/ БГНЕС
От 1 юли тази година Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) започва да отговаря за отпускане, отчитане, контрол, заплащане и ремонт на помощни средства за хора с увреждания.

Това каза управителят на НЗОК проф. Петко Салчев по време на изслушването му в Народното събрание.

Средствата за заплащането на помощните средства ще се осигуряват чрез трансфер от Министерството на здравеопазването. Проф. Салчев припомни, че НЗОК започна процедура по договаряне на стойността на помощните средства. 

Възложена е заявка и в момента „Информационно обслужване“ АД работи по нея за създаване на програмен продукт за електронно предписване, отпускане, заплащане и ремонт на помощните средства. Предстои тестване от 1 май на програмния продукт, като се очаква през целия юни да се извърши тестване и с търговците на помощни средства, а от 1 юли да се въведе в експлоатация. 

Към издаден протокол от ЛКК /ТЕЛК за предписване на помощно средство ще има попълнено от пациента заявление за съгласие за предписаните помощни средства и необходимостта от предоставянето им. Чрез автоматичен електронен интерфейс ЛКК /ТЕЛК ще изпращат към информационната система на НЗОК данни за издадените протоколи и заявленията към тях. Информацията за издадените протоколи и заявленията за отпускане на помощни средства до 1000 лв. веднага ще става видима за районната здравноосигурителна каса (РЗОК ), а за помощни средства на стойност над 1000 лв. информацията ще е видима само в НЗОК. В случаите на заявяване на ремонтни дейности на помощните средства заявлението ще се подава от лицето или от упълномощен от него на място - в районната здравносигурителна каса, или по електронен път.

НЗОК и РЗОК ще разглеждат електронните протоколи в обособен модул, чрез който ще се генерират електронни одобрения и решенията на комисиите. Всяка заповед ще получава регистрационен номер и дата на издаване. В заповедта са включени помощните средства и техните номера, които са генерирани от системата, съгласно изготвените номенклатури. Издадената и подписана заповед е видима за всички търговци на дребно на територията на страната, сключили договор с Касата. Всяко лице трябва да се идентифицира пред търговеца чрез посочване на ЕГН и номера на одобрението. По зададени критерии търговецът ще отбелязва в системата отпуснатото помощно средство, а лицата ще могат да го получат от всеки търговец, сключил договор с НЗОК. След изтичане на календарен месец системата извършва контрол и одобрение за заплащане. НЗОК плаща заявените средства от търговеца съгласно постъпилите в счетоводната система финансови документи.

В момента са подготвени промени в различни наредби, които трябва да бъдат готови до 24 март и се планира да бъдат приети до края на април. Планира се процедурата по договаряне на стойностите на помощните средства да приключи в средата на май и на 30 юни да приключат всички срокове, за да може от 1 юли НЗОК да администрира този процес.