165 600 кв.м асфалт, паваж и тротоари ще бъдат обезпечени с кредита от 3 770 000 лв.
165 600 кв.м асфалт, паваж и тротоари ще бъдат обезпечени с кредита от 3 770 000 лв. / Dariknews.bg
165 600 кв. м. асфалт, паваж и тротоари ще бъдат обезпечени с кредита от 3 770 000 лв
65935
165 600 кв. м. асфалт, паваж и тротоари ще бъдат обезпечени с кредита от 3 770 000 лв
  • 165 600 кв. м. асфалт, паваж и тротоари ще бъдат обезпечени с кредита от 3 770 000 лв

Инвестиционният кредит в размер на 3 770 000 лв., който Община Габрово смята да вземе, ще бъде ползван за възстановяване на 134 700 кв.м асфалтови настилки, 4700 кв.м паважни настилки и 26 200 кв.м тротоарни настилки по улици, където е подменена ВиК мрежата по проекта "Воден цикъл". Става въпрос за кварталите Баждар, Варовник, Трендафил, Русевци, 6-ти участък, Стефанивци, Златари, централна градска част, Лъката, Камъка, Радичевц, Йонковото, Беленци и Лисец.

Това става ясно от интервю по Дарик радио с Марта Петрова, ръководител на проекта „Воден цикъл”.

Интервюто е публикувано със съкращения, пълната му версия може да чуете в аудиофайла:

Здравейте, г-жо Петрова!

Здравейте, г-н Църов! Честит празник на Вас и на габровци. В духа на един от моите любими писатели, днес е „благодатния четвъртък”, желая на всички габровци повече благородство и повече радост.

Кой е любимия Ви писател?

Един от любимите е Стайнбек!

В духа на този голям християнски празник сте минали през църквата преди да дойдете в Дарик радио. Следователно сте вървели по улица „Николаевска”. Вчера собственик на магазин ме попита защо е било написано, че улицата е асфалтирана!

Информация, че ул. „Николаевска” е асфалтирана не сме подавали. Траншеите са запечатани, така че да не се позволява запрашаване. Улицата предстои да бъде цялостно възстановена с асфалтова настилка. Това ще се случи, след свързване на всички сградни отклонения по дължината на изградения водопровод. Може би хората са нямали информация за това.

Друго нещо, което сподели този човек. На ул. „Николаевска”, където има интензивни дейности по „Водния цикъл” никога не е пръскано с вода. Каза, че стои от рано сутрин до края на работния ден и не е видял да се оросява нито веднъж.

В участъка, където траншеята е запечатана няма необходимост да се оросява.

Става въпрос за времето на строителни дейности.

Ако работата е била на такъв етап, че оросяването да пречи, вероятно не е оросявано. Но благодаря за сигнала, много разчитаме на такива сигнали, защото те са нашата обратна връзка с гражданите, за да можем да преценим доколко фирмите изпълняват своите ангажименти.

Как стои въпросът  със сградните отклонения - нови ли се изграждат или се ползват старите, за чия сметка са? Има  ли участъци, където трасето на новите проводи е по-отдалечено от сградите и това налага нови по-дълги отклонения?

Задължение  на проекта е да изпълни нови сградни отклонения до имотната граница на абонатите. Предвидени са както водопроводни, така и канализационни такива, в участъците на подменените проводи. За всеки един от подменяните участъци броят и диаметрите на сградните отклонения са определени от проектанта, а местоположението им се уточнява на място със съдействие на експлоатационното дружество - ВиК. Случаите на присъединяване на имотите към новата система са различни, както и дължината на отклоненията, има действаща нормативна уредба как това се осъществява като отношение между абонатите и ВиК дружеството. Ангажимент на проекта е да подаде отклонението към сградите. Всъщност една от причините за невъзможността за пристъпване към асфалтиране на улиците, непосредствено след изпълнението на проводите, е технологичният процес на свързване на всяко едно отклонение към абонатите. Едва тогава може да се изключи старият провод и да се превключи новият в системата и да се премине към възстановителни работи.

Има ли вероятност след асфалтиране на улицата по една или друга причина след месец-два или година да се наложи ново изкопаване, заради компрометирано сградно отклонение?

Презумпцията е новоизградените съоръжения да са надеждни и да гарантират ефективна  експлоатация. Всички видове работи се изпълняват съгласно изискванията на действащите нормативни актове, строителни правила и норми. Следи се вложените материали и изделия да отговарят на изискванията на съответните наредби. Начинът им на влагане в обекта също се контролира ежедневно. Все пак, при компрометирана експлоатация, по една или друга причина, изпълнителят има задължението да отстрани появилия се дефект, като в конкретния случай възстанови настилката по начин, който е удовлетворителен по отношение на на нейната цялост.

Тази седмица имаше публично обсъждане на вземането на инвестиционен кредит от ФЛАГ в размер на 3 770 000 лв. Преди дни обществеността разбра, че ще има такъв кредит.

Преди дни беше официално публикувана поканата за общественото обсъждане.

Кога беше обявено, че ще бъде взет този кредит?

Не мога да кажа точната дата. Но винаги е било ясно, че Община Габрово не разполага с такъв ресурс и съвсем логично е да се търси този подход за обезпечаване на инвестицията.

