Предизборна прозрачност в реално време ще търсят политици и анализатори
Предизборна прозрачност в реално време ще търсят политици и анализатори / снимка: БГНЕС

Критично ниско е равнището на общественото възприятие за прозрачността при финансиране на предизборната кампания по време на последните местни избори в България. Това показва социологическо изследване на Асоциация "Прозрачност без граници". Над 80 процента от българите смятат, че избраните кметове и общински съветници остават финансово зависими от своите спонсори, а почти половината от запитаните определят като най-сериозен проблем купуването на гласове.

Според мониторинга на асоциация "Прозрачност без граници", който проследява отчетността и публичността на разходите, направени от политическите партии в 6 града по време на местния вот през 2007-ма, няма партия, която да е представила прозрачен отчет за изразходваните средства, а само един от кандидат-кметовете във Видин е дал пълен достъп до цялата си финансова документация.

Голяма част от партиите смесват режимите на отчет на годишната финансова дейност и на дейността си по време на предизборна кампания, обясни Катя Христова, директор в асоциацията. Според нея трябва да се въведат санкции за непредставилите отчет партии, които на местните избори през 2007-ма година са били над 56 процента, както и да се даде законно право на дадена институция за съпоставка на данните в реално време.

Политологът Огнян Минчев коментира представените данни като доказателство за лавинообразно нарастване на купуването на гласове и засилване на елементите на олигархично управление у нас.