Броят на регистрираните нови автомобили в страните от Европейския съюз през януари е намалял до 831 201 коли, което представлява спад с 2,6 на сто спрямо същия месец на 2024 г. Това сочат най-новите данни на Европейската асоциация на автомобилостроителите (ACEA), публикувани днес на нейната интернет страница.
Повишаването на броя на регистрираните нови електрически автомобили, задвижвани изцяло от батерии (BEV), както и на хибридни електрически автомобили на редица водещи автомобилни пазари в ЕС, не е компенсирало спада при продажбите на коли с бензинови и дизелови двигатели, посочва Ройтерс.
Продажби на нови автомобили на водещите пазари в ЕС
Сред водещите автомобилни пазари в Евросъюза най-значителен спад на годишна база на новорегистрираните автомобили, с 6,2 на сто, е отчетен във Франция през миналия месец.
В Италия са регистрирани с 5,8 на сто по-малко нови коли в сравнение с януари 2024 година.
Най-големият пазар на нови автомобили в Европа, този в Германия, също бележи спад през януари 2025 г. - с 2,8 на сто на годишна база.
За пореден месец в Испания е отчетен ръст на броя на регистрираните нови автомобили. През миналия месец той е с 5,3 на сто спрямо януари 2024 г.
Пазарът на нови автомобили в България
България бележи значителен спад на броя на новорегистрираните автомобили през януари 2025 година. Те са с 30,1 на сто по-малко на годишна база, спрямо януари 2024 г., сочат данните на организацията.
Страната ни е на предпоследно място сред държавите от ЕС по този показател. След нас се нарежда само Естония, с годишен спад от 66,3 на сто.
На другия полюс е Литва. Тя е с най-голям годишен ръст (33 на сто) на регистрираните нови автомобили през януари 2025 г. сред държавите от Евросъюза.
През миналия месец в България са регистрирани 2780 нови автомобила спрямо 3977 нови коли през януари 2024 година.
Делът на новите автомобили с бензинови двигатели е най-висок спрямо всички новорегистрирани коли у нас през първия месец на тази година - 80,1 на сто.
Делът на новите коли с дизелови двигатели в България е 10,6 на сто. Следват новите електрическите автомобили, задвижвани изцяло от батерии (BEV), чиито дял е 5,1 на сто. По-малък е делът на новорегистрираните хибридни електрически автомобили (HEV) - 2,8 на сто, както и на плъгин хибридните коли (1,4 на сто).
Повече нови електромобили
През януари е отчетен годишен ръст от 34 на сто в ЕС на регистрираните нови електрически автомобили, задвижвани изцяло от батерии (BEV).
Делът им нараства до 15 на сто от всички нови автомобили спрямо 10,9 на сто през януари 2024 година.
Това до голяма се дължи на пазара в Германия, който през януари бележи скок от 53,5 на сто на новите електрически автомобили, задвижвани изцяло от батерии, спрямо същия месец на 2024 година. Във Франция е отчетен лек годишен спад от 0,5 на сто.
ЕС представя план
Европейската комисия ще представи план за развитие на автомобилния сектор в Евросъюза на 5 март, посочва Ройтерс. Той се подготвя на фона на разговорите, които бяха проведен с представители на бранша, отбелязва агенцията.
Европейските автомобилни производители са изправени пред нелоялна конкуренция от страна на китайските си конкуренти, пред подготвяно въвеждане на по-високи мита върху вноса на автомобили от ЕС в САЩ и пред по-строги екологични изисквания от страна на Евросъюза, които ги принуждават да се ориентират към производството на електромобили.
Редица компании повишиха цените на новите коли с бензинови и дизелови двигатели, за да стимулират продажбите на електрически автомобили. Производителите обаче се опасяват, че много клиентите просто ще се откажат от покупката на нова кола, посочва Ройтерс.
Всеки момент е важен! Последвайте ни в Google News Showcase и Instagram, за да сте в крак с темите на деня