Православната църква отбелязва днес църковния празник на Свещеномъченик Игнатий Богоносец (Предпразненство на Рождество Христово), наричан от народа Игнажден. Именници на този ден са: Игнат, Игната, Иго, Огнян, Огняна, Пламен, Пламенка.Според християнските представи от Игнажден започват родилните мъки на Божията майка, които продължават до Коледната нощ.
Игнажден е свързан с един твърде характерен обичай във всички източноправославни народи. Този обичай е „Полазването". Именно на Игнажден се отдава пророческото значение на първото посещение във всяка къща. Според това какъв човек посети дадена къща, такова ще бъде и цялата година.
Според други обичаи на Игнажден от всяка домашна и стопанска работа трябва да се посвърши малко - за да се работи леко и добре през годината. Сърмите за вечеря се правят с връхчета - за да са качулати кокошките през годината. Децата не бива да се бият на този ден, за да не бъдат бити през цялата година. Мотовилките на този ден трябва да са намотани. На много места на Игнажден вечерята се прави „Бъдни вечер", а някъде сутринта на празника се удрят със сурови дренови пръчки.
С тия обичаи: полазване, пожелаване, удряне с дрянова пръчка и др. Игнажден има и характер на нова година - така, както имаме на Андреевден, Бъдни вечер, Св. Васил. За усилване на тези новогодишни обичаи на този ден има значение и звуковото свързване на „Игнат" с „инат", което дава основание на народа за мисълта, каквото се прави на Св. Игнат, упорито ще става през цялата година, т.е. ще се заинати така да става. Може би някои от обичаите с огъня водят началото си и от първите християнски векове у романските народи, които са могли да свързват името Игнаций с думата „Игнис", т.е. огън.
Игнатий Богоносец бил ученик на Свети Йоан Богослов. По-късно става епископ на Антиохийската църква, където първи въвежда пеенето на божествените песни на два клира - хора, прието по-късно и от другите християнски църкви. Паството му го нарича Богоносец, защото той самият казвал, че „носи Бога в себе си, в душата си". Заради вярата си е бил осъден на смърт от римския император Траян. Загива мъченически, разкъсан от лъвове.