Всички хора с увреждания и техните придружители ще ползват карта с намаление за една линия на градския транспорт. В зависимост от степента на увреждане ще е и намалението в цената на картата. Това са част от промените в Наредбата за пътуване на преференциални цени в обществения транспорт на Варна, които общинските съветници от комисиите по право, транспорт и социални дейности гласуваха на днешното си заседание.
Досега право на безплатни карти за две линии на градския транспорт имаха общо 960 лица със зрителни и слухови увреждания. Новата Наредба обхваща всички 9382 лица с увреждания във Варна, както и близо 2000 техни придружители. Премахват се безплатните карти, като се дава възможност за закупуването на документ за намаление за една линия на обществения транспорт. По думите на председателя на комисията по социални дейности към местния парламент Медиха Хамза, новата Наредба е по-справедлива и обхваща всички хора със затруднения. „Така няма да има елемент на дискриминация, като идеята е да се помогне на максимално много хора”, обясни Хамза.
Схемата, по която ще се определят цените на картите, е следната: безплатни карти ще има само за децата до 18 г., независимо от степента на увреждане, което имат. Техните придружители ще трябва да заплатят 30% от стойността на картата за една градска линия (около 14 лева). Лицата от 18 до 64 години, които са с увреждания от 50 до 70%, ще трябва да платят 50% от себестойността на документа за превоз. Тези, които имат от 71 до 91% увреждане, ще заплащат 30% от картата, а тези с над 91% - 20% от цената на документа. Придружителите им пък ще трябва да платят 30% от цената на картата.
Общо 630 900 лв. са залегнали през тази година в бюджета на община Варна за карти за градския транспорт на пенсионери, ученици и хора с увреждания. След промените в Наредбата ще са нужни още около 800 000 лв., с които да се покрият разходите за увеличения брой карти с намаление.
На днешното заседание на комисиите по транспорт, социални дейности и право присъстваха представители на различни асоциации на хората с увреждания. Те бяха единодушни, че по-големият брой карти е стъпка в правилната посока за улесняване на придвижването им. Все пак някои от тях изразиха желанието си вместо за една линия в Наредбата да бъдат включени две линии на градския транспорт.
По думите на председателя на Регионалната организация на слепите Методи Андонов, хората със зрителни проблеми изпитват големи трудности при придвижването си в градска среда и за тях е жизненонеобходимо да ползват обществения транспорт. „Всекидневно се сблъскваме с разбити тротоари, улици, високи бордюри и др. За един незрящ човек е много трудно да се движи пеша на дълги разстояния. Една карта е недостатъчна, тъй като градът е голям и често се налага да се прекачваме на друг автобус”, обясни позицията си Андонов.