50% увеличение на заплатите в столичния градски транспорт?
50% увеличение на заплатите в столичния градски транспорт? / Виктория Ниновска
50% увеличение на заплатите в столичния градски транспорт?
88301
50% увеличение на заплатите в столичния градски транспорт?
50% увеличение на заплатите в столичния градски транспорт?
  • 50% увеличение на заплатите в столичния градски транспорт?
  • 50% увеличение на заплатите в столичния градски транспорт?

Заплатите на служителите в столичния градски транспорт да се увеличат с 400 лева, настояват синдикатите. Това заяви пред Дарик шефът на автотранспорта Слав Монов. В момента средната заплата на един шофьор в градската мрежа достига до 1500 лева. Въпреки че все още не са започнали същинските преговори за повишение на месечното възнаграждение на работещите в сектора, Мария Георгиева от КНСБ коментира, че парите могат да дойдат от икономии. Според общинския съветник от ГЕРБ Зафир Зарков, ако сега се повишат заплатите, то това може допълнително да утежни състоянието на транспортните дружества в София, тъй като голяма част от тях търпят загуби.

Вече месец столичани плащат за еднократно пътуване по 1,60лв. Негодуванието на софиянци и споровете между политическите сили в местния парламент по темата като че ли отшумяха, а от Центъра за градска мобилност се хвалят как се е повишил интересът към абонаментните карти.

След въвеждането на новата цена на пътния документ обаче се заговори и за повишение на заплатите на служителите в сектора. Въпреки че все още не са седнали на масата за преговори, синдикати и представители на дружествата, очакванията са, че профсъюзите могат да поискат и 50% увеличение на месечното възнаграждение на работещите в столичния електро- и автотранспорт.

Нови автобуси за столичния градски транспорт пристигат до дни

Пред Дарик Мария Георгиева от КНСБ потвърди, че все още не са започнали същинските разговори.

„Въпросът е да се оцени по достойнство заплащането на труда на водачите в градския транспорт - в рамките на разумното и възможното. Очакваме разчетите" - коментира синдикалистът.

По думите й това няма нищо общо с повишаването на цената на билета:

"Ние като синдикати никога не сме пледирали за увеличение на билетите за софиянци. На нас ни се плаща на километър пробег, така че нищо общо нямаме с билетите. Парите за евентуалното повишение на заплатите могат да дойдат от икономии, от това, че имаме незаети бройки".

Реакциите след новата цена на билета и апел: Не бийте контрольора

На въпрос каква е средната заплата на един работещ в градския транспорт в София, тя обясни:

„Зависи от положения извънреден труд и изпълнението на плана. При нас е въведена една бонусна система, която стимулира водачите с 50 лева на месец, ако са си изпълнили всички задължения - редовността на курсовете, униформа, билети да продават".

Общинският съветник от ГЕРБ Зафир Зарков, който е член и на ресорната комисия в местния парламент, е на мнение, че за евентуално увеличение на месечното възнаграждение на шофьорите може да се говори най-рано догодина, когато се очаква да заработи дълго отлаганата „тикет система". По думите му, ако сега се повишат заплатите, то това може допълнително да утежни състоянието на транспортните дружества в София:

„ На този етап преговорите се водят с ръководствата на самите търговски дружества, оператори на транспортната услуга. През последните три години има два пъти увеличение на заплатите, приблизително с 5%. Такива разговори почти постоянно има. Принципно не би трябвало да се прави пряка връзка между искането и увеличението на цената на билета. Повишаването на цената на билетчето има за цел да пренасочи повечето хора да пътуват с абонаментни карти. Факт е, че за един месец над 30 хиляди карти са продадени. Една от другите основни задачи бе да се получи баланс, тъй като самите транспортни оператори са на загуба. Така че повишението на цената на билетчето има за цел не да се печели от тази система, но поне да бъде балансирана, за да не се трупат нови задължения. На практика, за да функционира системата нормално, са необходими малко над 240 милиона лева. Едно увеличение на заплатите сега директно се отразява на финансовото състояние на дружествата. Мисля, че такива разговори могат да се водят едва догодина, при стартирането на належащата ни вече тикет система, от която очакваме да влязат допълнителни средства".

Пред Дарик шефът на Столичния автотранспорт Слав Монов заяви, че от края на май се водят преговори за евентуално увеличение на заплатите в сектора. По думите му искането е за допълнителни 400 лева върху основната заплата на служителите:

„В момента се водят преговори. Искат 400 лева допълнително на човек. Ние работим за подобряване условията на труда на шофьорите и комфорта на пътниците. Средната заплата на един шофьор е от 1200 до 1400 лева, без храната и допълнителните средства".

Средното месечно възнаграждение на шофьорите е около 1500 лева, като се вземат предвид и надбавките. Освен твърдата заплата, водачите в градската мрежа в София получават по 13 лева на ден за храна, както и пари за дрехи и допълнителни средства за прослужено работно време. И така, ако синдикатите наистина поискат увеличение от 50% и то бъде прието, месечният доход на шофьорите в София може да надхвърли 2 хиляди лева.