Оставаме обаче с впечатление, че всичко е било решено предварително. Определено е, че фирмите, които изпълняват дейностите ще извършат и асфалтирането, за което се взема инвестиционен кредит. А обществеността научава едва сега.

Още на етап обявяване на процедурата за набиране на участници в тази обществена поръчка ние сме казали какво очакваме от тях. По тази причина има отделна количествено-стойностна сметка, която ясно казва кой разход се покрива по оперативната програма и кой със собствени средства на Община Габрово. На сайта на Община Габрово и на проекта ние сме казали, че сме предвидили този иновативен подход. Той е одобрен от Управляващия орган.

Обявено ли е по такъв начин, който хората да разберат?

Разбира се. Направено е всичко възможно информацията, с която сме разполагали, да достигне до широк кръг хора.

Тук дори не става въпрос за размера на кредита. Много хора приемат, че такъв трябва да се вземе. Но остава съмнението, че решението е взето предварително. И чак сега се поставя пред обществеността.

В момента, в който Община Габрово е имала яснота по процедурата, по която трябва да набере тези средства и какъв трябва да е размера на кредита, това нещо е обявено в публичното пространство. Община Габрово винаги е давала възможности обществото да участва активно и пълноценно в дискусиите по този проект.

Какви клаузи и мерки за гарантиране качеството на работа на трите фирми, които ще изпълняват това асфалтиране са предвидени, каква ще бъде гаранцията?

Възстановяването на уличните настилки е част от договорните ангажименти на строителните фирми по проекта. То се осъществява след изпълнението на проводите и се контролира от Община Габрово в лицето на звеното за изпълнение на проекта и фирмата за строителен надзор, както тези възстановителни работи подлежат на одобрение и приемане от страна на възложителя в същата степен и при същите правила, както и останалата работа по самата мрежа. За целите се създава временна организация на движението в конкретния участък, която се съгласува с органите на КАТ. Същото се прави и при изпълнение на проводите. Разликата е, че при асфалтиране на цялото пътно платно се налага затваряне на цялата улица по очевидни причини. По отношение на гаранциите важат с пълна сила всички клаузи на договора за строителство, които ангажират изпълнителя да коригира евентуални появили се дефекти по време на експлоатацията. Докато трае самото строителство пътните инженери от страна на строителния надзор и звеното за изпълнение на проекта ежедневно проследяват технологията, по която се извършва възстановяването на настилката. Разполагаме с всички механизми, ако се установи някаква неизправност в работата на обекта, да се издаде доклад за несъответствие, както и да се предпишат инструкции за незабавно отстраняване на неизправността.

Само улици, където са извършвани дейности по Водния цикъл ли ще се асфалтират с този кредит?

В рамките на проекта за водния цикъл, се предвижда цялостно възстановяване на улични настилки по улици, където е изпълнен провод по проекта. Това е естествено, тъй като основният предмет на дейност е строителство на ВиК мрежи. По отношение на улици, които не са включени в обхвата на проекта, не бих могла да коментирам.

Колко улици, колко километра, каква част от уличната мрежа?

Над 165 000 кв. м настилка са предвидени за възстановяване, извън траншеите на проводите по „Водния цикъл”. Отново напомням, че разходите, които се финансират от ОП „Околна среда“ за проекта, включват само възстановяването на траншеята на изкопите. По тази причина Община Габрово е взела решение да дофинансира (в участъците извън траншеите) цялостното възстановяване на голяма част от улиците, тъй като, съгласно правилата на европейското финансиране, проектът покрива само възстановяването на изкопите, където са положени проводите. За финансиране  на инвестициите в улични настилки, Община Габрово ще ползва дългосрочен инвестиционен кредит в размер на 3 770 000 лв. от фонд ФЛАГ за възстановяване на 134 700 кв.м асфалтови настилки, 4700 кв.м паважни настилки и 26 200 кв.м тротоарни настилки по улици, където е подменена ВиК мрежата по проекта. Това се предвижда  в кварталите Баждар, Варовник, Трендафил, Русевци, 6-ти участък, Стефанивци, Златари, централна градска част, Лъката, Камъка, Радичевц, Йонковото, Беленци и Лисец.С цел осигуряване  на необходимата публичност за инвестиционните  намерения на Община Габрово, повече информация относно предвидените възстановителни  работи по улични платна и тротоарни  настилки, е достъпна на интернет страницата на проекта на - http://waterprojectgabrovo.eu/page.php?c=87.

“Проектът се финансира от Кохезионния фонд на ЕС и от държавния бюджет на Република България чрез Оперативна програма Околна среда 2007 - 2013”.

165 600 кв.м асфалт, паваж и тротоари ще бъдат обезпечени с кредита от 3 770 000 лв.
netinfo

Този документ е създаден с финансовата подкрепа на Европейския съюз чрез Оперативна програма „Околна среда  2007 – 2013 г.”. Цялата отговорност за съдържанието на документа се носи от Община Габрово и при никакви обстоятелства не може да се приема, че този документ отразява официалното становище на Европейския съюз и правителството на Република България, представлявано от Министерството на околната среда и водите.

165 600 кв.м асфалт, паваж и тротоари ще бъдат обезпечени с кредита от 3 770 000 лв.
netinfo

Повече подробности на сайта на проекта: waterprojectgabrovo.eu.