Семинар на тема "Музеят като образователна среда - добри музейно-училищни практики" се проведе на 15 март в Националния музей на образованието.
В семинара се включиха 36 представители на музеи, галерии, архиви, училища и детски градини от София, Пловдив, Русе, Търговище, Враца, Пазарджик, Хасково, Карлово, Трявна, Дряново и Габрово.
Лектори и модератори в дискусиите бяха проф. дин Вера Бонева и гл. ас. д-р Тодор Петев.
Участниците имаха възможност да се запознаят със съвременни методи, форми и практики за свързване наблюдението в музейна среда с познанието, личния и социален опит на учениците; с възможностите за обогатяване, визуализиране и ефективно усвоявяне на учебното съдържание в местата, свързани с културно-историческата памет.
Директорът на НМО – Габрово с покана от международно научно списание
Бяха показани различни модели, включително от американската и руска музейна педагогика, за планиране и провеждане на урок/занятие в извънучилищно пространство преди, по време и след посещение в музей или галерия.
Музейни специалисти и учители, работили в екип, презентираха успешен опит от съвместни музейно-образователни програми и урочна дейност.
Националният музей на образованието и Националната Априловска гимназия демонстрираха подготовката и реализирането на урок по История в НМО на тема „Европейският опит и Българското възраждане“.
Националният музей "Васил Левски" разказа за съвместната работа с учителите от начален курс на СУ "Васил Левски" - Карлово, в резултат на която са реализирани работни тетрадки за I, II и II клас по образователна програма "Аз уча в музей" с финансовата подкрепа на Министерството на културата.
Директорът на Националния музей на образованието и инициатор за създаване на национален център "Музейно училище" Мая Карагьозова представи и подари на всички участници издадената от НМО богато илюстрована работна тетрадка "Старото школо разказва". Помагалото е издадено по проект, финансиран от националната програма "Осигуряване на съвременна образователна среда" (модул "Музеите като образователна среда").
Карагьозова благодари на колегите и учителите от цялата страна, проявили интерес към семинара и дейността на центъра "Музейно училище", като подчерта, че той ще продължи да се развива.
"Потомци на Рачо Ковача" учат в Националния музей на образованието
"Стартирахме дейността на центъра в края на миналата година на регионално ниво с идеята да прерасне в национален - както се получи на този семинар. Целта е да се координират взаимоотношенията и връзката между музейната и училищна общност, да сме си взаимно полезни, защото посоката е една - образование и възпитание на нашите деца. Следващата стъпка е в дейността на центъра да се включи обучение, свързано с кариерното развитие, най-вече на учителите. Да получават кредит. Засега издаваме само сертификат. Стараем се да включим най-добрите лектори. Проф. Бонева е специалист в областта на културното наследство. Д-р Петев е изключително полезен в практичекската част - провежда подобни обучения от 4 години, в които са включени над 40 културни и образователни институции. НМО като инициатор е готов да сподели всички образователни ресурси, с които разполага, и вече го прави. Ние не държим дейността на центъра да е закована тук. Ако ни поканят в Трявна, в "Етър" или друг музей и град - ще отидем. Ние сме открити и отворени за съвместна работа".
Според проф. Бонева се е получило най-важното между участниците в семинара - диалог.
"В началото имаше леко противопоставяне между гилдиите, но в края не можеше да се различи кой на коя общност е представител - музейна или училищна. Особено полезна беше презентацията на двете колежки - учителка и музеен специалист, която показа, че могат да се постигнат много високи резултати, когато се работи съвместно и се преодоляват предубежденията. Смисълът е много голям, даже и поради факта, че хора от различни части на страната се запознаха, че предложиха идеи. Имаме 4-5 готови идеи за следващи семинари. Всеки по някакъв начин ще ползва опита на другия, както между двете гилдии, така и вътре в рамките на общностите. Вземането на идея не е копиране, то я удвоява. Тя е същата по своя обем и създава още резултати на новото място, където отива. По тоя начин мисля, че нашият семинар е успешен. И че осмислихме част от текущата работа, ще я правим по-добре и по-интересна не само за децата, но и за нас самите. За всеки има значение да му е по-интересна работата, по-вълнуваща, така е по-резултатен, по-обогатен и по-мотивиран."
"Настроението по време и след работния ден само говори за ползата и значението на този семинар - сподели д-р Петев. - Колегите са ентусиазирани и готови да споделят опит, да се подпомагат и да се движим заедно в общата посока. А тя е изграждане на отношение към културно-историческото наследството като търсим мястото на това наследство днес, в момента - за нас, за нашите деца."
Тодор Петев подари на участниците книгата на преподавателя по музеология Стефанка Кръстева "Ела в моя музей”, изключително полезна с приложенията, библиографията и конкретните примери за добри практики в българските и световни музеи.
