Фестивалът Българската Европа влезе в учебния процес на НАТФИЗ
Фестивалът Българската Европа влезе в учебния процес на НАТФИЗ / снимка:Микаела Янчева

Медийният фестивал „Българската Европа“ влезе в учебния процес на Националната академия за театрално и филмово изкуство. Този семестър третокурсниците от факултет „Екранни изкуства“ на НАТФИЗ пишат есета за наградените филми и предавания от последното издание на фестивала през 2014-а.

Това става възможно, защото за пръв път организаторите на „Българската Европа“ качиха всички предавания от конкурсната програма в специален онлайн видеоканал, достъпен за жури и публика. Председателят на журито доц. д-р Иво Драганов води лекции по филмова и телевизионна режисура, монтаж и драматургия. Така се ражда сътрудничеството между фестивала, базиран в Русе, и НАТФИЗ.

Защо фестивалът „Българската Европа“ влиза във фокуса на студентските занимания – отговорът от доц. д-р Иво Драганов: Днес в България близо 60 телевизии излъчват денонощна програма: това прави 1 440 часа програма за един ден. В това телевизионно море е трудно да се видят най-добрите предавания, които се показват на фестивала "Българската Европа". За първи път през 2014-а организаторите на фестивала качиха състезаващите се 93 филми, програми и предавания в специален видеоканал. Това ми даде възможност да ги покажа на студентите си. Като преподавател се стремя да им внуша, че в телевизията могат да се правят почтени, важни и естетически издържани неща, в които духът на кинодокументалистиката априори присъства.

Студентите пишат есета за предаванията, които най-много са им харесали. Анализират разширения репортаж „Кончето Уолтър“ на Мая Димитрова от „Частен случай“ на БНТ, спечелил Голямата награда „Българската Европа“. Сред обектите на анализ са филмите „Френска любов“ и „Диагноза“ на режисьора Николай Василев – носител на две специални награди от фестивала, както и множество репортажи и телевизионни предавания.

Най-важното е, че след това гледане повечето студенти промениха мнението си за телевизията като територия на евтиното забавление, пошлите стандарти, празните приказки и скритата реклама, допълва доц. д-р Иво Драганов. Според директора на фестивала Димитър Липовански „Българската Европа“ успешната формула за онлайн базиране на конкурсната програма ще бъде използвана и тази година.

 

През ноември 2014-а журито на фестивала връчи 18 награди на участващи екипи и творци от 11 български телевизии. В конкурсната програма се състезаваха общо 115 телевизионни продукции. През 2015-а се навършват 15 години от началото на медийните събития в Русе.