В условията на криза се запазва тенденцията търговията и услугите да са най-добре развиващите се сектори в икономиката ни. Това показва годишната класация на Българската търговско-промишлена палата за стоте водещи фирми в българската икономика през 2009-а година. В класацията са участвали 4000 фирми, като в първата стотица са допуснати само компании, които са приключили миналата година на печалба.
За втора поредна година през 2009-та компаниите от сектора на услугите и търговията се отличават с положителни резултати и приключват отчетите си на печалба. Близо 60 процента от фирмите в класацията Топ 100 на Българката търговско-промишлена палата са именно от областта на услугите и търговията, а 40 на сто са от сферата на материалното производство, обясни председателят на палатата Цветан Симеонов. „Има фирми в България, за които няма криза и няма и да има. Това са фирмите, които добре се управляват, които имат отлично отношение към работниците, тоест повишават им квалификацията, за фирмите, които имат разбиране за иновациите и ги въвеждат. Трябва да се има предвид, че задълженията на държавата към бизнеса не бяха изпълнени и поради това вероятно някои фирми се лишиха от присъствие в тази класация", коментира той.
Стоте водещи фирми в българската икономика през 2009-та година са класирани по три критерия - промяна на нетните приходи от продажби, печалба на сто лева собствен капитал и печалба на сто лева приходи от продажби. Победителите в трите категории са съответно ямболската фирма „Екопласт файбър", която се представя в сектор промишленост; софийската „Лема трейдинг", която развива дейност в областта на търговията и столичният хотел „София Принцес" от сферата на услугите.