Българският туризъм и тази година ще продължи да работи в условията на липса на ясна политика за развитието на сектора и на стратегия за това как местните общности могат да станат по-богати от туризъм. Това каза пред БТА Румен Драганов, директор на Института за анализи и оценки в туризма.
Едва два процента ръст на чуждестранните туристи през този зимен сезон спрямо миналия очаква туристическият бизнес, каза Драганов. Това е ръстът на записванията към момента на основните за България емитационни пазари. Причина за тези минимални очаквания на деловите среди са заради дебатите около въвеждането на тютюнопушенето в ресторантите и негативната кампания в западните медии във връзка с отварянето на трудовия пазар.
Отчетено е забавяне на записванията на туристи в края на ноември и началото на декември 2013 г., защото почти всички чуждестранни туроператори ги спряха заради решението на парламентарната икономическа комисия да върне тютюнопушенето от 2014 г. в заведенията за хранене, отбеляза Драганов. Туроператорите са възприели това като промяна на общите условия и е трябвало да информират всички записали се към момента чужденци за България за новонастъпилото условие. По тази причина те са предпочели да спрат записванията и да изчакат решението на Народното събрание. За щастие това решение не тласна туроператорите към продължаващо спиране на записванията, допълни Драганов.
Според него забавянето в периода, в който са най-големите намаления в Западна Европа /в рамките на около 25 процента/ при предлагането на българския туристически продукт до 31 декември 2013 г., ще се отрази на туризма ни в дългосрочен план. За да се компенсира намаляването на тези записвания, ще се изискват нови стимули от бизнеса след 1 януари 2014 г. в посока на повече реклама, а в някои случаи ще се стигне и до намаляване на цените, смята Драганов. По-голяма яснота в тази връзка ще има след участието на България на туристическите борси и особено на тази в Берлин, допълни Драганов. При броя на почивките на българите в страната в края на 2013 г., както за студентския празник, Коледа, така и за Нова година се отчита намаление от 8 процента спрямо същия период на предходната година. По отношение на броя на желаещите да практикуват зимните ски спортове обаче не се очаква подобно намаление, а дори и ръст. Българите, които са почитатели на зимния туризъм и разполагат със собствена екипировка, са близо 268 000 души, като очакванията са към тях през този сезон да се присъединят нови 4 500 човека, прогнозира Драганов.
По повод идеята на общините да се обособят зони за нискобюджетен зимен туризъм за българи, Драганов отбеляза, че местната власт би могла да способства на бизнеса при разкриването на ски гардероби за наемане на екипировка и чрез различни програми би могла да обучава младите хора в практикуването на тези зимни спортове.
Като цяло големият скок в цените на зимните курорти беше през 2012 г., когато рязко поскъпна цената на енергоносителите и горивата, което доведе до оскъпяване на всички продукти, напомни Румен Драганов. Досега няма подобно значително увеличаване на цените, нещо повече цените, които се оферираха за Коледа и Нова година за ски курортите, вече са намалени с близо 30 процента, каза Драганов.
По отношение на заявката за нови седем проекта за развитие на ски туризма Драганов каза, че е скептик, защото все още страната не е определила стратегическите си приоритети в тази област. Отговор на този въпрос не дава и новата стратегия за развитие на туризма. По време на среща в края на миналата година големите курорти предложиха да се изработи Закон за развитие на планинския туризъм. В тази връзка според Драганов е необходим по-скоро нов Закон за туризма, който да реши въпроса с туристическите зони, места и точки, и начина на тяхното управление.
Имиджовата щета, която беше нанесена с дискусията около тютюнопушенето и спирането на продажбите на България като туристическа дестинация през ноември и декември, се очаква да доведе до дисбаланс и по отношение на летните туристически продажби и намаляване на цените там, където ще се появят "дупки" за летния сезон, прогнозира Драганов. Сега текат намаления до 25 процента, като всички намаления за лятото изтичат в края на март.
Предполагам, че още в началото на март ще трябва да се реагира бързо в случай, че има намаляване на записванията от Западна Европа и от извън европейските пазари, за да се стимулират летните почивки, каза Драганов.
Сега много добре вървят записванията от Германия във връзка с отчетения ръст на икономиката на тази страна. Но трябва да се отчете, че там и във Великобритания, сега се води изключително негативна кампания срещу България, заради отварянето на трудовите пазари, добави експертът. По думите му тези негативни публикации "удрят" доброто име на страната ни и като туристическа дестинация.
Според Румен Драганов България трябва да заложи на посланието, че страната ни не очаква толкова българи да отидат във Великобритания, колкото англичани да дойдат у нас на почивка, като напомни, че самите те в последните класации посочват плажните барове сред приоритетите на родния туризъм.