ГД „Гражданска въздухоплавателна администрация“ започна проверка на случая
Свалиха майка от самолет и я разделиха с детето ѝ. Жената имала редовен билет, но се оказало, че няма място за нея.

Полетът бил от София до Айндховен. Наземният персонал обяснил на Йорданка Русева, че продадените билети са повече от местата в него и тя трябва да остане. Самолетът излетял без нея, а на борда останали съпругът и 3-годишната ѝ дъщеря. По думите на жената, не ѝ било предложено нито обезщетение, нито билет за друг полет, каквото е правилото, а само опцията да не пътува никой от тях.

Над 120 българи, сред които и деца, бяха блокирани 15 часа на летището в Бари


Билетите били купени в края на май. Ден преди полета, при чекирането, се оказало, че младата майка няма конкретно място. Пишело, че бордна карта ще ѝ бъде издадена на гейта. 12 души са останали без бордова карта непосредствено преди полета. Шестима от тях получили такава на хартия, но Йорданка нямала този късмет, предава NOVA.

Потърсени за коментар защо нискотарифната компания "Райънеър" продава повече билети, отколкото места има на самолета, и на какъв принцип подбират пътниците, които да свалят, но опитите за свързване с тях обаче са безуспешни. Йорданка Русева е успяла да се събере със семейството си, но след като си купила още един билет за друг полет на следващия ден.

ГД „Гражданска въздухоплавателна администрация“ започна проверка на случая.

Заради овърбукинг (overbooking) на конкретния полет, е взето решение на борда да бъдат качени бащата и детето, а майката е пренасочена за полет чак на следващия ден. Съгласно европейското законодателство на пътника се полага парично обезщетение, което се определя в зависимост от разстоянието на полета и в конкретния случай е в размер на 400 евро.

ГД ГВА се самосезира и вече е влязла в контакт с авиокомпанията за изясняване на причините, довели до ситуацията. Надзорният орган е призовал превозвача при ситуации на овърбукинг да бъде създавана необходимата организация, така че да не се допускат подобни случаи на разделяне на семейства. От ГВА са подчертали, че в тези ситуации при подбора на пътниците водещ трябва да бъде човешкият подход, пред административните процедури и правила.

Съгласно чл. 4 от Регламент 261/2004 при овърбукинг въздушният превозвач първо трябва да попита всички пътници дали има желаещи доброволно да се откажат от своите резервации, като те получават предвидените в чл. 9 компенсации. При липса на желаещи пътници, които доброволно да се откажат от пътуването, ангажимент на оператора за наземно обслужване на авиокомпанията е да определи кого да допусне на борда, като децата и лицата с ограничена подвижност са с предимство.
NOVA