Ситуацията със сметките за парно и жалбите на потребители срещу "Топлофикация" не е по-различна от други години, дори сега количеството жалби са по-малко, защото зимата е по-топла и сметките като абсолютна стойност са по-ниски. Това коментира пред БТА Богомил Николов, изпълнителен директор на Асоциация "Активни потребители".
По думите му основните притеснения на хората идват от две неща - кражбите на парно и прогнозните сметки.
Когато имаш некоректни съседи, които са измислили някакъв начин за манипулиране на уредите, смяна на радиатори или друго - това няма как да не рефлектира върху сметките на останалите живущи в сградата, посочи Николов.
Така се получава сблъсък между субективното усещане на хората за консумацията, която са имали през даден месец и това, което виждат във фактурите си. И в повечето случаи субективното усещане е вярно - хората знаят колко често са си пускали радиаторите, имат някакви очаквания за сметката си, но когато в нея е и "масрафът" на съседите - естествено, че сметката не излиза, коментира представителят на потребителите.
Тъй като голямата част от хората не познават и не разбират механизма, по който се отчита енергията и се фактурира, то недоволството се насочва срещу този, който изпраща фактурата - в случая "Топлофикация". В сянка обаче остава другият възможен виновник за високите сметки - съседът, каза Богомил Николов.
Според него у нас битува погрешно разбиране, че някой друг трябва да се погрижи за местните ни проблеми. Имаме абсолютно нежелание в рамките на своята общност - в случая етажната собственост - да се опитаме да въдворим справедливост. Казваме, че държавата трябва да се погрижи за нас. Тя трябва да ни осигури тази справедливост, но ако някой ни ограби в тролея, не чакаме да го види полицай, за да се развикаме, даде пример Николов.
Има различни възможности за решаване на проблема, смята Богомил Николов.
Първият вариант, който решава радикално въпроса, е преобразуване на вертикалната сградна инсталация в хоризонтална. Разликата е, че при хоризонталната инсталация може да бъде монтиран индивидуален топломер на всеки апартамент и така да има реален отчет на консумираната от всеки абонат топлинна енергия. Дори и някой съсед да си направи реконструкция в апартамента, това няма да ощети съседите му; единствено топлата вода за битово ползване ще остане на вертикален щранг и няма да може да се измерва индивидуалното й потребление, посочи Николов. Смяната на сградната инсталация изисква сериозна инвестиция, но не е невъзможно да се направи, ако положат съвместни усилия и Топлофикациите, и общините и се потърсят възможности по различни програми, смята експертът. Тъй като този вариант все пак е бавен и скъп, на първо време трябва да се намери ефективен механизъм за борба с кражбите на топлоенергия, категоричен е Богомил Николов.
Той отбеляза, че откакто топлинното счетоводство е въведено у нас като начин на измерване и разпределяне на енергията в сградите етажна собственост (преди повече от 10 години), няма наложена нито една глоба за неправомерно ползване на енергия. По закон санкцията за това нарушение е между 1000 и 5000 лв. и се налага от министъра на икономиката и енергетиката или упълномощени от него лица, обясни експертът.
Според Николов, за да няма досега наложени санкции или топлинните счетоводители не са докладвали на министерството за нередности, а такива безспорно има, или министерството смята, че като наложи глоба ще ядоса гражданите, но всъщност е точно обратното - трябва да се глобят некоректните, за да се защитят коректните потребители, смята Николов.
Според потребителската асоциация министерството трябва да събере топлинните счетоводители и Топлофикациите на кръгла маса и заедно с тях да изработи действащ механизмът за докладване и третиране на такива случаи.