/ iStock

Заплатите на шофьорите и ватманите в градския транспорт на София варират между 3500 и 4600 лева, каза пред БНТ Иван Василев - зам.-кмет "Финанси и здравеопазване" в Столичната община.

Припомняме ви, че с искания за по-високи възнаграждения работещи в градския транспорт на столицата вчера блокираха ключови кръстовища на града. Според демонстранти заплатите са чисто под и около 2000 лева, като условията на труд се тежки, работи се на смени, в празнични дни и под напрежение.

"Важно е да направим с ограничения ни финансов ресурс, финансирането там, където наистина то ще реши проблеми. В момента има недостиг на шофьори в градския транспорт. От друга страна обаче, възнаградените в сектора са увеличавани от 2018 до сега, средно между 115 и 150%. Бих искал само да сложа няколко суми на масата, че заплатите в сектора варират между 3500 и 4600 лева… Точно така. Има основна работна заплата и брутна заплата. Брутната заплата е функция на основната, плюс бонусната система, за която споменах, плюс извънредния труд. И затова именно този извънреден труд се натрупва, защото има недостиг на шофьори".

Иван Василев обясни, че е предвидено 5% увеличение на заплатите, с което обаче протестиращите служители на градския транспорт не са съгласни.

"Бих искал да припомня, че през 2024 г. увеличихме средства в градския транспорт с 15% и въведохме за първи път бонусна система за водачите. Важно за нас е, когато обещаваме да можем да изпълним своите обещания и да не обещаваме нещо, което не можем да изпълним. А в момента рекорден е бюджетът на Столичната община като сума - 2 милиарда и 840 милиона лева, но това не значи, че той може да отговори на всички нужди на града или пък на хората, които са заети в системите в Столичната община.

Недостатъчен е финансовият ресурс, за да удовлетвори всички искания и да реши всички проблеми. Конкретно за транспорт в момента сме предвидили 5% увеличение на заплатите в сектора и това е възможността, която виждаме чисто като финансова рамка. Важно обаче тези средства, които са, да отидат от наша гледна точка целево. Има недостиг на водачи в системата на градския транспорт. Нашето предложение е тези средства да отидат не на всички по-равно, а да отидат там, където са наистина нужни, за да решим наистина проблема с възнаграждението на шофьорите".

Според Василев е нужна оптимизация на четирите дружества, които обслужват транспорта на столицата:

"В момента 4 дружества са ангажирани с обслужване на градския транспорт в София - Център за градска мобилност, Метрополитен, Автотранспорт, Електротранспорт. 700 човека е администрацията на тези 4 дружества. Дали е ефективно това нещо? Дали са необходими тези 700 човека? Вие кажете. От моя гледна точка, според мен, има поле за оптимизация там".

Зам.-кметът заяви, че се обмисля да се възложи експертен анализ, който да проучи как други големи градове са решили транспортните си проблеми.

"Вижте, за това се обръщаме към експерти, към учени, които да ни дадат насока за това, какви са работещите модели. На база на техните препоръки ще седнем да видим какво и как може да подобрим. Защото пак казвам, че работим с ограничен финансов ресурс, който за нас е важно да бъде насочен там, където наистина ще бъде ефективен", настоя той.

Зам.-кметът съобщи още, че в бюджета на София са отделени средства за нови детски градини и модернизиране на съществуващи.

"26 сме заложили в капиталната програма и 11 училища", разясни Иван Василев.

БНТ