/ iStock/Getty Images

За да се запазят нощните линии в София, започва да се „реже“ от коли от дневния градски транспорт, например по линия 72 са орязани две коли следобед, когато е най-натоварено. Това обяви на брифинг в Столичния общински съвет (СОС) общинският съветник от "БСП за България" Ваня Григорова. Поради тази причина шофьорите почти нямат почивки на последни спирки, а вече има заявки от шофьори за напускане след Нова година, посочи тя.

Общинският съветник каза, че преди днешното заседание на СОС е бил разгледан доклад за спирането на част от нощните линии – N 3 и N 4. Григорова и нейният колега от "Патриоти за София" Карлос Контрера предлагат да останат линиите N 1 и N 2 и то само събота и неделя. 

Най-нелепото е, че най-натоварени са нощните линии на Хелоуин, каза Григорова и добави, че се обслужват по 13 човека на обиколка. Тя подчерта, че това изтощава и шофьорите, на които им се събира извънреден труд средно по 420 часа на година при законово установени 150 часа, неизползван годишен отпуск по 49 дни на човек, незаетите щатни бройки на водачи са 260, а извън експлоатация са 150 автобуса, обобщи общинският съветник. Основната заплата на шофьор е 2100 лв., каза Григорова. Тя обяви като невярна кампанията на Общината за добрите условия на работа в градския транспорт. 

Нощният транспорт върви по четири часа, шофьорите след това трябва да доработват на редовна линия в сутрешния трафик, което не е никак леко, каза Георги Желев, председател на синдикалната секция на Федерацията на транспортните работници в дружеството към КТ „Подкрепа“. Имаме силни притеснения за ситуацията, каза и Иван Бързаков, диспечер в автотранспорта. Иван Пуев, водач по линия 280, потвърди за сериозното натоварване.

На въпрос за обявена за утре сутрин в 5:00 ч. протестна акция, организирана от Федерацията на транспортните синдикати към КНСБ“ със заявка за преустановяване на 26 автобусни линии, Григорова каза, че това ще попречи значително на движението в столицата. Това е една немалка част от целия автотранспорт с може би от 90 коли, добави тя. Григорова обясни, че представеният от едната синдикална организация проблем „не е точно така“. Това е спор между две синдикални организации, братоубийствена война, която призовавам да спре, каза Григорова.

След активна комуникация на кмета и екипа на Столичната община с Министерството на финансите, тази седмица получихме близо 70 млн. лв. превод от Министерството на финансите за компенсация на картите за безплатно пътуване в градския транспорт. Това каза в Столичния общински съвет заместник-кметът по финанси и здравеопазване Иван Василев.

Голяма част от средствата вече са разплатени, в следващите дни предстои и останалата част от сумата да постъпи в Центъра за градска мобилност, така че сектор "транспорт" да бъде финансиран подобаващо с оглед на преизпълнения план за издаване на картите за градския транспорт, каза Василев. Той благодари на държавата, затова че спази ангажимента си към Столичната община и изрази надежда подкрепата за безплатните карти за градския транспорт в столицата да продължи и през следващата година.

На въпрос за напрежението в "Столичен автотранспорт" ЕАД и планирания за утре протест Иван Василев каза пред БТА, че това са взаимоотношения между синдикатите и дружеството. Кметът на Столичната община има добър диалог с всички синдикати и работи добре с всички. Това е напрежение вътре в самото дружество и синдикатите в него, посочи Василев. Той коментира още, че "това е поредният положителен ефект за София след смяната на ръководствата на общинските дружества".

Иван Василев припомни, че възнагражденията в автотранспорта бяха увеличени с 15% и беше въведена бонусна система от 1 ноември. Изпълнили сме поетите ангажименти към синдикатите, каза заместник-кметът.

Всеки момент е важен! Последвайте ни в Google News Showcase и Instagram, за да сте в крак с темите на деня

Борислава Бибиновска, БТА