпнем, за съжаление, неуспешен", каза Петров и допълни, че имат готовност да евакуират частично или цялостно екипажа със спасителна лодка.

"Никой от нас не познава така добре кораба, както тях, и затова са ни нужни”, посочи той.

Заради опасност от 2-метрови вълни: Укрепват кораба „Vera Su“ с котви

"Нямаме технически средства да извършим това облекчаване - кранът е много голям, вятърът го духа и го сваля върху скалите. Кранът е 22 м, всъщност няма какво да го задържи. Успяхме снощи малко да разтоварим, но този кран не е за пристанищно разтоварване. Някакъв товар свалихме с другата баржа - така или иначе трябва да намерим някакви други баржи, с които да продължим олекотяването на кораба", обясни Петров.

Директорът на "Морска администрация" е категоричен, че трябва да се търси друг кран за разтоварване.

"Аз не знаех, че ще изтече тор, кранът беше нает с грайфер да разтоварва, защото това е, което имаме. Видях за какво става въпрос и въпреки всичко решихме тези два часа, с които разполагаме, да свалим част от товара с цел евентуално днес да пробваме да дръпнем кораба, но разчетите сочат, че може би над 600 кубика ще трябва да се свалят", допълни той.

Камен бряг кораб нови
БТА


БСП: Действията на правителството относно заседналия кораб са заплаха за екологична катастрофа

По разчети най-малко още 400-500 тона трябва да се разтоварят, към момента, но при това време, няма от кого. Много е тясно за кран и платформа, не може и багер да се сложи директно върху платформа, защото трябва да се заварява, каза Петров.

"Така или иначе е ясно, че без допълнително облекчаване няма да стане работата. До два дни трябва или да намерим платформа с багер или с друга машина", допълни той.

Капитан Живко Петров потвърди думите на министъра на транспорта, че няма законова процедура, според която да се действа при такива ситуации. 

"Погледнете и вижте има ли въобще в Закона за бедствия и аварии нещо за море - няма. Законът свършва до сушата. Това е истината и е хубаво да се помисли по този въпрос", подчерта Петров.

Камен бряг кораб нови
БТА

Спряха разтоварването на кораба „Vera Su“ заради замърсяване, започна изтеглянето му

По-рано през деня транспортният министър даде повече информация за кораба. Той обясни, че предстои да бъде укрепен с котви по 4 тона, за да не бъде разбит в скалите, защото се очакват вълни по 2 метра.

"Виждам престъпна безотговорност години назад във времето. В закона ясно е записано, че държавата трябва да има готовност и процедура при такива ситуации, както и техника. Оказва се, че нищо такова не е свършено. Налага се ние да направим за 3-4 дни нещо, което години наред не е свършено", заяви транспортният министър Христо Алексиев.

Според Алексиев той е използвал свои лични контакти, за да ангажира най-добрата фирма в света, която се занимава със спасяване на кораби, да се заеме със случая и да направи план за действие.

Министърът посочи още, че ще "провери кой не си е свършил работата и кой е спал" и ще бъде безкомпромисен, но пак подчерта, че назад във времето работата не е свършена.

Камен бряг кораб нови
БТА