Откриха два нови вида динозаври - с рога
Откриха два нови вида динозаври - с рога / Thinkstock/Getty Images

Два нови вида динозаври с рога бяха открити в САЩ. На единия от тяп попаднал любител, докато изследвал закупеното наскоро от него имение.

Въпросният вид динозаври е кръстен Джудит, на геоложката формация Джудит ривър в щата Монтана, където кости от животното случайно били открити през 2005 г. от ядрения физик и търсач на фосили Бил Шип.

Динозавърският скелет бе купен през 2015 г. от Канадския национален природонаучен музей.

Защо динозаврите са напуснали Европа?

"Не предполагах, че при първото си търсене на фосили там ще попадна на нов динозавърски вид", поясни Шип.

Става въпрос за тревопасен динозавър, който живял преди 76 милиона години, достигал дължина 5 метра и тежал до 4 тона. Научното му название е Spiclypeus shipporum. Той принадлежи към семейството на трицератопсите. По подобие на тях Spiclypeus shipporum имал рога и нещо като костна яка, която защитавала врата му.

За разлика от трицератопсите обаче, двата рога се намирали точно над очите и били насочени встрани. Spiclypeus shipporum се отличавал също с особеното разположение на върховете на костната си яка. Открити са освен това черепни кости, кости на крайниците, прешлени. Някои от костите показват признаци на артрит в напреднал стадий, а това навежда на мисълта, че животното е изпитвало болка. Учените са на мнение, че то било на около 10-годишна възраст, когато намерило смъртта си.

Разкриха част от любовните ритуали на динозаврите

Фосили от друг нов вид динозавър са намерени и в щата Юта. Животното се е срещало преди 77 милиона години и имало 4 рога. Става дума за тревопасен динозавър, който достигал дължина 6-8 метра и тежал 1-2 тона. Научното му название е Machairoceratops cronusi. Учените отбелязват, че рядко попадат на подобни динозавърски фосили в тази част на САЩ.

Фосили от същото семейство динозаври са намирани често в Аляска, щата Монтана, както и в канадските провинции Алберта и Саскачеван. "Дори в северозападната част на САЩ, където през последните 150 години са извършени много разкопки, все още се откриват непознати на науката видове динозаври", заяви проф. Патрик О' Конър от университета на Охайо.

Откриха 43 яйца на динозавър, снесени преди 230 млн. години

Фосилизираният череп на динозавъра е намерен на територията на онова, което някога е било южната част на Ларамидия.

Навремето Северна Америка била разделена на две от океан, който свързвал Мексиканския залив със Северния ледовит океан и стигал на запад до Ларамидия, а на изток до Апалачия. Черепът се различава от други черепи на динозаври от същото семейство, намерени по на север.

Следователно Machairoceratops cronusi вероятно са живели в два различни района и са формирали две отделни подгрупи, които са еволюирали по различен начин.