150 от автобусите, с които се провеждат периодичните обучения на шофьорите с категория C, D и E, не отговарят на изискванията, съобщи в Следобедния блок на Дарик Йонко Иванов, председател на Съюза по авто-мото подготовка.
От 2008 г. професионалните водачи, които искат да превозват пътници и товари, подлежат на периодично обучение за усъвършенстване на познанията им на всеки 5 години. По думите на Йонко Иванов, 150 от автобусите, на които се извършват тези обучения, не са оборудвани с двойни педали. Един такъв курс е с продължителност от около 40 часа и струва между 80 и 150 лева. Според Иванов курсовете се провеждат фиктивно и никой не контролира качеството на обучение.
Според Йонко Иванов няма институция, която да следи за качеството на провежданите курсове за професионалните водачи, които превозват пътници и товари: "Тези автобуси не се знае къде са, те са фантоми. Някой е прокарал този лобистки интерес и някой му е подписал да прави такова обучение, а не се знае дали хората, преминали това обучение, са били действително в държавата по това време. Те са командировани в Гърция, Турция, но им се изписва това удостоверение. От тези 40 часа, те 20 часа да посещават авто-училищата, пак ще им остане нещо в главата".
Според него трагедията на автомагистрала "Тракия", при която в автобусна катастрофа загинаха 8 души, не е изключение, а началото на лоша практика, защото "с изграждане на магистралите и на бързите пътища, ще проличи, че нашите шофьори не са подготвени да управляват автомобилите по такива пътища.
От общо 500 000 шофьори в България, които притежават категория C, D и E, едва 10 000 са преминали това обучение, каза още Иванов. От Съюза по авто-мото подготовка настояват да се въведе видео наблюдение по време на курсовете и изпита за получаване на карта за квалификация на тези водачи.