/ АПИ

Министерския съвет прие Правилник за състава, финансирането, функциите, задачите и реда за осъществяване на дейността на Държавно-обществената консултативна комисия по проблемите на безопасността на движението по пътищата.

Документът е изготвен в изпълнение на разпоредбите на Закона за движението по пътищата и има за цел да оптимизира дейността на Комисията и да повиши ефективността й като консултативен орган към Министерския съвет.

С приемането на правилника се осигурява:

enlightenedЯсна регламентация на състава, функциите и процедурите на работа на Комисията, с оглед подобряване на нейната организационна структура;

enlightenedОптимизиране на процедурите, гарантиращо ефективност, ясно разпределение на правомощията и задълженията на заинтересованите институции, както и засилен етичен ангажимент за защита на обществения интерес;

enlightened Повишена координация при провеждането на националната политика по пътна безопасност чрез утвърждаване на устойчив механизъм за диалог, партньорство и дългосрочна стратегическа визия;

enlightenedПодобрено планиране и мониторинг на мерките за безопасност с фокус върху намаляването на пътнотранспортния травматизъм.

Правилникът ще допринесе за повишаване на експертния и координационен капацитет на Комисията, която подпомага Министерския съвет при формирането на политики и вземането на решения в областта на пътната безопасност.

Сред основните задачи на Комисията са изготвянето на становища по проекти на нормативни актове, свързани с движението по пътищата, оценка на предприетите мерки от компетентните органи, както и предложения за планиране на необходимите бюджетни разходи за гарантиране на безопасността на пътя.

Правителството прие пакет от законодателни промени за ускоряване на наказателните производства и производствата, свързани с пътния травматизъм.

Предложенията за промени в Наказателно-процесуалния кодекс предвиждат разпитът на вещите лица да може да се извършва и чрез видеоконференция или телефонна конференция, когато експертите са възпрепятствани да се явят пред съда по уважителни причини или когато те поискат това от съда. За производства, по които експертизата е възложена на няколко вещи лица, изрично се предвижда разпитът на всеки от тях да може да се извърши чрез видеоконференция или телефонна конференция. Целта на разширяването на хипотезите, в които разпитът на вещите лица може да се извършват дистанционно, е да се ограничат случаите на отлагане на дела заради отсъствие на вещи лица.

Повишават се и изискванията към експертите в областта на съдебните автотехнически експертизи, като се въвежда изпит за признаване на правоспособността им, както и ежегодно повишаване на професионалната им квалификация.

Изключение от тези правила ще важат само за заемащите академична длъжност „доцент“ или „професор“ във висши училища, научни организации или Българската академия на науките.

Нормативните промени предвиждат още списъци на вещи лица да се актуализират и допълват два пъти годишно от комисиите за утвърждаване на списъците на вещите лица, които ще заседават също два пъти годишно.

"Одобрени бяха законодателни промени в наказателно-процесуалния кодекс и Закона за съдебната власт, като част от мерките за ускоряване на досъдебните производства по ПТП. Ангажимент, който поехме преди няколко месеца към близките на загиналите при ПТП вече е факт", обясни по-рано правосъдният министър Георги Георгиев.

Той каза и какви промени се въвеждат, като припомни, че основната причина за това да се бавят делата е липсата на достатъчно вещи лица и голямото натоварване на тези, които работят. "За да решим този казус предвиждаме разширяване на хипотезите, при които съдът може да допусне изслушване на вещи лица по дела за катастрофи, така че едно и също вещо лице да бъде разпитано чрез видео-конферентна връзка и докато е в кабинета си в София - да може да участва в няколко съдебни заседания - в Бургас, Габрово, Ловеч", обясни той. Правосъдният министър посочи, че в момента това е невъзможно, като изрази надежда, че с модерните технологии ще се облекчи работата на съда.

"Тези дела са експертни дела, за да бъдат решени качествено и справедливо от съдията, са необходими експертизи, заключения, които се изготвят предварително от вещите лица - 40-50 страници, те имат ключово значение за решаване на делото", каза той и допълни, че когато на няколко пъти се отложи, това води до поне 2-3 години забавяне за разглеждане на делото.

Промени в Закона за съдебната власт предвиждат и въвеждане на изпит на вещите лица по автотехнически експертизи, които са ключови за разследванията на ПТП. Така, както юристите, когато завършат образованието си, се явяват на изпит в Министерство на правосъдието, на същия изпит ще се явяват и вещите лица, за да имат право изобщо да работят като такива, каза още Георгиев.

Нови правила за вещите лица по автотехнически експертизи: Изпити, контрол и видеовръзка за бързи присъди

Георгиев каза още, че ще се въведе задължително обучение за вещите лица, ежегодно, така че те да повишават своята квалификация. финансирано ще бъде от държавата. Предвижда се и възможност за млади специалисти, завършили по съответната специалност автотехническа експертиза или сродни такива, да бъдат вписани в списъците на вещите лица.

Той каза още, че част от мерките за затягане на контрола, освен изпита, е да бъдат отнемани правата на вещите лица, в конкретен случай на нарушения. Това предстои да влезе в парламента, като част от общия пакет мери, които се гледат, включително и на транспорна комисия.