Увеличаване на броя на паралелките в дуално обучение и привличане на родители и граждани за образователни медиатори са сред акцентите в развитието на професионалното образование в Сливенска област. Останалите успешни подходи са засилване ролята на бизнеса в развитието на образованието след 7-ми клас, активизиране на родителската общност и ранно кариерно ориентиране на училищно ниво. Това стана ясно по време на регионална среща за представяне на основни акценти в развитието на професионалното образование и обучение в Сливен.
„Проблемът в областта е много сериозен”, заяви началникът на Регионалното управление по образование Бисерка Михалева. Тя даде пример с приема на ученици от 8-ми клас в текстилната гимназия. От 120 ученика, 30 момичета не са се явили. „ При среща с родителите им се оказва, че те вече са женени и бременни. Това е сериозният проблем в нашата област”, коментира Михалева. За решаването на проблема с ранните бракове се включват и други институции. Броят на учениците, обучавани в VІІ клас през учебната 2016/2017 г. е 1822. Броят на учениците, записани в VІІІ клас през учебната 2017/2018 г. е 1379. 443 ученици от област Сливен не продължават образованието си.
Нереализиран е приемът по професиите машинен техник, техник на енергийни съоръжения и инсталации, организатор на туристическа и агентска дейност, електротехник, приложен програмист и брокер.
„Проблемът за професионалното обучение в Сливенска област е с учениците, които не продължават образованието си. Така не можем да задоволим потребностите на бизнеса. Прилагаме и алтернативни форми на обучение, държавни механизми и програми за да се върнат и задържат в училище децата”, добави Веселина Паскалева, старши експерт в професионалното образование в РУО Сливен. По думите на експерта основната цел е учениците до 16 години да се обучават в специалности, в които имат бъдеще, предвид регионалната икономика.
Във форума участваха представители на професионални гимназии, социални партньори, експерти по образование от общински администрации, работодатели и други заинтересовани страни от областите Сливен, Ямбол, Бургас и Стара Загора.
„Проблемът в областта е много сериозен”, заяви началникът на Регионалното управление по образование Бисерка Михалева. Тя даде пример с приема на ученици от 8-ми клас в текстилната гимназия. От 120 ученика, 30 момичета не са се явили. „ При среща с родителите им се оказва, че те вече са женени и бременни. Това е сериозният проблем в нашата област”, коментира Михалева. За решаването на проблема с ранните бракове се включват и други институции. Броят на учениците, обучавани в VІІ клас през учебната 2016/2017 г. е 1822. Броят на учениците, записани в VІІІ клас през учебната 2017/2018 г. е 1379. 443 ученици от област Сливен не продължават образованието си.
Нереализиран е приемът по професиите машинен техник, техник на енергийни съоръжения и инсталации, организатор на туристическа и агентска дейност, електротехник, приложен програмист и брокер.
„Проблемът за професионалното обучение в Сливенска област е с учениците, които не продължават образованието си. Така не можем да задоволим потребностите на бизнеса. Прилагаме и алтернативни форми на обучение, държавни механизми и програми за да се върнат и задържат в училище децата”, добави Веселина Паскалева, старши експерт в професионалното образование в РУО Сливен. По думите на експерта основната цел е учениците до 16 години да се обучават в специалности, в които имат бъдеще, предвид регионалната икономика.
Във форума участваха представители на професионални гимназии, социални партньори, експерти по образование от общински администрации, работодатели и други заинтересовани страни от областите Сливен, Ямбол, Бургас и Стара Загора.