Не е ясно колко тира чакат на границата с Турция, но са се събрали много и проблемът е най-вече при тези, които са в междината на двете граници - това заяви в предаването „Седмицата" по Дарик министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Данаил Папазов. Турската страна е спряла пропускането през границата на български товарни автомобили. По думите на министър Папазов тук не става въпрос за търговска война, защото бизнесът защитава интересите си. Ние искаме правила от турската страна и правилата да не се променят постоянно, заяви той.
Тъй като не се признават от 30 януари нашите двустранни разрешителни от турската страна, те еднократно прекратиха действията на тези разрешителни и ние реципрочно въведохме тази забрана. В рамките на тази седмица обаче трябва да се реши този въпрос, обеща министърът.
Цялото интервю с министър Данаил Папазов може да чуете на Radio.DarikNews.bg
Проблемът с двустранните разрешителни между България и Турция
Относно това какво представляват тези разрешителни, министърът обясни, че те са транзитни, с които турски превозвачи могат да преминават през територията на България, а български - през територията на Турция.
„Това е за всеки курс. Освен това имаме и т.нар. разрешителни за трета страна, които са за товар, който не е нито с произход България, нито с произход Турция, а трета страна. Тук е главният въпрос, за който ние искаме равнопоставеност - България дава 250 000 разрешителни, според протокола между България и Турция от 2012 г, а за същите разрешителни ние получаваме 10 000, не защото има неравнопоставеност, а защото двете страни се нуждаят горе-долу от толкова разрешителни. През последните години Турция ползва около 125 000 транзитни през държавата, а последната година - 128 000 разрешителни, а България използва в рамките между 5000 - 7000", обясни Папазов.
Министър Папазов изрази надежда този проблем да бъде решен категорично, за да се знае какви са изискванията на турската страна и да има ясни правила.
„Споразумението между България и Турция е от 2012 г. и ако няма изрично искане от една от двете страни, то продължава да действа. Ние обаче от юни, миналата година, неколкократно поискахме преразглеждане на квотите и не сме срещали до момента разбиране. За тази година обаче предоставихме достатъчно разрешителни, така че турската страна да не изпитва никакви проблеми за транзитиране през България. Ние сме предоставили 15 000 разрешителни и веднъж преди Нова година - 5000, и дадохме на 20 януари допълнително 10 000. Ние считаме, че този протокол не действа и мислим, че тази седмица, особено след срещата с посланика на Турция, трябва да разрешим този въпрос и той трябва да бъде трайно разрешен", каза министър Папазов.
Зимна обстановка, пътища и транспорт
Относно тежките зимни условия и проблемите по пътищата в следствие на това, министърът заяви, че е направено всичко възможно.
„При време, каквото беше миналият понеделник, в нито една страна в света, съвсем отговорно го казвам, не може бързо и качествено да се почисти, защото първо, вятърът беше много силен. След като премине машината, която чисти, след 10 минути отново се натрупва", заяви Папазов.
Когато духа силен вятър, е безсмислено да се почиства. Трябва да се изчака да спре вятърът, за да се започне нормалното почистване на снега и от пътищата, и от ЖП трасетата. Хората трябва и да се информират, да се интересуват, защото не можем да кажем на всеки един по отделно, каза министърът, като опровержение на всички критики за забавено почистване и тежка пътна обстановка.
За кражбата на железопътна инфраструктура
По думите на министъра е абсолютно задължително в новия Наказателен кодекс да се прецизира какво е железопътна инфраструктура и тя да бъде преписана от Закона за железопътния транспорт.
„Нека да се прецизира абсолютно точно, защото при железен път винаги има интерпретации на един добър адвокат. Искаме същият текст от Закона да влезе и в Наказателния кодекс, за да не се пише железен път и състав", заяви Данаил Папазов.
Трябва да се търси решение на въпроса с малцинствата. Тези хора трябва да се обучават в някаква професия, за да намерят поприще за реализацията. Такова решение на проблема с кражбите на железопътна инфраструктура вижда транспортният министър Данаил Папазов. Той коментира, че задържаните за такива кражби са почти изцяло от малцинствата. Полицията не може да охранява 7000 километра железопътни трасета, така много малка част от кражбите се разкриват, обясни министърът. Видеонаблюдението е една от възможните мерки, но инвестицията за него е огромна, а има отдалечени райони, където и това не е приложимо, посочи Папазов.
Референдум и електронно гласуване
За вота на недоверие, който ГЕРБ мислят да внесат за несправяне на правителството с националната сигурност, министър Папазов бе абсолютно убеден, че този вот за министъра на вътрешните работи ще е много лесен, защото, според него, Цветлин Йовчев се справя добре. "Действията, които господин Йовчев предприема, са много адекватни", заяви транспортният министър.
За електронното правителство Папазов каза, че е много трудно да се намерят добри специалисти. Според него много малко остава, за да се въведе електронното правителство. Непрекъснатата реорганизация на администрацията и непрекъснатите новости в технологии забавят процеса.
Папазов заяви още, че подкрепя електронното гласуване, но "за да стигнем дотам, доста неща трябва да направим".
Министър Папазов заяви, че очаква до края на годината клиентите на БДЖ да могат да купуват билет през интернет за всички направления. В момента това е възможно само по 12 от тях.
Министърът си е поставил за цел през тази година дългът на компанията към кредиторите да се разсрочи за 10 години, което ще сведе годишните плащания по главницата до 50 млн. лв. годишно, което щяло да е поносимо за БДЖ.