Благоевград  с „Пробив“ за съвременно изкуство
Благоевград с „Пробив“ за съвременно изкуство / Снимка: Община Благоевград

Благоевградският художник Сашо Стоицов ще представи ретроспективната изложба „Пробив" в Градска художествена галерия. Откриването на експозицията ще бъде днес, от 18.00 часа. „Пробив" е част Национална изложба за съвременно изкуство „11-11", която преди 2 години Община Благоевград възроди, след повече от 25 години.

Първата изложба датира oт 11ноември 1989 година, ден след 10 ноември, когато тогавашният държавен глава Тодор Живков е свален от власт. Тази година изданието е посветено на Сашо Стоицов, който повече от 3 десетилетия е в авангарда на най- интересните търсения в изкуството. Художникът ще представи над 40 произведения. Куратор на експозицията е Мария Василева. За автора на картините, тя казва, че е сред малцината български художници, които предвещават големите промени в изкуството ни след 1989 година и продължават да са изненадващи и новаторски настроени и днес.

Активният творчески път на Сашо Стоицов започва в началото на 80-те години. Появява се със серия големи фотореалистични портретни композиции, с които много бързо се налага като един от най-интересните живописци.

„В края на 80-те, на прага на прехода, Сашо Стоицов не само участва в най-важните за периода изложби, но и организира някои от тях като един от лидерите на „Група Благоевград", казва още Мария Василева. Стоицов е сред първите художници, които реагират на променените условия. Творбите му от този период остават в класиката на българския авангард.

В началото на 90-те художникът развива акционистките, социално критически действия по-посока на по-задълбочен анализ на миналото. Сашо Стоицов е единственият, който се свързва с понятието „соц-арт" в българското изкуството.

След заминаването си за Ню Йорк през 1998 година той започва да използва фотоапарат и компютър, и развива нова техника - стиропорен картон, цветни хартии и скочове. Стоицов създава паралелна реалност, която много напомня портретите от серията „Програма" в поставянето на граница между видимото и ирационалното.