- Назначиха поредна техническа експертиза по делото за огнения ад във влака София- Кардам
Великотърновският апелативен съд назначи нова техническа експертиза по делото за пожара във влака София- Кардам на 28 февруари 2008 г., при който загинаха 9 души. Експертизата, поискана от прокуратурата, е единична и трябва да установи времето, необходимо за придвижване на началник- влака Иванка Костадинова от платформата до кушет-вагона и да предприеме действия по евакуирането на пътниците.
Адвокатът на шафнера Георги Георгиев- Пламен Енчев, поиска в новата експертиза да бъде включен и въпроса: Колко време е било необходимо на пътниците в тази ситуация и при най-благоприятни условия да се евакуират от влака. Той подчерта, че Георги Георгиев е имал инструктаж за гасене на пожар, но не и практически опит. По думите му в БДЖ са като руснаците в битката за Сталинград. Войниците са били пускани по двама - първият е носил винтовката напред, а вторият е бил отзад с патроните и когато първият падне, взимал винтовката и започвал да стреля. По същия начин по думите на адвоката е и БДЖ, тъй като служителите нямат никакъв практически обучения за гасене на пожар. Той подчерта, че инструкциите, по които работи БДЖ са прекалено стари и касаят работата от времето на влаковите бригади, когато е имало освен началник- влак още пожарникар и полицай.
Чуйте го в първия звуков файл.
На днешното заседание съдът изслуша и назначената тогава единична пожаро-техническа експертиза по делото за огнения ад. Според вещото лице, шафнерът Георги Георгиев е могъл да изгаси пожара с наличния пожарогасител, ако го е видял до 48- ата секунда след началото му. Експертизата е показала, че Георгиев го е установил минута и две секунди, след като е пламнал и вече не е можел сам да го овладее.
Според адвокат Иванка Вандова, представител на един от ищците, потушаването на пожара няма никакво значение за съществото на делото, защото няма обвинение за унищожаване на имущество. Тя коментира, че обвинението е, че не са евакуирани хората и не е създадена организация за евакуация, която е можело да стане за три минути.
Коментарът на адвокат Вандова във втория звуков файл.
Следващото заседание бе насрочено за 20 септември от 9.00 часа, когато ще бъде изслушана новата техническа експертиза.
Обвиняемите в процеса са трима: шафнерът на изгорелия кушет-вагон Георги Георгиев, началникът на влака Иванка Костадинова и Георги Иванов - бивш началник в БДЖ, разпоредил двойно заключване на вагоните, което е попречило на евакуацията на пътниците.
Делото в Апелативния съд във Велико Търново се гледа, след като страните обжалваха решението на Окръжния съд в Плевен, който призна за виновни и осъди на затвор двама железничари "за немарливо изпълнение на служебните им задължения и неосигуряване на безопасни условия на пътуващите във влака". Началникът на влака получи 8 години затвор, а шафнерът - 12 години. Георги Иванов беше оправдан.