В семинара се включиха 36 представители на музеи, галерии, архиви, училища и детски градини от София, Пловдив, Русе, Търговище, Враца, Пазарджик, Хасково, Карлово, Трявна, Дряново и Габрово.
Лектори и модератори в дискусиите бяха проф. дин Вера Бонева и гл. ас. д-р Тодор Петев.
Участниците имаха възможност да се запознаят със съвременни методи, форми и практики за свързване наблюдението в музейна среда с познанието, личния и социален опит на учениците; с възможностите за обогатяване, визуализиране и ефективно усвоявяне на учебното съдържание в местата, свързани с културно-историческата памет.
Директорът на НМО – Габрово с покана от международно научно списание
Бяха показани различни модели, включително от американската и руска музейна педагогика, за планиране и провеждане на урок/занятие в извънучилищно пространство преди, по време и след посещение в музей или галерия.
Музейни специалисти и учители, работили в екип, презентираха успешен опит от съвместни музейно-образователни програми и урочна дейност.
Националният музей на образованието и Националната Априловска гимназия демонстрираха подготовката и реализирането на урок по История в НМО на тема „Европейският опит и Българското възраждане“.
Националният музей "Васил Левски" разказа за съвместната работа с учителите от начален курс на СУ "Васил Левски" - Карлово, в резултат на която са реализирани работни тетрадки за I, II и II клас по образователна програма "Аз уча в музей" с финансовата подкрепа на Министерството на културата.
Директорът на Националния музей на образованието и инициатор за създаване на национален център "Музейно училище" Мая Карагьозова представи и подари на всички участници издадената от НМО богато илюстрована работна тетрадка "Старото школо разказва". Помагалото е издадено по проект, финансиран от националната програма "Осигуряване на съвременна образователна среда" (модул "Музеите като образователна среда").
Карагьозова благодари на колегите и учителите от цялата страна, проявили интерес към семинара и дейността на центъра "Музейно училище", като подчерта, че той ще продължи да се развива.
"Потомци на Рачо Ковача" учат в Националния музей на образованието
"Стартирахме дейността на центъра в края на миналата година на регионално ниво с идеята да прерасне в национален - както се получи на този семинар. Целта е да се координират взаимоотношенията и връзката между музейната и училищна общност, да сме си взаимно полезни, защото посоката е една - образование и възпитание на нашите деца. Следващата стъпка е в дейността на центъра да се включи обучение, свързано с кариерното развитие, най-вече на учителите. Да получават кредит. Засега издаваме само сертификат. Стараем се да включим най-добрите лектори. Проф. Бонева е специалист в областта на културното наследство. Д-р Петев е изключително полезен в практичекската част - провежда подобни обучения от 4 години, в които са включени над 40 културни и образователни институции. НМО като инициатор е готов да сподели всички образователни ресурси, с които разполага, и вече го прави. Ние не държим дейността на центъра да е закована тук. Ако ни поканят в Трявна, в "Етър" или друг музей и град - ще отидем. Ние сме открити и отворени за съвместна работа".
Според проф. Бонева се е получило най-важното между участниците в семинара - диалог.
"В началото имаше леко противопоставяне между гилдиите, но в края не можеше да се различи кой на коя общност е представител - музейна или училищна. Особено полезна беше презентацията на двете колежки - учителка и музеен специалист, която показа, че могат да се постигнат много високи резултати, когато се работи съвместно и се преодоляват предубежденията. Смисълът е много голям, даже и поради факта, че хора от различни части на страната се запознаха, че предложиха идеи. Имаме 4-5 готови идеи за следващи семинари. Всеки по някакъв начин ще ползва опита на другия, както между двете гилдии, така и вътре в рамките на общностите. Вземането на идея не е копиране, то я удвоява. Тя е същата по своя обем и създава още резултати на новото място, където отива. По тоя начин мисля, че нашият семинар е успешен. И че осмислихме част от текущата работа, ще я правим по-добре и по-интересна не само за децата, но и за нас самите. За всеки има значение да му е по-интересна работата, по-вълнуваща, така е по-резултатен, по-обогатен и по-мотивиран."
"Настроението по време и след работния ден само говори за ползата и значението на този семинар - сподели д-р Петев. - Колегите са ентусиазирани и готови да споделят опит, да се подпомагат и да се движим заедно в общата посока. А тя е изграждане на отношение към културно-историческото наследството като търсим мястото на това наследство днес, в момента - за нас, за нашите деца."
Тодор Петев подари на участниците книгата на преподавателя по музеология Стефанка Кръстева "Ела в моя музей”, изключително полезна с приложенията, библиографията и конкретните примери за добри практики в българските и световни музеи.